Jump to content

Frå manuell til automat?


granadaghia

Recommended Posts

Litt styr er det jo alltid med ombygging. De fleste delene passer overens, men du må beregne litt "nytt"

Automatkassen er litt lengre enn manuellkassen, så en mellomaksling som passer må du finne.

Svinghjulet er forskjellig, samme med speedometerwiren. Girkassen skal ha en wire fra forgasseren, en kick down wire. Denne må du ha tak i, samme med forgasser eller iallefall deler til forgasseren. Radiatoren må byttes til en med oljekjøling for girkassen, og naturligvis bør du bytte pedaler da automat ikke har clutch og har breiere bremsepedal. Hullet til girspaken må gjerne modifiseres litt også. Du bør også koble om litt på ledningsnettet slik at bilen bare kan startes i nøytral eller park.

 

En del jobb, men fullt mulig.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Dette er en del arbeid, ja...

 

Hadde er 2.8 injection tidligere som automat'en røyk på. Var en del timer med skruing på garasje golvet bare for å skifte kasse.

Men når det er sagt, jeg forstår deg egentlig veldig godt, Granada er en herlig bil å kjøre med automat. Eneste jeg ikke liker med

den orginale automat'en er at den ikke har overdrive. Dette gjør at du må regne med noe høyere turtall og forbruk...

 

PS: Viss du bestemmer deg for å bygge om, så er jeg veldig intressert i å kjøpe alt du plukker ut av bilen, bortsett fra girkassa.

Mulig jeg skal ha manuell gir i V8 prosjektet mitt skjønner du ;)

-03 Ford Mondeo ST220

-83 Ford Granada 302 V8 (langtids-prosjekt)

-84 Ford Granada 2.0L, ca 140 hk ohc (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...