Jump to content

Hjelp til Scorpio


mondeo95

Recommended Posts

No har altså brodern vorre å kjøpt seg en 93 mod 2.0 liter doch scorpio stasjonsvogn

han fant for ut at han måtte skifte bakdemperan, men tingen e at dem koste jo no helt vannsindig å kjøpe både orginalt og uorginalt

grunnen for at dem e så dyr e at det e med nivå regulering på demperan.

Så spørsmålet e da, går det ant å bygge om heile demperoppsettet til å sette på "vanlige" dempere uten denne formen for regulering?

Må en bygge nokka om i det heile tatt eller går det med standar dempera rett på?

finnes det nokka linker / worklogg på det arbeidet? har leita nettet rundt uten hell. og fant ut æg måtte spørre her da.

Det e veldig vanskelig å få tak i dempera til denne typen stasjonsvogn UTEN nivåregulering.

så vist det e nån som har en evnt link til et eller annet firma som kan levere bak dempera uten regulering så er det til veldig stor hjelp.

 

Takker for all hjelp

Edited by mondeo95
Link to comment
Share on other sites

Er akkurat i samme ombyggingen selv. fikk tak i kyb dempere gjennom Bilextra(sørensen og balchen),og fikk forsterkede fjærer gjennom MECA. Skal passe rett på og mye billigere..

 

Skal du ha vanlige dempere må du bytte fjærer også,ellers blir de for svake.

 

Kan fremskaffe delenummer hvis ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rfl1968

Dette er interessant å få greie på. Har samme problem med en "sigen" bakvogn. Prisen på original dempere er jo alt for høy.

 

Mvh.

Roar

Link to comment
Share on other sites

Har svart på dette før jeg også.. (Bruk søkefunksjonen på forumet så finner dere masse interessant!)

Ja, demperne passer om hverandre.

Ja, hvis du ikke finner til den nyere scorpioen kan du bruke de til den gamle.

Ja, du kan like godt montere senkesett først som sist. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Har svart på dette før jeg også.. (Bruk søkefunksjonen på forumet så finner dere masse interessant!)

Ja, demperne passer om hverandre.

Ja, hvis du ikke finner til den nyere scorpioen kan du bruke de til den gamle.

Ja, du kan like godt montere senkesett først som sist. :)

 

 

da va delan til brodern kommet og til alles store skuffelse så passet ikke demperan over :(

Det heile ende vell med at han må bryte i sammen og kjøpe svindyre orginal dempera

Link to comment
Share on other sites

da va delan til brodern kommet og til alles store skuffelse så passet ikke demperan over :(

Det heile ende vell med at han må bryte i sammen og kjøpe svindyre orginal dempera

Hva slags dempere har han kjøpt?

Hvordan passet de ikke?

 

Søkte litt fort rundt omkring her nå, og det viser seg at iløpet av veldig kort tid har alt av produsenter sluttet med vanlige dempere. Ikke engang Koni som hadde det før!

 

Men..: Sierra stasjonsvogn har samme bakstilling, og jeg ser at mekonomen har dempere uten Nivomat til dem. Jeg er 98% sikker på at de passer. Men da må som sagt fjørene også byttes.

Edited by Count

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

han ringte til Bilextra(sørensen og balchen) spurte ka slags dempere Ulf Andre Rakaas hadde kjøpt for å teste samme som han.

korsn dem ikke passa vet æg ikke da æg ikke va med på å teste i det heile tatt bytte.

Men kan legge inn en ny reply seinar med envt hannes forklaring på koffer dem ikke passa over

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Siterer fra www.fordscorpio.co.uk: "Estates get automatic ride height control as standard."

 

Det vil si at 92-94 hadde Nivomat som ekstrautstyr.

Jeg er ikke kar om å se forskjell på de to demperne.

 

direkte oversatt blir det at alle stv har nivåreg som standard...

Link to comment
Share on other sites

Har sånne dempere tilsalgs jeg... brukt etpar mnd... Men gir de IKKE bort... Har brukt de på min sierra stv og skjønner ikke hvorfor dere snakker ombygging??? Er jo dønn lik innfesting på både sierra og scorpio...

 

Dere må gjerne kjøpe andre typer, men selv ikke gule koni er så stive og gode som disse...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har sånne dempere tilsalgs jeg... brukt etpar mnd... Men gir de IKKE bort... Har brukt de på min sierra stv og skjønner ikke hvorfor dere snakker ombygging??? Er jo dønn lik innfesting på både sierra og scorpio...

 

Dere må gjerne kjøpe andre typer, men selv ikke gule koni er så stive og gode som disse...

 

like? med "gjengestang" på toppen,og en T nederst? hmm...

Link to comment
Share on other sites

Har sånne dempere tilsalgs jeg... brukt etpar mnd... Men gir de IKKE bort... Har brukt de på min sierra stv og skjønner ikke hvorfor dere snakker ombygging??? Er jo dønn lik innfesting på både sierra og scorpio...

 

Dere må gjerne kjøpe andre typer, men selv ikke gule koni er så stive og gode som disse...

Poenget er vel den brutale forskjellen på nyprisen på disse.. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...