Jump to content

Clutsh bytte


kimsa

Recommended Posts

Snart klar for utskifting clutshen min nå. Er det mye stress og bytte dem?

 

Har fått høre jeg mye ta ut motoren. Kan dette stemme?

 

Må få gjort dette privat siden jeg har fått høre det er 18 000kr for det på ford!

Motoren har jeg aldri tatt ut, men du må ta ramma under motoren. Ikke noe hokus pokus, men mye skruing

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg vært så heldig å få gjort privat, og for å gjort dette best mulig, MÅ du ha en løftebukk, og dette kan ta opptil en hel dag med effektiv skruing om du er heldig, og har alle delene der og da. Du må jo splitte girkassa fra motoren for å få til dette, og da må du ned med ramma under for å få dratt ut girkassa for å få bytta clutchen. Riktignok brukte jeg og samboeren til modern 6 uker på dette, men nå var vi kanskje innom bilen 1 gang hver 2 uke. Tar litt tid dette her.. Veldig kjekt å merke alle plugger du eventuelt drar ut fra motoren og, når jeg skulle starte motoren, skjønte jeg ingenting, når vi til slutt ringte en mekaniker som sa at vi muligens hadde glemt å putte inn føleren til veivakselsensoren.

 

Dette lar seg gjøre privat, men da bør man være 2 eller flere, og ha en løftebukk.

EDIT: Jeg bytta både girkassa og clutch. Bør også være forsiktig, for du må løsne noen av motorfestene, og da er det veldig greit å ha noe under motoren som kan støtte den opp, slik at den ikke kanskje river med seg et motorfeste her og der, sånn for å være sikker :) Er nesten håpløst å gjøre dette uten bukk, da du må under hele bilen og skru ut ting som er midt under og slikt..

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

hvorfor kan ikke mondeo være en enkel bil å skru på egentlig.. Synes alt er like komplisert jeg.

 

Kjøp deg en 74 golf.... enklere får det ikke blitt...(muligens bobla er lettere)

Desverre blir det bare værre og værre, desto nyere bilen er.

 

Første gang jeg skrudde bil, var motorbytte på en 4x4 mondeo, i en trang garasje.

Dette med en liten 200kroners jekk fra Europris :wacko:

ALT GÅR...

problemet er å få det til å gå enklest mulig,

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

Snart klar for utskifting clutshen min nå. Er det mye stress og bytte dem?

 

Har fått høre jeg mye ta ut motoren. Kan dette stemme?

 

Må få gjort dette privat siden jeg har fått høre det er 18 000kr for det på ford!

 

Hør med andre verksteder enn Ford,og få en fast pris på jobben.For noen år siden bytta faren til en på jobben clutch på Mondeoen,og Ford ville ha 15000 for jobben.Han spurte på et lite verksted som skrur på alle merker,og de gjorde jobben for 5000.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som gjør at ford kan forlange 3 dobbel pris egentlig??

fordi ford veit hvor mye dritt det er å bytte clutch på di mens små verkstedene ikke helt er sikre så di sier sånn ca hva di har på andre biler :P enkelt å greit

Link to comment
Share on other sites

Det er da jeg må spørre meg selv det geniale spørsmål..

 

Hvorfor lage en bil på en måte som gjør at naturlige slitedeler som clutch koster så mye å bytte. Når en kjører en 95 modell som meg, med nå 212 000km på telleren, da er det naturlig at den må byttet snart. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal kunne forsvare å bruke si 15 000kr på å bytte denne delen, på en bil som på brukt markeddet kanskje er vært 25 000.

Bilen er så si strøken og i perfekt stand, snart! men om den ikke hadde vært det ville jo faktisk vurderings spørsmålet vært om jeg skulle hugge den. Og det er forferdelig å gjøre med en bil som sikkert går 100 000km til.

Link to comment
Share on other sites

Det er da jeg må spørre meg selv det geniale spørsmål..

 

Hvorfor lage en bil på en måte som gjør at naturlige slitedeler som clutch koster så mye å bytte. Når en kjører en 95 modell som meg, med nå 212 000km på telleren, da er det naturlig at den må byttet snart. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal kunne forsvare å bruke si 15 000kr på å bytte denne delen, på en bil som på brukt markeddet kanskje er vært 25 000.

Bilen er så si strøken og i perfekt stand, snart! men om den ikke hadde vært det ville jo faktisk vurderings spørsmålet vært om jeg skulle hugge den. Og det er forferdelig å gjøre med en bil som sikkert går 100 000km til.

fordi motoren og forstillinga blir montert i en del og heist opp i karroseriet på fabrikken ;) mye gjør seg bedre på biler på tegnebordet enn i virkeligheten for mekanikere. har vært borti mye rare patenter på forskjellige biler.

Link to comment
Share on other sites

Kimsa, kjøp deg en Citroen CX eller lignende så vil du oppdage hvor lettskrudd Mondeoen faktisk er.

 

Det er nok slik at reprasjonsprosedyrer blir tatt lite hensyn til under utvikling av bilen. Biler er bestandig et kompromiss. Noen vil ha billige biler, noen vil ha biler som er gode å kjøre, noen vil ha lave, noen høye, o.s.v. Og husk: Kan fabrikken spare 5 kroner pr produsert bil f.eks med en enklere monteringsoperasjon, blir den femmeren veldig mange penger på et årsresultat. Derfor blir det av og til litt knotete å skru. Men jeg vil ikke kalle et clutchbytte på en Mondeo for vanskelig så lenge du har tilgang til løftebukk.

 

Men at et Ford verksted forlanger 15 000 kr for et clutchbytte tror jeg rett og slett ikke på. Delene koster ca 2000,- + ev hydr. utløserlager, jobben koster ca 5000 kr. i flg kundemottager hos oss

Cosworth 540, det var ikke på Gjøvik han fikk pris da?

 

Knut

Edited by focusst

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Kimsa, kjøp deg en Citroen CX eller lignende så vil du oppdage hvor lettskrudd Mondeoen faktisk er.

 

Det er nok slik at reprasjonsprosedyrer blir tatt lite hensyn til under utvikling av bilen. Biler er bestandig et kompromiss. Noen vil ha billige biler, noen vil ha biler som er gode å kjøre, noen vil ha lave, noen høye, o.s.v. Og husk: Kan fabrikken spare 5 kroner pr produsert bil f.eks med en enklere monteringsoperasjon, blir den femmeren veldig mange penger på et årsresultat. Derfor blir det av og til litt knotete å skru. Men jeg vil ikke kalle et clutchbytte på en Mondeo for vanskelig så lenge du har tilgang til løftebukk.

 

Men at et Ford verksted forlanger 15 000 kr for et clutchbytte tror jeg rett og slett ikke på. Delene koster ca 2000,- + ev hydr. utløserlager, jobben koster ca 5000 kr. i flg kundemottager hos oss

Cosworth 540, det var ikke på Gjøvik han fikk pris da?

 

Knut

 

Dette var på en 98 Mondeo,og prisen fikk han på Gjøvik.Ihle bilverksted som gjorde jobben for han.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...