Jump to content

xr4ti


Xrdriver

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Siden jeg får så mange Pm om XR4Ti så tenkte jeg å skrive noen ord om disse! For det første, slik jeg kjenner til så finnes det to Tiér i Norge! , min og en til(Edit:som er registrert som Merkur hos biltilsynet, kan være at det er registrert som Mercury eller Ford og da er det vanskelig å finne ut av). Min er flyttegodsimpotert og dermed "gullbil", bla fritatt for "Kjøretøysforskriftens §2,2, som går på bilen tekniske sider, dvs fritt frem for trim, co, etc. Skal også ha vært en tredje men er hugget har jeg hørt! Om godkjenning vet jeg lite, men det kan bli litt styr da denne bilen ikke er typegodkjent i Norge (eller innen EU), og den kan ikke direkte sammemlignes med XR4 eller "vingebilen"! Dere må snakke med "tilsynet" om en evt innport av Ti.

Litt historie: Ford amerika så at de manglet en "coupe racer" i sitt sortimang og opprettet derfor en egen avdeling, kalt for Merkur i 1983. To biler kom i sortimanget 84 og det var Merkur Scorpio og Merkur XR4Ti. Scorpioen var ikke noe særlig "modda" for det amerikanske markedet, litt lykter etc(kjenner lite til disse), mens Tién er en del modifisert.

Karossen er bygd i Tyskland, men ikke hos Ford, men ved en paralellproduksjon!

Karossen ser lik ut men skiller seg ut på: frontbjelken er kraftigere og og frontplaten er særegen pga andre lykter. Bakbjelken og bakplaten er også annerledes! En annen detalj det er verdt å merke seg er at Tién har "bensinlokk" til å sideåpne, likt det som kom på Sierra i 87!

Motoren er selvfølgelig det mest spennende, tatt fra Mustang/Thunderbird, dog kun med 145 hk(automat C3) eller 175 hk og manuell Type N (T9). Mustang/Thunderbirden hadde jo kun manuell og da med T5 kasse! Er også noen av disse som er levert med automat men dette vet jeg lite om! Bakakslen er 7,5" diff med skrudde aksler og 10" tromler. Foran er det standard XR4i bremser!

Disse "storebrødrene" hadde også flere hk, opp til 220 (SVO-motoren). Disse motorene er lette å trimme, men kan ikke sammenlignes med "cossi". Motor(kort fortalt): Støpejernsblokk(Gammel motor, faktisk fra "74), ikke smidd veiv, 8v topp(hele motoren er mye lik Ohc 2L), T3 vannavkjølt turbo, Ecc-IV tenning/innsprøytning(merkelig at ingen går for dette på IST, fks mustang med 220 hk, er direkte "bolt on") Motorn på Ti´n har ikke intercooler, men storebrødrene har. Motoren har ikke smidde stempler eller råder og kan ikke videre trimmes over 350 hk. Med smidde deler så kan man oppnå 500+hk med spesialtopper og datasprut. Det ble også prøvd en 16v utgave, men denne ble for værst for Ford, og det var da ingen racingklasser for denne motoren. (synd det da, tenkt hva denne motoren kunne trimmes).

 

Ellers så har Ti´n også andre støtfangere, kraftigere og dette gjør at bilen er ca 10 cm lengre enn XR4i, og med annen belysning, bla smalere blink(som lyser hele tiden da disse også er parklys)/tåkelys og gule sidemarkeringslys foran og røde bak som lyser hele tiden. Hovedlyktene er også annerledes med liten lykt + en gulaktig kjørelykt. Ser faktiskt ut som et juletre om kvelden!

Instrumentpanelet til "vingebilen er bla hentet fra TI´n. Bilen ble levert i flere standard Ford-farger!

Ti´n var også en yndet bil til racing i statene. Dette bla fordi Ford leverte en V8 utgave i Sør-Afrika (X8). dette gjorde at man kunne bygge IMSA og TRANS-AM biler. Disse gjorde det bra oppover i hele 80tallet og langt utover i 90tallet!

Det ble også racet noe med Ti´fireren i Europa, bla GrpA i Belgia i 85 og 86/87, men det ble ikke noe særlig suksess, men vant vell et eller annet løp!

 

Denne historikken er så mye lenger, men det kan dere lese selv da det finnes masse info på amerikanske nettsider og klubbsider, Cardomain.com.

Søk på "Merkur xr4ti" eller "mustang 2,3 turbo" hvis dere er int. i kun motortrimming.

En meget bra nettside er denne TI.

 

Håper noen er "tøffe" nok til å impotere en slik bil norge, men de fleste går vel for "vingebilen" men en gang blir det jo tomt for disse, og da!!!!!!

 

Har desverre ikke noen bilder av min bil å dele med dere, men finnes mange på nette dere kan studere!

Og en ting til, bilen min er ikke til salgs, den skal jeg begraves i :D

Mvh

Jørn.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Guest sp33dy

En kompis av meg har Xr4ti ;) står i skien ... denne skal plukkes fra hverandre og pusses helt opp så den blir strøken :) kan få knipsa noen bilder om dere ønsker ?

Link to comment
Share on other sites

?? Orginal bil eller? Er den rød!

Kan du Pm meg navn, nr eller no, hvis han er interisert i kontakt med meg vel å merke!

Hadde vært utrolig morro å sett den, er bare merkelig at jeg ikke har hørt om den! (men er den rød vet jeg hvilken bil det er men ikke hvem som eiern)

Mvh

jørn

Link to comment
Share on other sites

En del " år " tilbake jobbet jeg sammen med faren til en som hadde en rød Merkur XR4Ti i "Mandals distriktet "

Eieren(sønnen) hadde tatt fagbrev som lakkerer

 

Forden fikk aldri lov og stå i fred , til og med når han var på jobb var det ungdomer som prøvde og stjele vinger& fanger av denne

 

Bilen ble senere solgt.

 

Kjenner ikke den videre historie på denne perlen

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte om ombygging av min Sierra 2.9i til XR4Ti(kun motoren som igrunn skiller bilene teknisk sett), og biltilsynet i Kr.sand var veldig positive til dette. Det eneste "problemet" jeg fikk var at jeg faktisk måtte dokumentere at XR4Ti faktisk finnes(med dokumenter fra Ford e.l). :) Tror ikke det skal så mye til for å registrere slike biler her til lands heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg driver med en ombyggings prosject, med å bygge om vanlig xr4i til merkur, har alle emblemene.,og motoren,driver å sparer sammen til en

 

grom 8v turbo. bilen vil ikke bli seen orginal ut. den skal få litt exstra.

 

noen som har regnet på hva det koster å importere en grei ti??

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

den som gikk i mandal ble solgt til marnardal der den levde et hardt liv til den tilslutt tok fyr og brant helt opp. uten skilter og forsikring. den var rød iallefall. huskr ikke reg nr men den sto lenge uten skilter i mandal oxo.

 

 

Den røde i mandal var eid av en av et tvilling brødrer som jeg kjenner opprinnelig

Om vi snakker om samme bilen :)

Link to comment
Share on other sites

mulig det, tro han heter trond eller noe han som hadde den i mandal. kroppsbygger fyr. trodde ikke det hadde vært mer en en sånn en i mandal.

 

Tidlig 90 tallet var det en som bodde i området bjelland i marnardal som jobbet som bil lakker i mandal som hadde en slik en rød Ford Merkur XR4TI

Denne var tatt inn som flytte gods fra USA i følge daværende eier .

Service manual var på størrelse og tykkelse med Norges lover

Link to comment
Share on other sites

Mulig det var den som jeg skrev om i min første post, at den tredje var hugget (var da tydeligvis heller grillet :( ). Kan selvfølgelig være at det finnes flere men ifølge biltilsynes register er det kun tre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

det er ikke lenge før det skal gå en på veien nå :-) og den røde xr4ti fra skien dere snakker om er min gutter :-) det er kult at det står litt om merkur xr4ti her på nettet jooo.....

 

den xr4ti i skien er min :-) bare å si fra viss du vill se på den :-)

Hei hei.

Morro å høre at den snart er på veien. Ja, jeg kommer gjerne en tur å ser på den jeg. Min står uten motor for tiden i påvente av en overhaling. Sender deg en pm så kan vi avtale mer.

 

morsomt da veit vi om 3 xr4ti'r

her er ihvertfall prosjekt tråden på min xr4ti ;)

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/53736-merkur-xr4ti-restaurering/

Hehe, nå kan vi lage egen club Even. Norsk Merkur register. Burde ikke være så vanskelig og holde styr på medlemmene i vært fall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå som det var så mye snakk om ti, regner med at alle har sett den, men vil legge den ut alikevell. En fengende filmsnutt om en xr4ti som drifter litt på bane. Lekker! Misunner dere med denne sjeldne usa utgaven av en sierra :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=G2fzzQ8YlMM

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...