viggo Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Har montert en t04 ar 60 kompressor del på orginal eksos huset på cosworth`en, og har fått no problem, det kommer "dumpventil lyd" ved ca 1 bar og ca 2800 rpm, og værst på 4 og 5 gear med rolig gass pådrag, ser ut til at det blir verre til lenger tid det tar og komme seg over 1 bar. ved mer hissig kjøring uten å bli liggende i det aktuelle trykk/ turtalls området er det ikke no særlig problem, dette er standard 330 grønndyse oppsett, og 1,5 bar ladetrykk.Er det dette som kallest "surge" ? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
OleK Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 høres slik ut. turboen leverer mer luft enn det motoren klarer å ta til seg. Cosworth!
viggo Posted September 14, 2007 Author Posted September 14, 2007 det var dumt,, noe som kan gjøres for å rette på det? (utenom å bytte tilbake til orginalen) det er vel ikke bra for turbo dette? Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
RS 1000 Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 det var dumt,, noe som kan gjøres for å rette på det? (utenom å bytte tilbake til orginalen) det er vel ikke bra for turbo dette? Du må enten få det systemet som turboen leverer luft til, til å ta unna en større mengde luft og /eller sørge for at turboen lader senere. Du bør helt klart gjøre noe, for turboen har det ikke bra og ikke går bilen godt når det er på denne måten heller. Hva er diameteren over "bladene" i innsuget på denne turboen? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
viggo Posted September 14, 2007 Author Posted September 14, 2007 testa litt på veien hjem fra jobb, hvis jeg gir full gass går det bedre, prøvde med full gass fra 2000 rpm på fjerde gear på flat vei/ slakk motbakke, da kom det bare et lite host på 1 bar , og funka helt fint på femte fra 2000 og oppover , men da i slakk unna bakke.så problemet er stort sett større motbakker og med mer moderat gasspådrag...skal måle diameteren om en liten stund, må ha middag først .. Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
viggo Posted September 14, 2007 Author Posted September 14, 2007 jepp, i dag og, mat må man ha målte diameteren på bladene til 48mm, (hvis jeg husker rett, , ) Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
Guest T-KING65 Posted September 14, 2007 Posted September 14, 2007 Bare sette på et slikt hus.... http://www.raceinfo.no/temp/tn_106NIKON-DS..._DSCN9958_2.JPG Er et av de nye antisurge husene på en Garrett GT3082R .63ar , som en her i området skal prøve på en Vingebil . 48mm er ikke spesielt stort egentlig , men kombinert med det minste T3 huset og lite turbinhjul , er det muligens et problem .
viggo Posted September 15, 2007 Author Posted September 15, 2007 (edited) hvordan er størrelsen på turbin på en t34 til sammenligning?hvor får man kjøpt et slikt antisurge hus ? søkte litt rundt, men fant ikke noe... bare hele turboer.. En annen ting er at det virker som det blir verre med lambda tilkoblet..? Edited September 19, 2007 by viggo Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
RS 1000 Posted September 19, 2007 Posted September 19, 2007 (edited) hvordan er størrelsen på turbin på en t34 til sammenligning?hvor får man kjøpt et slikt antisurge hus ? søkte litt rundt, men fant ikke noe... bare hele turboer.. En annen ting er at det virker som det blir verre med lambda tilkoblet..? T34 turboen er en T3 A/R 0.63 turbin med en T04 trim 50L kompressor. Impelleren på denne er ca. 49 mm, altså større enn det du sier at impelleren din måler. Kompressorhuset må passe rundt kompressorhjulet som en kondom. Dette tilpassingsarbeidet er svært tidkrevende (eller kostbart) fordi det krever stor nøyaktighet. Kjenner til noen som har gjort dette med suksess, men det er ikke noe å anbefale for alle og det er heller ikke det som er "feilen" her. Det er mye som indikerer at dette nok er sagt som en spøk. Sikkert pga at lambda kontroll fungerer og kjører motoren magrere. Dette gir gjerne høyere eksostemp, noe som fører til økt eksosmengde og tidligere lading. Edited September 19, 2007 by Pelle Væck Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
viggo Posted September 19, 2007 Author Posted September 19, 2007 takk for svar, har kjøpt 360 graders lager , får se om jeg monterer orginal kompressor og kjører mer trykk istedet.eeeller kjører med denne til bremsetreffet,,, er endel mer fart i greiene med denne kompressoren, Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now