Jump to content

turbo på 24v cossie


CalnoR

Recommended Posts

Guest Ørjan G

Eg trur da e Top Boss so sel skikkelege turbomanifoyla te desse motorane og Turbo Technics i Engeland har bygd seg ein 600 hk motor so står i ein XR4I 4x4.

Heilt topp og geniale greie.

To liter Cosworthmotoren sko hatt same kamprofil so V6 motoren.

Link to comment
Share on other sites

Hva er kompresjonsforholdet i en slik motor da? Er det samme i BOA og BOB?

Er toppene stive og holdbare og ikke lett for å sprekke?

Har løst til å turbokonvertere en sånn motor med orginal innmat en gang men er veldig lite å finne om emnet.

Hva tåler stemplene av trykk tro......?

 

Frode Ø! Du klarer å fiske opp noe her!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

24v boa og bob har 9,7:1 i grunncomp

 

toppene er det ikke kommet meg for øre at er registrert noe negatift.

 

vet av org boa motor.med kun bytta stempler til smidde.lavcomp, org topp og innsug. singel turbo.1.4bar. 550hk-.i taunus 4dørs, 200kg stero 12sek 402m,

 

oppgraderer ny motor med spec og forslag fra meg. de skal prøve å nå 800hk.,og få rekord på 24v cosworth motoren ,de håper på 10sek,

 

de bruker bob blokk, den er sterkest. std nitrert veiv, smidde råder,Je stempler.total balansert bunndel. datasprut,stor singel turbo til 1000hk,

 

aventer resultater fra Estonia. dette blir spennende. aldri hørt noen rasert en 2.8-2,9 eller 24v blokk og veiv.

 

det har blitt skrevet at org råder kan brukes til 500hk. men det er å kjøre med hjerte i halsen. så mye effekt bør kunne brukes uten å være redd hver gang

 

man tråkker til. så smidde råder er stikkord for oss v6 trimmera ;)

 

 

skal vi se på orginal motoren og begrensnsninger:

 

 

fra UK, sier dem 0,3bar på std motor-. med org innsprut.

 

jeg har logget min 24v boa med innovative LM1.wideband lamba. og funnet ut at den går veldig mager hele registret. en del av nedstrupningen fra Ford.

 

utgangspunktet var jo en sugemotor på rundt 300hk. og nå nedstrupt til 195hk.

 

Hovedbremsen er innsugsplenum., den har jeg hørt kan åpne borti 50hk med effektannlegg. åpent filter. 3" rør til maf føler. sitter strupning i org huset

 

så man ikke får forbi for mye luft.

 

med 9.7:1 i grunn comp, vil man få problemer med tenningsbank ganske kjapt på en slik motor .så skal man optimalisere da. må en stor intercooler til,

 

evt en hybrid turbo t3t4 lik Silkesvarten sin. eller to små t25-t28,

 

vil jo tro at 0,3bar går med std innprøytninga. men med en extra kaldstartdyse fra mekanisk K-jet 2.8i. med trykkbryter.kan 0.5bar kansje nåes.

 

alt for å unngå inngrep i motor som da koster mye. for å få mere effekt er vanskelig. en annen løsning er evt da en reimdriven kompressor

 

på std motor. en eaton m90 er et bra valg. linjer effektkurve fra bunn av og gjemn og sterk .

 

jeg jobber med med noen oppsett til disse motorene nå fremover. design av turbo manifold.som passer motor rommet.

 

evt braketter og hva som skal til på et kompressor kit.

 

Hvis du kan ta av toppene. kan man få brukt en tykkere toppakning og sterkere ikke strekkbolter. som tåler over 1.5bar.

 

du får senket grunn kompresjonen ned under 9tallet-. og da kan man lade på en 0.6-0.8bar evt mere. men her og vil det bli kritisk med innsprut.

 

da,men evt en oppgrad bensintrykk reg kan brukes. man kan kobble fra org lambaer. da går bilen noe fetere. hvertfall en std motor.

 

da vil ecu gå på nødprogram og gi en fetere blanding for å være på sikre siden.

 

 

std kamprofiler på 24v bob er 240grader. samme som yb 2.0. allså readdy for turbo-

 

 

men en yb 2,0 med 9,7:1 i comp. hvordan vil den ha gått som sugemotor?

 

 

kammene er veldig snille. men faktisk så er boa kammene hakket snillere en bob.

 

så de extra hk på 207hk på bob ligger i kammenen. derfor bruker de i UK, å sette i bob kammer i boa motorene.

 

de lager og adapter til å bruke innsugplenumet fra bob på boa. pga de er mindre restriktive.

 

uten å prate drit om andre,kun min egen menig og utsagn. . top boss.har jeg blitt rådet å holde meg unna fra ganske mange andre seriøse aktører i UK. og jeg har vært i kontakt

 

med de fleste som driver ,eller har drevet med v6. Alan Jeffery,turbo technics.Boost performance.og flere.

 

jeg har og vært i kontakt med en svenske jeg skal hjelpe nå snart. som har handlet deler for over 50000kr av top boss.

 

og det han har fått er veldig lite for penga. mener jeg. kammen skal være dritråe-.20000kr for de. 5000nok pr stk. nye.

 

jeg skal utmåle dem og se hva som er kommet derfra. har kontakt med en kjempflink agent på kammer.og alt jag har fått til mine egne motorer er

 

veldig bra. wolf management top boss selger. noen som har vært borti dette?? koster jo vanvittig-

 

lett porta topper. nesten ikke tatt noe. kun finpuss. ingen overhal, med innbytte. 20000kr.

 

kunne nesten brukt std topp.den flower enkelt 500hk.

 

jeg kommer ikke til å handle noe derfra !!!

 

 

 

 

en megasquirt er mer en bra nok og støtter edis6 tenningen som sitter standar.

 

den kan og løfte en std sugemotor med effektannlegg og åpent filtet mot 260hk. for det har jeg sett.

 

så om man har råd til det. på std boa eller bob. med turbo. kan man faktisk få bedre kontroll over tenningen og bensinen

 

så man kan lade høyere trykk selv om grunnkompresjonen er 9,7:

 

hvor mye avhenger av turbo,cooler.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

hehe. ja er nok litt å sette seg i., :D

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra enkle beregninger i fra tabellen på side 90 i denne teorihistorien her: http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

så skulle det vere mulig å lade 0,5bar (ca300hk) med sikkerhetsmargin og med standard motor innmat på 2,9 24V

 

På 2,8 12V med 9,2 i comp så er tallene 0,43bar/ 214,5hk. Jeg kjører med 0,7bar og det går greit det. Tipper det er noe over 214,5 hk også. Da har jeg bare en ganske liten intercooler og ei tillegsdyse styrt med trykkbryter. Tenning er ca 7-8grader. Dette er på en helt orginal motor med K-Jet

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo satt BOB motor i xr4'n min, begynt litt på ledningsnettet men har ikke kommet så langt enda, det er litt vanskelig dette nettet her, kan man bruke BOA nettet uten å tape effekt? Så slipper jeg å slite noe mer med PATS systemet på BOB motoren. Litt usikker på hvordan det virker inn på motoren, noen som vet? Fungerer den slik at startern ikke kobler inn eller en det noe mer? Lurer kanskje på om den stenger for signalet til bensindysene. Tenkte på turbo på denne motoren men er usikker på hvilket ledningsnett som egner seg best av det orginale fra Ford.

Link to comment
Share on other sites

orginale boa og bob innsprutet er lite egnet for turbo. du kan jo prøve å gjøre litt for å forbedre det som er. og muligens bruke tileggdyse med trykkbryter, men det er en ikke alt for bra løsning.

 

her bør man enten ha en skikelig tileggsprut . smt6 ,map fueler. etc.

 

eller en megasquirt datasprut. som støtter dn allerede edis 6 tennings systemet som sitter på 24v org.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Nakkeru

er det noe sted på nettet akkurat hvordan man får tuna v6 cossien til 300hk? skjønte ikke helt forklaringa her. var ¨å mye rare ord :P

Link to comment
Share on other sites

1. Std kamprofiler på 24v bob er 240grader. samme som yb 2.0. allså readdy for turbo-

2. En yb 2,0 med 9,7:1 i comp. hvordan vil den ha gått som sugemotor?

3. Faktisk så er boa kammene hakket snillere en bob.

4.så de extra hk på 207hk på bob ligger i kammenen. Derfor bruker de i UK, å sette i bob kammer i boa motorene.

 

1. Er du helt sikker på at det stemmer? Jeg mener at de har noe mer durasjon enn 240 grader.

2. Det første som MÅ endres når en YB konverteres til NA er kammene, så de virker nok elendig totalt sett.

3. Har du kamdata på både BOA og BOB?

4. Får de hele effektøkningen kun med kammene?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har hatt 24v boa kammer på kam utmåling. de er 240° snille kammer. 8.90 mm løft. Likt ut og inn

 

er det jeg fikk svar fra min kam agent.

 

jeg har levert topper og org kammer for å få hvite hvor gromme kammer jeg kan få laget til disse toppene.,

 

og sammenliknet med yb2.0l na trimkammer fra kent cam kattalogen,så var det fullt mulig å bruke.

 

har ikke utmåling på bob kammene akkuratt nå,

 

vet bare det ble skrevet i enten Fast ford bladet eller performance ford bladet. da top boss beskrev en del angående 24v trimming.

 

stod at yb 2.0l hadde lik kam profil som 24v bob.

 

angående hele effektøkningen.

 

kammene gjør kansje ikke alt.

 

det er et mye bedre designa plenum på bob. en boa.

 

i UK. lager de adaptere for å bruke bob innsug på boa motorene.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

har hatt 24v boa kammer på kam utmåling. de er 240° snille kammer. 8.90 mm løft. Likt ut og inn

 

er det jeg fikk svar fra min kam agent.

 

jeg har levert topper og org kammer for å få hvite hvor gromme kammer jeg kan få laget til disse toppene.,

 

og sammenliknet med yb2.0l na trimkammer fra kent cam kattalogen,så var det fullt mulig å bruke.

 

har ikke utmåling på bob kammene akkuratt nå,

 

vet bare det ble skrevet i enten Fast ford bladet eller performance ford bladet. da top boss beskrev en del angående 24v trimming.

 

stod at yb 2.0l hadde lik kam profil som 24v bob.

 

angående hele effektøkningen.

 

kammene gjør kansje ikke alt.

 

det er et mye bedre designa plenum på bob. en boa.

 

i UK. lager de adaptere for å bruke bob innsug på boa motorene.

 

De adapterne som de lager i uk er jo svindyre som de andre såkalt gromdeler til 24v..

skulle jeg hatt turbo på boa så ville jeg ikke bekymra meg for innsuget med det første, selv om det er bevist 0,3bar tap fra inngangen på innsuget og inngangen på selve toppene.. Så tar man forbehold om det kan man lade 0.8bar på standard motor.. Men skulle jeg gått videre ville jeg byttet til 2 liter cossie råder, for etter hva jeg har kunnet finni ut så er det samme lengde og dim.. Litt usikker akkurat der, men er det likt er det billigste alternativ, og arp bolter i topp og bunn.. Datasprut og surburban 6.5 liter tdi turbo, den kommer for fult på 3600omdr på min is-turbo. Så tror den ville vært ypperlig på en boa med tanke på mengde luft den faktisk flytter! Kjører man dette på la oss si 1.3 bar(ca.1bar til sylinderne) vil den yte noe nærmere 400hk og 5-600nm... Å da snakker vi morro:) dette var mine planer for min boa...

Link to comment
Share on other sites

kan nevne noen mål her i slengen.

 

i min spesial lagde 2,8 motor.med 2,9 veiv. har jeg brukt org cosworth yb råder, dette pga det er mange år siden motoren ble påbegynt

 

og ikke ferdig før 1år sia. hvis man vil slipe ned veivtappen 2mm. fra 54mm til 52mm,

 

lengden på std 2,9 24v råde er 130,556mm. en yb 2,0l er på 128.,5mm. bredden på yb råden er runt 26mm. 24v har 20.4mm

 

det blir og mye maskinering. bruker man org 24v stempla.passer pinnen i yb 2.0l råden. men siden det orginalt er krysspinnen som sitter fast på 2.9

 

i råden så trenger man ikke clips til pinnen i stemplet.

 

ved 24v stempel på yb 2.0l råde. kan man bruke propper man monterer på siden i stemplet for at krysspinne skal holde seg på plass.om det ikke er tilaget for sperreclips.

 

man senker også stemplet 2mm ned , som også senker kompresjonen. så egentlig ingen dum idee. bare masse jobb. men alt er mulig.

 

insuget er ikke noe å bekymre seg for med turbo, det trykkes inn,;)

 

er en taunus fra Estland. org innsug. boa. smidde stempler ,org råder. singel turbo. stor switser turbo, lader 1.4bar.

 

går 12sek på 402mm, med 200kg steroannlegg i bagasjen.

 

nå ville de komme ned på 10sek.

 

nye stålråder, nye je stempler. avstivning av bunndelen med oppskrift fra meg. bedre bolter etc.

 

planen var å lade 2,4bar å komme opp i 800hk. om det gjekk vet jeg ikke enda.

 

tror de kansje vurderte å bygge om innsuget. men aventer resultater. den skulle være klar til dragrace tidlig i august.

 

 

den råeste turboen som jeg har kjent blitt brukt på en 2,0l pinto. er saab gt17 turbo. ladet fra tomgang til 6000rpm,

 

med 1.6bar. ladet uansett turtall. penkjøring til gi på-.

 

2x slike på 24v. tror jeg virkelig hadde sparket fra kjelleren. :))

 

 

lykke til med byggingen Calnor:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Ser her ja.. Hadde ikke tatt noen utmålinger på råder og sånt enda jeg da... Men var bare inne på tanken... Men å kjøpe skikkelige råder og stempler straffer ikke seg for å si det sånn.. Hehe... Har lest om den fra estland og meget imponert! Men jeg har da gått hen å solgt hele bilen med 24v oppi... Det som jeg synes er synd med 24v er tyngden.. Sierra stv min blei skikkelig tung i fronten i forhold til med dohc motoren... Skulle vært hel alu motor! Det hadde vært gromt :) men jeg henger meg gjerne med på å lære å bygge turbo på disse motoren, for er da fortsatt ung og skal vel bygge noe prosjekter fremover :)

Link to comment
Share on other sites

litt kamdata på bob kammene:

 

Valve timing. inlet opens BTDC 8ø

Valve timing. inlet closes ABDC 62ø

Valve timing. exhaust opens BBDC 56ø

Valve timing. exhaust closes ATDC 14ø

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru
litt kamdata på bob kammene:

 

Valve timing. inlet opens BTDC 8ø

Valve timing. inlet closes ABDC 62ø

Valve timing. exhaust opens BBDC 56ø

Valve timing. exhaust closes ATDC 14ø

 

hvor får du egentlig all info fra? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Camshafts

Number of camshafts 4

Number of camshaft bearings 4/4

Drive 2 timing chains

Camshaft bearing. inside diameter mm34.5 - 34.52

Camshaft bearing. inside diameter mm 28.0 - 28.21

Max cam lift. inlet mm 9.5

Max cam lift. exhaust mm 9.5

Bearing journal diameter mm34.439 - 34.460

Bearing journal diameter mm 27.939 - 27.960

Valve timing. inlet opens BTDC 8ø

Valve timing. inlet closes ABDC 62ø

Valve timing. exhaust opens BBDC 56ø

Valve timing. exhaust closes ATDC 14ø

Valve timings. overlap 22ø

 

 

http://www.fordscorpio.co.uk/engdata24v.htm :D

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Max cam lift. inlet mm 9.5

Max cam lift. exhaust mm 9.5

Bearing journal diameter mm34.439 - 34.460

Bearing journal diameter mm 27.939 - 27.960

Valve timing. inlet opens BTDC 8ø

Valve timing. inlet closes ABDC 62ø

Valve timing. exhaust opens BBDC 56ø

Valve timing. exhaust closes ATDC 14ø

Valve timings. overlap 22ø

http://www.fordscorpio.co.uk/engdata24v.htm :D

 

Yes!

 

Nå er vi enig. Tenk å fått disse i YB motoren. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

noen som har data på boa kammene for sammenlikning?

 

har hørt det kun er 0.5mm høyere løft på bob som skiller de to typenen.

 

til gjengjeld. hva slags data har vi på std yb,2.0l kammer da?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru
Camshafts

Number of camshafts 4

Number of camshaft bearings 4/4

Drive 2 timing chains

Camshaft bearing. inside diameter mm34.5 - 34.52

Camshaft bearing. inside diameter mm 28.0 - 28.21

Max cam lift. inlet mm 9.5

Max cam lift. exhaust mm 9.5

Bearing journal diameter mm34.439 - 34.460

Bearing journal diameter mm 27.939 - 27.960

Valve timing. inlet opens BTDC 8ø

Valve timing. inlet closes ABDC 62ø

Valve timing. exhaust opens BBDC 56ø

Valve timing. exhaust closes ATDC 14ø

Valve timings. overlap 22ø

http://www.fordscorpio.co.uk/engdata24v.htm :D

 

dette er den nye type motoren. Hvor ulik er den den gamle motoren?

Link to comment
Share on other sites

Hva slags data har vi på std YB 2.0L kammer da?

 

Mye likt Mondeo V6 utenom duratec.

YB kammer oppgis forskjellig, 239 til 240 grader og 8,5 mm løft in og ex.

Edited by Pelle Væck

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har klokka kammene på min BOA av ren nyskjerrighet, slik ser de ut:

 

4pjqxb5.jpg

 

ikke veldig spennende, men hvis noen gidder å klokke BOB kammer så går det an å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...