Jump to content

Kobling av relè til horn...


Peder`n

Recommended Posts

Fikk mangel på horn på eukontroll....og har jo koblet horn med relè før....

Har kjøpt meg et horn på Torshov, som trekker litt mer strøm enn orginalhornet....derfor må jeg koble "gjennom" et relè...

 

Men er ikke kar om å få det til denne gang....Hornet er i orden, relèet er i orden....men jeg klarer ikke å få koblet det opp så det virker.... :unsure:

 

Det er et "vanlig" relè med 30,85,86,87-stikker....og hornet har en pluss og minus... brytern i rattet er også i orden, men alikevel...buhu! :(

 

Er det noen som kan forklare dette?...det med oppkobling altså?!....for jeg har sett meg blind på det nå.... drivi på for lenge...Det er sikkert noe helt riv ruskende galt jeg gjør, som jeg tror er logisk...(typisk meg)

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Koble tenningsspenning eller batt + til 30. Gods 85. Koble bryteren i rattet til 86 og koble + ledningen fra hornet til 87, og gods den andre på hornet....... Det bør funke da...

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Koble tenningsspenning eller batt + til 30. Gods 85. Koble bryteren i rattet til 86 og koble + ledningen fra hornet til 87, og gods den andre på hornet....... Det bør funke da...

Koble batt + til 30. Hornet skal fungere uavhengig om tenninge er av

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal legge opp lettest mulig, så tar du å monterer relèet der tute har sitti egentlig. kobler de to orginale ledningene på 85 og 86, kobler + fra batteriet med sikring(maks 25 cm fra batteriet) inn på 30, pluss til tuta inn på 87 og - til tuta rett til gods.

 

Monterer du kompressorhorn så må du ikke bruke det orginale relèet/ledningsnett, har tatt noen sikringer på det :-)

Er det bare ei vanlig tute så skal det gå greit.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Husk at på mange biler er ledningen fra rattet minus ! ;)

Rolf

 

Stemmer det, på sierra feks så er det 12v konstant på pinne 30 & 86 (begge får spenning fra samme sikring - F14 10A).

Så er det jordingen gjennon rattet som styrer relet (pinne 85), mens hornet får 12v fra 87 på relet. (dette gjelder 87-92mod)

Link to comment
Share on other sites

Er det bare det gamle hornet som har som har tatt kvelden, eller er det mere feil?

Hvilke bil er det du har?

På mange av fordene sitter det rele orginalt til hornet, så da trenger du ikke legge opp eget.

 

Det er litt bastard jeg har nå....en 86 Sierra stasjonsvogn,byttet over fra 86 dashbord til 92....og tok også å byttet ut hendlene ved rattet....92 hadde tuten i rattet, mens 86 hadde på venstre hendel...

Jeg koblet ledningen fra hendelen til ledningen som kom fra rattet, men det er nok noe her jeg har gjort galt, for på rattet (92) kom det to ledninger, begge brune, og fra hendelen (86) kom det bare èn ledning, rød med gul strek, (som kanskje tilsier at det er minus?!) og må vel være at alle ledningene på hendelen har felles jord?

 

Det er et sånt kompressorhorn jeg har kjøpt, så relè og sikring må jeg ha....

 

Går opp igjen nå for å se om jeg får det til å stemme...tror jeg røsker vekk alt og begynner fra bunn igjen <_< .... :wacko:

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest johanness1

Sikkert en bumping, men hornet på sierran min virka heller ikke(orginale) tok ut strømmen og renska kontakta tok hammern og banket på hornet og kjekket om det var strøm til horn og etter på så sa det BÆRT BÆRT. *hehe*'

 

 

Det virker

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...