Jump to content

problemer med "abs lampa"


91cossi

Recommended Posts

ikke noe sånn stygt ment, men den indikerer at noe er feil på ABS systemet!! sjekka alle ledninger hjenre, følere på den forstillinga hvis den er bytta?

 

ja såpass skjønnre jeg å! :lol:

har skifta spindler, bremser osv. er det forskjell på følerne på 4wd kontra 2wd?

å ja, jeg har sjekka alle kontakter.

 

hvordan luftet du bremsesystemet?? bremsesystemet skal luftes på en spesiell måtte! har selv slitt med dette for litt siden.

 

jeg lufta det med tenninga av. begynte med den ytterste først, så den innerste, tok en å en side, deretter gikk jeg over begge en gang til til slutt.

vet ikke om det er riktig prosedyre?

Edited by 91cossi
Link to comment
Share on other sites

samma om du har lufta systemet el ikke.ABS lampa indikerer bare at det er noe feil med en av følerne.Og du skal lufte med tenninga på,pumpa må gå.

Edited by Bdt

COS it`s WORTH it!

Link to comment
Share on other sites

må ohm`e alle følerene, disse skal ha lik verdi, om noen skiller seg ut i verdiene, er dem ødelagte. akkurat rett ohm husker eg ikke i forbifarten. kan også være dårlig kontakt en plass, evt feil i styreenheten for abs.. og feil i abs pumpen.. virker abs`en din i det hele tatt?er en kjent feil at abs lampen lyser på cosworth. og følerene for 2wd er ikke like med 4wd.. ifølge mekonomen sine sider..

Link to comment
Share on other sites

Guest tommern2k

Mener det er rundt 1100 ohm du skal måle på hver sensor.

De ledningene pleier å være ganske morkne, så de tåler ikke stort.

Link to comment
Share on other sites

Min ABS har også sluttet å virke. Har ohmet alle følerne og skal ligge mellom 1000-1100 ohm (noe de gjorde). Fremdeles virker ikke ABS'en min. Har også byttet hjernen til ABS'en uten at det hjalp.. Har gitt opp den nå jeg! Hehe.. :) Like greit uten fant jeg ut!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest tommern2k

Hvor målte du da?

Etter første kontakt på hver sensor? Eller målte du i kontakten på abs hjernen?

Følerne skal også produsere en liten spenning når du ruller på hjulet. Men du må vel over 10 km/t om det skal være greit å måle.

Jeg hadde en feil på sensoren på venstre bakhjulet mitt som jeg sleit veldig med å finne ut av. Da viste det seg at det var brudd i ledningen ut fra sensoren, pga denne var helt morken. Målte riktig ohm om jeg holdt ledningen på en måte, og kortslutning når jeg rørte på den :P

Link to comment
Share on other sites

får å sjekke om følerene funker så jekker du opp bilen og snurrer på hjulet, samtidig som du måler på sensoren med mulitimeter(husk vekselstrøm). skal gi ca 1v når du snurrer som værst! :)

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Vet ikke hvor abshjernen er plassert på sierra, men dersom det er lett å koble den ut så kan du måle rett i kontakten til hjernen. Nå husker jeg ikke i hodet hvilke punkter du skal måle mellom, men det er sinnsykt mye enklere å bare dytte pinnene til multimeteret ned i rett par og måle motstand og spenning når du kjører.

 

Sensorene kan ha rett motstand, men ikke gi tilstrekkelig spenning. Og da blir det feil

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

hvis det brukes samme abshjerne/system på tidlig scorpio og sierra:

FRONT RIGHT: Pin 25 and pin 7

FRONT LEFT: Pin 23 and pin 5

REAR RIGHT: Pin 22 and pin 4

REAR LEFT: Pin 24 and pin 6

 

ca 1100-1200ohm og 1-1,2 volt ved 50km/t (hastigheten er ikke så nøye, men det var ca i 50 jeg leste av spenningen på min bil). Somregel ser man raskt hvilken sensor som ikke gir rett spenning, dersom dette er problemet. Da ligger spenningen somregel veldig lavt i forhold til resten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...