Jump to content

Mondeo Clx 4x4 2.0 '96


Guest Surf

Recommended Posts

Linsene til lyktene kommer på 176,- pr stk.

Satser på å sette inn Mega Blue(100w) pærer fra biltema, gir bilen et hvitere og bedre lys.

 

Vet dere om det er H1 på fjernlys og H7 på nær?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du setter inn 100W pærer i de lyktene må du belage deg på noen tusen til nye lykter sånn ca en gang i uka... Er mange som har prøvd det før deg og det blir alt for varmt, så både reflektor og faktisk også lyktglasset smelter...

 

En annen ting du må være klar over er att du ikke har nok strøm til å få bedre lys med 100W pærer, ergo må du bygge om ledningsnettet til lyktene. Noe du egentlig bør hjøre uansett da mondeo har dritt ledningsnett. Har gjort det på min selv. Økte fra 9,8 volt til 14,3 i spenning på pærene. Det utgjør mye på lyset det. Tro meg!

 

Men om du bestemmer deg for å sette inn 100W pærer uansett. Husk at du må ha et rele for 100W pærer da

Link to comment
Share on other sites

Linsene til lyktene kommer på 176,- pr stk.

Satser på å sette inn Mega Blue(100w) pærer fra biltema, gir bilen et hvitere og bedre lys.

 

Vet dere om det er H1 på fjernlys og H7 på nær?

 

Jeg prøvde sånne Xenonlook pærer fra Biltema en gang, alt jeg har å si er at de burde ikke blitt produsert, for lyset ble bare dårligere enn vanlig halogenpære, så ikke en dritt omtrent. Xenonlook pærer er bare jall uansett,kjøp ordentlig xenon til under 2000 lappen, da blir det lys ;)

Jeg for min del ville aldri finni på å putta i 100W pærer!

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Om du setter inn 100W pærer i de lyktene må du belage deg på noen tusen til nye lykter sånn ca en gang i uka... Er mange som har prøvd det før deg og det blir alt for varmt, så både reflektor og faktisk også lyktglasset smelter...

 

En annen ting du må være klar over er att du ikke har nok strøm til å få bedre lys med 100W pærer, ergo må du bygge om ledningsnettet til lyktene. Noe du egentlig bør hjøre uansett da mondeo har dritt ledningsnett. Har gjort det på min selv. Økte fra 9,8 volt til 14,3 i spenning på pærene. Det utgjør mye på lyset det. Tro meg!

 

Men om du bestemmer deg for å sette inn 100W pærer uansett. Husk at du må ha et rele for 100W pærer da

 

 

Heia har du bygd om ledlingen til lysan?var det mye jobb?

Link to comment
Share on other sites

Heia har du bygd om ledlingen til lysan?var det mye jobb?

Var ikke mye jobb. Brukte vel ca en time på nærlysene, og på fultlyset så tok det 20 minutter, for da viste jeg hvordan jeg skulle gjøre det. hehe

 

Kostet meg omtrent 200kr.. Og det er absolutt værdt det

Link to comment
Share on other sites

Var ikke mye jobb. Brukte vel ca en time på nærlysene, og på fultlyset så tok det 20 minutter, for da viste jeg hvordan jeg skulle gjøre det. hehe

 

Kostet meg omtrent 200kr.. Og det er absolutt værdt det

 

 

Kan du legge ut noe mere info om kosn du gjorde det da?og gjerne noen bilder

Link to comment
Share on other sites

Linsene til lyktene kommer på 176,- pr stk.

Satser på å sette inn Mega Blue(100w) pærer fra biltema, gir bilen et hvitere og bedre lys.

 

Vet dere om det er H1 på fjernlys og H7 på nær?

 

 

sett heller i Xenon sett som du får kjøpt for rundt 2000 kr (rundt 1000 kr settet).

da får du med både til langlysa og nærlysa :) det har æg gjort å det funker kjempe bra. gikk ifra pissgule lys til hvitt lys

og det tar ikke lange tia å montere heller, + at du ikke trenger å tenke på å grille evnt reflektorer

fordi xenon lysa genererer mindre varme enn vanlige 55W pærer

Link to comment
Share on other sites

sett heller i Xenon sett som du får kjøpt for rundt 2000 kr (rundt 1000 kr settet).

da får du med både til langlysa og nærlysa :) det har æg gjort å det funker kjempe bra. gikk ifra pissgule lys til hvitt lys

og det tar ikke lange tia å montere heller, + at du ikke trenger å tenke på å grille evnt reflektorer

fordi xenon lysa genererer mindre varme enn vanlige 55W pærer

Ved en eventuel biltilsyn kontrol kan du få kjøre forbud da mondeoen ikke har lyktespyler og automatis høyderegulering på hovedlysene

Som KREVES på alle biler som har Xenon orginalt i hovedlys

 

Om en vil spare 800kr pr lykt

Kan det gjøres slik

 

Monter opp et dobbel relæ ved hver hoved lykt (Så nærme hovedlykt som mulig best resultat)

Trekke en 6>8 mm* kabel (samme som til stereo forsterker ) fra batteri til hvert relæ

pass på at kabelen er like lange (vil bli en liten kveil på ene siden ellers vil det ene lykten bli en liten tanke sterkere )

Kobles til relæ kontakt 30

PASS på at jord ledningen har samme mmkvadrat som strøm (ledningen fra batteri)

Ellers har denne strøm forsterningen ingen hensikt .

 

Finn riktig ledning til respektiv hel/halv lys kutt denne koble til

Ledning fra relæ kontakt 87 går til fjærnlyset

Styre strømmen går til relæ kontakt nr 85

Relæ kontakt nr 86 til jord

 

Pass på at JORD fra hovedlykt er optimal (god kontakt med bilen)

 

Er det 14.4>9 volt på batteri har du nå 14,3>8 på pæren og økning fra 20>30% lys effekt med orginal pære oppsett

Link to comment
Share on other sites

Om du setter inn 100W pærer i de lyktene må du belage deg på noen tusen til nye lykter sånn ca en gang i uka... Er mange som har prøvd det før deg og det blir alt for varmt, så både reflektor og faktisk også lyktglasset smelter...

 

En annen ting du må være klar over er att du ikke har nok strøm til å få bedre lys med 100W pærer, ergo må du bygge om ledningsnettet til lyktene. Noe du egentlig bør hjøre uansett da mondeo har dritt ledningsnett. Har gjort det på min selv. Økte fra 9,8 volt til 14,3 i spenning på pærene. Det utgjør mye på lyset det. Tro meg!

 

Men om du bestemmer deg for å sette inn 100W pærer uansett. Husk at du må ha et rele for 100W pærer da

 

Om du hadde 9,8V originalt i din bil, må noe ha vært riv ruskende galt... Har 14, et eller annet hos meg, og har ikke gjort noe som helst med ledningsoppsettet

 

 

Ved en eventuel biltilsyn kontrol kan du få kjøre forbud da mondeoen ikke har lyktespyler og automatis høyderegulering på hovedlysene

Som KREVES på alle biler som har Xenon orginalt i hovedlys

 

 

 

Pass på at JORD fra hovedlykt er optimal (god kontakt med bilen)

 

Er det 14.4>9 volt på batteri har du nå 14,3>8 på pæren og økning fra 20>30% lys effekt med orginal pære oppsett

 

Sant, men hvem bryr seg? Har hatt det på min i et år nå og ikke blitt sjekka for det. Skal inn på Eu nå snart, tar bare å kobler de av under eu kontrollen, er ikke verre enn det. Eller pirker du veldig fordi du ikke vil ha xenon selv?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Sant, men hvem bryr seg? Har hatt det på min i et år nå og ikke blitt sjekka for det. Skal inn på Eu nå snart, tar bare å kobler de av under eu kontrollen, er ikke verre enn det. Eller pirker du veldig fordi du ikke vil ha xenon selv?

 

Noen holder seg til foreskriften andre ikke, det hele er helt opp til bilens eier .

Jeg nevte bare hva foreskriften sier, og hva konsekvensensen kan være .

Link to comment
Share on other sites

Noen holder seg til foreskriften andre ikke, det hele er helt opp til bilens eier .

Jeg nevte bare hva foreskriften sier, og hva konsekvensensen kan være .

 

 

forskrift eller ikke æg orke ikke å kjøre med talgelys nokka som e standard på mange

av ford sine modeller opp igjennom åran. selvfølgelig er det med en viss risk at man selv monterer xenon

og at man kan får bot for det. men heller det enn å ikke se elgen/gærne folk som oftest uten refleks i tussmørket :D

Link to comment
Share on other sites

Du mister skiltene der og da om kontrolløren ikke er i humør.

 

Lys forsterking dvs koble opp som ekstra lys er et billig og bra alternativ.

 

xenon er også et alternativ

 

Men dette er et valg. Eier av bilen bestemmer selv .

Edited by Egil
Link to comment
Share on other sites

Om du hadde 9,8V originalt i din bil, må noe ha vært riv ruskende galt... Har 14, et eller annet hos meg, og har ikke gjort noe som helst med ledningsoppsettet

Sant, men hvem bryr seg? Har hatt det på min i et år nå og ikke blitt sjekka for det. Skal inn på Eu nå snart, tar bare å kobler de av under eu kontrollen, er ikke verre enn det. Eller pirker du veldig fordi du ikke vil ha xenon selv?

Jeg bryr meg. For jeg er en av de 30% av norges befolkning som har skjev hornhinne. Det vil si at jeg har en lysbrytningsfeil på øyet, det ressulterer i att jeg har problemer med å skille ut sterkt lys, uansett hvilken vinkel jeg ser når jeg møter biler. Dette har da vært et stort problem for meg da jeg møter biler med tåkelykter i mørket, fordi jeg da får 20 meter hvor jeg ikke ser annet enn en kvit vegg forann meg.. Når det nå har kommet så mange biler med ULOVLIG exenon lykter blir dette da enda verre.. Når ejg møter en mondeo med eller andre biler med vanlig lykter og exenon kitt så blir plutselig de 20 meterene hvor jeg ikke ser noe gjort om til 50 meter. Ja, det er sant...

 

Nå veit jeg jo selvsagt att en hel haug her inne vil kritisere meg for da å kjøre bil i mørket, men jeg bruker linser og full pakke, Bruker faktisk 6000kr i året på linser pga hornhinne problemet, og har da lov å kjøre, og det ska da påstås att jeg ser bedre enn en del som ikke en gang er klar over att de har syns problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryr meg. For jeg er en av de 30% av norges befolkning som har skjev hornhinne. Det vil si at jeg har en lysbrytningsfeil på øyet, det ressulterer i att jeg har problemer med å skille ut sterkt lys, uansett hvilken vinkel jeg ser når jeg møter biler. Dette har da vært et stort problem for meg da jeg møter biler med tåkelykter i mørket, fordi jeg da får 20 meter hvor jeg ikke ser annet enn en kvit vegg forann meg.. Når det nå har kommet så mange biler med ULOVLIG exenon lykter blir dette da enda verre.. Når ejg møter en mondeo med eller andre biler med vanlig lykter og exenon kitt så blir plutselig de 20 meterene hvor jeg ikke ser noe gjort om til 50 meter. Ja, det er sant...

 

Nå veit jeg jo selvsagt att en hel haug her inne vil kritisere meg for da å kjøre bil i mørket, men jeg bruker linser og full pakke, Bruker faktisk 6000kr i året på linser pga hornhinne problemet, og har da lov å kjøre, og det ska da påstås att jeg ser bedre enn en del som ikke en gang er klar over att de har syns problemer.

 

Til din info har jeg også skjeiv hornhinne. Og om du syns 6000 kr er mye, gjør som meg og bruk briller. Men la oss ikke gå offtopic. Om vi skal fortsette detta, ta det på PM

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Jeg og, dama og, søsteren hennes og, osvosv. Er ikke akkurat uvanlig :)

 

Er 55-40 den senken som passer best til denne bilen?

Noen som vet hvor de selger adapterplater fra 6x8 til 6,5"(til høytalerene i dørene)?

 

Skal å hente den i morgen, gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt! 30%

 

Adapter plater får du kjøpt på torshov... 199kr per par om jeg ikke husker feil.

 

55-40 får bilen til å bli flat, 40-40 gjør den lavere bak enn forann... Husk bare att du må ha gass dempere foran med senk over 40mm, om du ikke alt har det.....

 

Orgnilae mondeo dempere er heller ikke spes glad i senk, så å innvistere i nye dempere i samme slengen er oftest en nødvendighet!

 

Lykke til med bilen,

Link to comment
Share on other sites

Da står bilen her:)

 

Litt små greier:

-Termostat må byttes tror jeg(ingen utslag på temp måleren, dårlig varme i varmeanlegg, radiatorviften går ikke)?

-Hvis bilen står på tomgang, jeg gir litt gass kveles nesten bilen før turtall går opp.( luftmengdemåleren?)

-Sprekk i bakfanger

-Litt rust som må fikses.'

-Linsene.

 

Ellers så er jeg fornøyd. :)

 

193 000km

96' 2.0l 16v 4X4

Gps fulgte med

helt strøken innvendig

Gode s/v dekk på alu

 

21000 kr :)

Edited by Surf
Link to comment
Share on other sites

Da var helgen snart over, har gjort følgende med bilen i helgen:

 

-Byttet linsene i lysene.

-Byttet termostat.

-Byttet temp-føler.

-Byttet luftfilter.

 

Fikset sprekken på bakfangeren og rust flekkene i skjermene. Deretter ble det rustbehandlingen og flekklakking, bare så rusten ikke utvikler seg til det verre i løpet av vinteren. Sprøytet tyntflytende rustbehandlig innvending i skjermene, og kanalene. Renset luftfilterboksen og LMM, og byttet ut luftfilteret. Plugget vakumslangen til egr-ventilen.

 

Nå gjenstår bare bytte av skiver og klosser foran, så er bil klar :)

Den er knall på vinterføre ihvertfall, henger på som en klegg.

Edited by Surf
Link to comment
Share on other sites

Da var helgen snart over, har gjort følgende med bilen i helgen:

 

-Byttet linsene i lysene.

-Byttet termostat.

-Byttet temp-føler.

-Byttet luftfilter.

 

Fikset sprekken på bakfangeren og rust flekkene i skjermene. Deretter ble det rustbehandlingen og flekklakking, bare så rusten ikke utvikler seg til det verre i løpet av vinteren. Sprøytet tyntflytende rustbehandlig innvending i skjermene, og kanalene. Renset luftfilterboksen og LMM, og byttet ut luftfilteret. Plugget vakumslangen til egr-ventilen.

 

Nå gjenstår bare bytte av skiver og klosser foran, så er bil klar :)

Den er knall på vinterføre ihvertfall, henger på som en klegg.

åjavisst, mondeon sitter som bare pokker på vinterføre, litt morro er at mamma har Mk3 mondeo, jeg har antispinn, det har ikke hu, min sitter bedre på veien :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Mondeo sitter som bare f på vinteren ja. om du kan å kjøre de. Derrimot om du ikke er kjent med bilen så oppleves mondeo som logrette som bare pokker på vinterføre. Rumpa kommer lett som ingenting..

 

Derrimot gjør dette mondeo til en konge bil å sladde med om vinteren, uten bruk av hånbrekk. Aldri har jeg opplevd fremmhulstrukken bil som er så lett å få ut utta hånbrekk. Ingen her heme som skjønne hvordan det går ann å ligga så bredt utta håndbrekk og med kontroll!

Link to comment
Share on other sites

Mondeo sitter som bare f på vinteren ja. om du kan å kjøre de. Derrimot om du ikke er kjent med bilen så oppleves mondeo som logrette som bare pokker på vinterføre. Rumpa kommer lett som ingenting..

 

Derrimot gjør dette mondeo til en konge bil å sladde med om vinteren, uten bruk av hånbrekk. Aldri har jeg opplevd fremmhulstrukken bil som er så lett å få ut utta hånbrekk. Ingen her heme som skjønne hvordan det går ann å ligga så bredt utta håndbrekk og med kontroll!

 

gi meg tips for å få ræva til å gå ut med denna bilen? Håndbrekket mitt funker ikke nemlig :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

"bare" å ta en kontra før svingen det....

Skal du igjennom en høyre sving, legger du fort over til venstre,

så bilen såvidt får begynt å krenge, før du legger over til høyre.

Kan også med hjelpe til med å slippe gassen også, så bilen "senker nesa" og løfter ræva litt...

(alt hjelper)

 

Ellers har jeg 4x4 mondeo selv, og pga 60%trekk forran, må det "jobbes" litt for å få ut ræva :)

1996 Ford Mondeo 2.0 4x4 Kombi Og noe anna fordmorro,

2000 Audi A4 TQ Avant

2000 Audi A3 1.8T

2004 Audi A3 Latskap (samboerens)

2008 Renault Traffic arbeisbil

Link to comment
Share on other sites

gi meg tips for å få ræva til å gå ut med denna bilen? Håndbrekket mitt funker ikke nemlig :P

Hehe, gutta, dette må dekk nok øve litt på, det hele handler om å kjenne på det rette pungtet for å slippe gassen, også må du ha is i magen. Ligg på rett turtall, da snakker vi ca 3400 rpm, gå inn i svingen i høy hastighet, kjenn på bilen, du vil merke att fronten setter seg litt før enn hva bakhjulene gjør, om du klarer å håndtere gassen. Akkurat når dette skjer, da slipper du gassen, bilen vil da løfte seg litt i rumpa, du kan også tappe så vidt på bremsen, bare så vidt du er borte i det du går av gassen, da blir den lette rumpa på mondeoen løftet og du sladder bredt som med en bakhjulstrekker. Det trikky kommer nå. Og få inn igjen rompa. Brei sladd uten hånbrekk er ikke som å sladde med. Rumpa kommer ikke inn igjen så fort du slipper ned brekket, her må en jobbe og planlegge.

 

Et tips til å starte med er å finne seg en nedoverbakke med noen svinger i, og teste der, lettere nedover enn oppover. Klart tryggest rett bortover, men det er nå en annen sak. er også en fordel å lære seg hvordan du kaster ut rumpa bare litt, på den måten kan du stille opp bilen før en sving, så du legger fronthjulene der det er best feste, dette er utenfor sporene og bakjulene oppi, da er det bare å slippe gassen til rumpa kommer ut og du kan kontrollere sladden gjennom hele svingen med å gasse mere om den blir for bred og bremse forsiktig om den blir for slak...

 

En annen morsom sak er jo da att sladding ikke er lov.. Men jeg har blitt stoppet noen ganger uten å få problemer da jeg har påpekt ovenfor politiet att jeg ikke benyttet meg av hånbrekk og att sladden da ikke var fremmprovosert, men skyltes fører feil... Poletiet har liten sympati for biler med sladd og bakhjul som står i ro!

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...