Jump to content

Dte Chiptuning


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en 115/116hk Mondeo (2.0TDCi) og vurderer å chippe den både fordi jeg vil ha litt raskere respons når jeg trykker ned pedalen og for å spare diesel (ved vanlig kjøring)

 

DTE har en chip som skal gjøre om denne 115hk motoren til en 142hk motor uten å gjøre noe med girkasse, bremser osv (ettersom de mener bilen er dimensjonert for dette)

 

Er det noen som har erfaring med denne chippen på denne bilen, eller i det hele tatt har chippet denne motoren og kan si om det var verdt det og evt. hvordan det oppleves i forhold til orginalen?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Bluefin er svaret på ditt spørsmål.

 

Link: klikk her

 

Hva mener du er fordelen med Bluefin i forhold til DTE sin? F.eks med Bluefine må du jo endre på den orginale chippen i motoren, mens med DTE er det jo en egen boks som du kan ta av og på når du måtte ønske det..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Gjort det på min 130 hk. ABSOLUTT verdt pengene. Bremset etter montering av boks 166,6 hk og 398 nm. AP er merket på boksen, og TEF Racing gjorde jobben. Anbefales...

 

EDIT: Ser du har automat, da ville jeg vært litt forsiktig med å gjøre dette.

Edited by Compom
Link to comment
Share on other sites

Gjort det på min 130 hk. ABSOLUTT verdt pengene. Bremset etter montering av boks 166,6 hk og 398 nm. AP er merket på boksen, og TEF Racing gjorde jobben. Anbefales...

 

EDIT: Ser du har automat, da ville jeg vært litt forsiktig med å gjøre dette.

 

Jeg har ikke tenkt å kjøre rallye, men kan hende jeg drar nytte av kreftene ved forbikjøringer. Men en ting er girkassa og hva den tåler, men det er jo også det med hva bremsene er god for osv.. Jeg chipper bilen mest for å spare drivstoff (altså med å ha samme kjøremønster som nå) og for å få kjappere respons.

 

Litt av spørsmålet mitt er da blant annet om min Ford Mondeo 2.0 TDCi 115hk har de samme bremsesystemene, girkassa osv som en 130 hk? (altså på en måte om min bil er bygget på samme utstyr som en 130hk bil er)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Bremsene er like på alle opp til 155 hesteren, så det er ikke noe problem.. Men det er en grunn til at 155 hesteren ikke ble levert med automat....

 

Ja, men 130 hk ble vel levert med automat?! Er det samme kassa på den som på min 115hk?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Ja

 

Så hvis det er samme girkassen som på en 130hk, burden den nå tåle at jeg går opp til 130 hest ihvertfall, og 12 hester mer enn det og litt mer nm tror jeg ikke skal utgjøre så på hva den tåler.. eller?!

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Seff...

 

Har funnet ut at DTE har TÜV papirer på sine chipper (stort sett alle, men ihvertfall den jeg skal ha) Det vil si at den er godkjent på bilen uten ytterligere modifiseringer. Det er ikke mange som kan levere TÜV papirer på slikt altså.. Så nå har jeg snakket med DTE chiptuning og jeg ble faktisk anbefalt å chippe bilen min på det sterkeste. Jeg sa da på forhånd at jeg ville ha en bil som ble litt mer sprek på forbikjøringer og bruke mye mindre drivstoff. Han mente at siden jeg nå bruker rundt 0,67 på mila i dag, ville jeg nok komme ned i 0,52 og kanskje mindre hvis jeg kjørte ekstremt pent. Det vil si at jeg vil kunne spare inn denne chippen innen maks 3 år (koster ca 6000,-) (jeg kjører ca 30000 i året). og da er det jo greit å ikke vente så lenge..

 

Så jeg kommer nok tilbake til dette så snart jeg har fått den og prøvekjørt den en ukes tid (har 14 dagers angrerett uten å måtte oppgi grunn)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

det er nye regler innen EU om triming av diesel . husker ikke de ord rett .

Men dette er jo hus "trimmeren " til ford og gir garanti på mottor og kasse .

http://www.wolf-racing.de/

Og etter som jeg har forståt er det ikke HK som er problemet men MN som knekker kassene ..

 

Du mener nm.. Så lenge de er TÜV godkjent, skal det være godt nok. Og girkassen på min bil er vel den samme som på 130hk motoren og den har 330nm (min har pr i dag 280 og får 330) Jeg har heller ikke tenkt å råkjøre med den.. stort sett "pappa" kjøring med 2 unger i baksetet osv.. ;) Det er mest for å spare drivstoff.

 

Dessuten, chiptuning . com kommer til å være på Bil 07 messen. De kommer til å ha ca 100kvm med stand, så de vil nok merkes!

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Chippen har kommet! (egentlig kom den på lørdag, men ettersom jeg var i Trondheim denne helgen for å levere en bil jeg har solgt, så rakk jeg ikke posten når jeg kom hjem.)

 

Nesten så en blir litt skuffet når man ser hva man har betalt for.. jeg mener esken er jo kjempeliten og man betaler jo en del for den.. den virker så lett i tillegg så..

 

Da jeg kom hjem begynte jeg å pakke opp. Der lå den berømte chippen.. Studerte papirene som var med (TÜV, installasjons instruks og configureringen (man kan nemlig endre ting selv på denne chippen selv om det ikke er nødvendig)

 

Det er litt mørkt og vått ute, så jeg lurer på om jeg skal vente til i morgen for å installere den.. Det er ihvertfall gjort på 3 minutter! Har fri fra jobb i morgen, så..

 

Jeg gir en tilbakemelding så snart jeg har fått gjort det..

 

EDIT: Like etter at jeg skrev dette, ble jeg skadet og kan ikke lenger kjøre bil på mange uker, dermed får jeg heller ikke montert og prøvekjørt den på lange tider.. dermed ryker 14 dagers returrett også antar jeg.. ikke det at jeg hadde tenkt å returnere da, men.. Kan være heldig å få broren til kona mi til å installere og prøvekjøre (med meg som passasjer, men.. får se..)

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Litt kjedelig å måtte "svare" på mine egne poster, men jeg ville bare gi en oppdatering.

 

Jeg har blitt bedre i føttene allerede og klarte ikke holde ut lenger.. dessuten, broren til kona min har vært svær opptatt og sliten i det siste, så jeg ville ikke plage ham me dette, selv om jeg vet han er nysgjerrig på resultatet.

 

Så jeg benyttet anledningen til å ta turen ut i kveld mens det er mørkt og installere boksen. Det var VELDIG rett frem. Ta av plastikk dekselet på motoren, ta ut pluggen fra commonrail listen, sette inn pluggen fra chipsettet istedet. Koble den orginale ledningen til den andre ledningsstumpen på chip settet. Finne en egnet plass å legge boksen og koble strøm ledningen til pluss polen på batteriet og FERDIG!

 

Så var jeg spent.. ville den starte og ikke minst, ville den gå jevnt og uten feilsymptomer?

 

Jeg haltet meg inn i bilen og slengte fra meg krykkene og vred om nøkkelen. Brooooooom! Joda, den startet akkurat slik den skulle. Ruset veldig forsiktig for å høre etter unormaliteter men kunne ikke høre noe. Så kom kona ut og lurte på hvordan det gikk.. Jeg sa jeg burde ha tatt en kort kjøretur for å kjenne at alt er i orden.. Så jeg lukket panseret og satte meg til å kjøre.. begynte forsiktig.. motoren er jo tross alt kald. Etter ca 400 meter snur jeg på en egnet plass og gir litt gass.. joda, den er der! Virker som om den kommer mye raskere.. må liksom ikke vente på at den skal "kicke" inn i begynnelsen, for den er der med en gang. Og det virker som om det er kortere mellom giringen.. mulig jeg husker feil fra hvordan bilen var, men det skal jeg teste i morgen ved å først ta meg en tur slik at bilen blir varm og så teste "grenser" og reaksjoner. Så skal jeg ta samme turen, men med chippen koblet fra (dette gjøres enkelt ved å skru av selve boksen og sette på en DEAD END.

 

Resultatene vil jeg selvfølgelig poste her så snart jeg vet noe mer. Håper det ikke blir kaldt i morgen.. for jeg har bare helårs dekk.. ;)

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Spørs om ikke denne tråden bare må lukkes etterhvert ettersom dette er den 4 posten etterhverandre fra meg uten innspill fra andre. Håper dette innslaget får posten aktiv igjen.

 

Jeg har ihvertfall vært ute å kjørt med bilen igjen. Denne gangen kjørte jeg den varm før jeg begynte å teste litt.

 

Mitt spørsmål til dere nå er hvor mye skal man kunne merke en økning fra 280nm til 330nm (115hk -> 142hk) på en diesel commonrail automat (2.0 TDCi). Og spesifikk, hvordan vil man merke dette best?

 

Håper på tilbakemdlinger denne gangen ;)

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

du kan jo laste opp en henger med litt vekt å henge på. med og uten chip så vil du merke noe forskjell i bakker hvertfall :)

 

Takk for tips, men jeg tror det kan ble vanskelig ettersom jeg ikke har krok. Har du noe flere tips mottas de med takk :D

 

Jeg har jo en del oppopver bakker i området, men føler ikke at det er riktig måte å teste heller.. Vil f.eks turtallet bli annerledes? Girer den tidligere enn om jeg ikke har chip osv?

 

Spørsmålet mitt er fortsatt om jeg (ihvertfall i teorien) vil merke stor nok forskjell til å få en WOW faktor, eller om det er i ekstrem tilfeller (som f.eks trekking av campingvogn osv) at man merker forskjellen?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

japp merker at bilen går lettere på en måte ikke må opp på så mye turtall og lignende. fordi den har mer moment :)

 

Ok, men er det slik at du merker at "her har det virkelig skjedd noe" som om du har fått en ny bil.. Eller er det bare "det lille ekstra"?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hei hei....er jo samme bilen!... :rolleyes: ...kødder...

 

Se også www.bsrab.se og se om dem leverer til deres bil....skal vissnok være bedre enn disse forvrengningsboksene...som i bunn og grunn bare forvrenger signalene...

 

Bsr omprogramerer hjernen, og etterlater ingenting fysisk i bilen, tror garantien vedvarer også...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Hei hei....er jo samme bilen!... :rolleyes: ...kødder...

 

Se også www.bsrab.se og se om dem leverer til deres bil....skal vissnok være bedre enn disse forvrengningsboksene...som i bunn og grunn bare forvrenger signalene...

 

Bsr omprogramerer hjernen, og etterlater ingenting fysisk i bilen, tror garantien vedvarer også...

 

Peder

 

Jepp, men jeg har vært innom PPC tidligere og har ikke funnet noe omprogramering av min bil, så jeg la det på is. Jeg ser at PPC oppgir at den type tuning de gjør, ved å modifisere hjernen, er blant annet det eneste som fungerer for dieselpartikkel filter.. Dette er en av de tingene som ikke stemmer ettersom DTE også er godkjent for partikkelfilter. Dessuten er DTE TÜV godkjent på bilen.. kan PPC si det samme? (jeg kan ihvertfall ikke se noe om det)

 

Jeg var forresten ute en tur med bilen i kveld igjen. Fikk broren til kona mi til å kjøre. For å teste det med psykisk påvirkning, hadde jeg på forhånd fjernet chippen og sa ikke noe om det. Han mente det hadde skjedd noe ja.. turtallet var annerledes mente han.. Jeg sa fortsatt ikke noe.. Etter en liten runde, kunne jeg ikke holde meg lenger og sa jeg hadde fjernet chippen og at jeg kunne sette den på plass igjen nå med en gang. Han stoppet og jeg monterte.

 

Etter dette ble det noe annet. Bilen reagerte kjappere, og det føltes som om giringen var raskere.. Turtallet var faktisk annereledes nå.. Han mente det ikke var tvil om at det lønte seg! Da gjenstår det bare å se hva jeg kan oppnå på forbruket.. det vil ta lenger tid.

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest Stianuno
Chippen har kommet! (egentlig kom den på lørdag, men ettersom jeg var i Trondheim denne helgen for å levere en bil jeg har solgt, så rakk jeg ikke posten når jeg kom hjem.)

 

Nesten så en blir litt skuffet når man ser hva man har betalt for.. jeg mener esken er jo kjempeliten og man betaler jo en del for den.. den virker så lett i tillegg så..

 

Da jeg kom hjem begynte jeg å pakke opp. Der lå den berømte chippen.. Studerte papirene som var med (TÜV, installasjons instruks og configureringen (man kan nemlig endre ting selv på denne chippen selv om det ikke er nødvendig)

 

Det er litt mørkt og vått ute, så jeg lurer på om jeg skal vente til i morgen for å installere den.. Det er ihvertfall gjort på 3 minutter! Har fri fra jobb i morgen, så..

 

Jeg gir en tilbakemelding så snart jeg har fått gjort det..

 

EDIT: Like etter at jeg skrev dette, ble jeg skadet og kan ikke lenger kjøre bil på mange uker, dermed får jeg heller ikke montert og prøvekjørt den på lange tider.. dermed ryker 14 dagers returrett også antar jeg.. ikke det at jeg hadde tenkt å returnere da, men.. Kan være heldig å få broren til kona mi til å installere og prøvekjøre (med meg som passasjer, men.. får se..)

 

 

Ikke for og være verdensmester, men powerboks er ikke noe chip! Powerbox og chip kan ikke samenlignes...

Link to comment
Share on other sites

Heisann !

 

Jeg har en 130HK 2.0 TDCI 2002 modell og er kjempefornøyd. Kjøpt ifjor og koser meg med å ligge rundt 0.52l/ mil.

 

For noen år siden prøvde jeg en 115hk TDCI automat , det var en 2004 modell. Når jeg tenker tilbake husker jeg at jeg ble kjempeskuffet

da 2004 modellen kom til 3000 rpm var den død. Tråkket jeg på pedalen var det som om motoren gikk på sirup.

 

Idag med 130hk er den mye mer turtallsvillig helt opp mot 4500 rpm. Forbikjøringer er ihvertfall ikke noe problem, med eller uten full bil. Andre ting er som tidligere post at du mest vil føle at automaten ikke trenger å gire så mye i bakker, trenger ikke tråkke på så mye for å komme opp i fart og mest sannsynlig mindre forbruk.

'11 Focus 2,0 TDCI 140 hk

'02 Mondeo 2,0 Ghia TDCI 130hk(solgt)

'00 Mondeo 1,8 Trend (solgt)

'84 Granada 2.3 L jubileum (solgt)

'97 Escort Si 1.6 ( solgt )

'87 Xr3i ( solgt )

'79 Granada 2.8 ( R.I.P )

'78 Granada 2.3 automat ( R.I.P )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...