Jump to content

Bosch Bensinpumpe


Minibønna

Recommended Posts

Har en bensinpumpe som jeg lurerpå å montere eller om jeg skal skaffe meg en kraftigere en.

Pumpen heter 580 254 023 og leverer 168 l pr time med et trykk på 5bar maks.

Bilen min er en Escort Cosworth som jeg har diverse planer med med tanke på motor.

Mitt spørsmål er: Holder denne pumpa langt opp med tanke på hester i motor?

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Har en bensinpumpe som jeg lurerpå å montere eller om jeg skal skaffe meg en kraftigere en.

Pumpen heter 580 254 023 og leverer 168 l pr time med et trykk på 5bar maks.

Bilen min er en Escort Cosworth som jeg har diverse planer med med tanke på motor.

Mitt spørsmål er: Holder denne pumpa langt opp med tanke på hester i motor?

bosch 044 pumpa som er god for 500hk+ leverer 255liter i timen, så jeg vet ikke helt jeg..

er dumt å spare penger på bensinsystemet på detta cosworth dritet.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

bosch 044 pumpa som er god for 500hk+ leverer 255liter i timen, så jeg vet ikke helt jeg..

er dumt å spare penger på bensinsystemet på detta cosworth dritet.

 

 

044 pumpa leverer 200 L i følge Bosch så 023 ligger ikke så langt etter.

http://www.lucasinjection.com/_borders/fuelpumps.pdf

 

Har lest litt på PF og andre steder og jeg forstår det slik at 044 pumpa er med opp til ca 700 og 023 er med til ca 500.

Jeg satser på ca 400-450 så jeg regner med at jeg monterer 023 pumpa som allerede er i hus.

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som sitter på noe erfaring ang ledninger og bensin.

Dette er ledningene som jeg skal bruke fra kontakten til bensinpumpa inne i tanken, så jeg må være 100% sikker på at isolasjonen på ledninga tåler bensin.

Ønsker å gå opp i kvadrat på ledningene for å slippe strømtap og spenningsfall til pumpa.

Har lurt på å montere inne en kondensator slik at pumpa får konstant strøm også ved harde belastninger, noen som har synspungter på dette.

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Har en bensinpumpe som jeg lurerpå å montere eller om jeg skal skaffe meg en kraftigere en.

Pumpen heter 580 254 023 og leverer 168 l pr time med et trykk på 5bar maks.

Bilen min er en Escort Cosworth som jeg har diverse planer med med tanke på motor.

Mitt spørsmål er: Holder denne pumpa langt opp med tanke på hester i motor?

Det er viktig å ha stabilt bensintrykk og for å klare dette må bensinpumpen ha større kapasitet enn det dysene har. Du kan da bruke 0,5 L/hk/time for pumpe. Vi ser da at 168 L/time rekker til 336 hk med 3,5 BAR bensintrykk og 1,5 BAR ladetrykk. Passer greit til grønndyser, den pumpen der.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå blandes det vel litt sammen her, 023 pumpa sitter i tanken, og 044 sitter utvendig. Bruke en 023 pumpe i tanken over til en swirl pot, og en 044 videre derifra? Alt etter som hvor mye hk du er ute etter...

 

 

hvordan blir det da om man tar ett lengre drag?

f.eks om man skal teste toppfart og har full gass over lengre tid?

total kapasiteten blir jo da det 023 pumpa klarer å levere?

 

700hk med en 044 pumpe synes jeg høres skummelt ut..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

hvordan blir det da om man tar ett lengre drag?

f.eks om man skal teste toppfart og har full gass over lengre tid?

total kapasiteten blir jo da det 023 pumpa klarer å levere?

 

700hk med en 044 pumpe synes jeg høres skummelt ut..

Utregninger av bensinforbruk i forhold til pumper og bensintrykk er ikke min sterkeste side... :blush:

Men den type løsning fungerer tydeligvis mer enn bra nok, Mike Rainbird blandt annet kjører jo med den type oppsett. Ikke sikker på hvilken pumpe han har i tanken, men mener og huske at Harvey Gibbs monterte 2 stk org Sierra Cosworth pumper etter swirl pot'en.

Sikkert noen som her kan forklare dette langt bedre enn meg...

 

Synes også 700hk på en 044 pumpe hørtes mye ut, tror vel kansje det er 2 av de når man er oppe på det nivået.

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88

Legg opp 2 org pumper utsiden av tanken, legg opp bryter til den ene og bruk den når du grisekjører! holder lenge til angitt effekt..

 

Dumt å kjøre 1 pumpe over 500 hk selv om pumpa er god for det

Link to comment
Share on other sites

Kjører med en Bosch pumpe som jeg mener heter 928.

Passer rett på Sierra Cosworth uten noen som helst form for modifisering.

De som jeg kjøpte den av (JMA) testet den opp i mot 044 og et par andre pumper.

Og 928 leverte mest av alle, på 5 BAR. Ved lavere spenning (11V) leverte den klart bedre enn 044..

 

Og den koster bare 1500kr :)

Skal jeg oppgradere senere kommer jeg til å kjøpe en til og kjøre med 2 slike.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest cossy88

har jo ikke akkurat brukt for 2 pumper ved vanlig kjøring da.. da sparer du jo pumpa litt. ellers gjør det ikke noe å kjøre på begge heller men er jo ikke akkurat nødvendig å ha 2 pumper gående konstant.. det er jo opp til den enkelte... grisekjører du mye bør du kanskje vurdere det :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen bilder av disse Bosch pumpene når de står montert på den delen som du senker ned i tanken da?

Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre fast denne pumpa. Holder det at den er skrudd fast i toppen på tankplata?

Fint hvis noen slenger ut noen bilder. :rolleyes:

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen bilder av disse Bosch pumpene når de står montert på den delen som du senker ned i tanken da?

Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre fast denne pumpa. Holder det at den er skrudd fast i toppen på tankplata?

Fint hvis noen slenger ut noen bilder. :rolleyes:

 

bruker bare slangeklemmer rundt pumpa på retur røret ned i tanken :) med den skumgummi greia mellom...

Edited by Escossie
Link to comment
Share on other sites

Kjører med en Bosch pumpe som jeg mener heter 928.

Passer rett på Sierra Cosworth uten noen som helst form for modifisering.

De som jeg kjøpte den av (JMA) testet den opp i mot 044 og et par andre pumper.

Og 928 leverte mest av alle, på 5 BAR. Ved lavere spenning (11V) leverte den klart bedre enn 044..

 

Og den koster bare 1500kr :)

Skal jeg oppgradere senere kommer jeg til å kjøpe en til og kjøre med 2 slike.

 

Jeg ser at 044 pumpen er oppgitt til 400 liter i timen og tilstrekkelig til 730 hk på sugemotorer. Betviler sterkt at pumpen din leverer mer enn dette. Har du testet selv? Du skal fylle en 1,5 L flaske på under 14 sek. :blink:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke testet det selv.

Men de karene jeg handlet den av testet det et par uker før jeg kjøpte pumpe av de.

Er kompiser av meg, driver med Opel-trimming, tig-sveising etc.

Så tror ikke de har løyet til meg, for de har både 044 og denne 928(?) pumpa.

Så det hadde vært et fett for de hvilken jeg kjøpte.

De gjorde desse testene for å finne et annet alternativ til 044 pga tilkoblinger og pris.

Og de ble testet samtidig med akkurat samme forutsetningene mtp. batteri, bensintilførsel til pumpa etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at 044 pumpen er oppgitt til 400 liter i timen og tilstrekkelig til 730 hk på sugemotorer. Betviler sterkt at pumpen din leverer mer enn dette. Har du testet selv? Du skal fylle en 1,5 L flaske på under 14 sek. :blink:

 

Hvor i all verden har du lest at denne leverer 400? 044 pumpa leverer 200L i timen med 5 bars trykk.

Ta en kikk på linken så ser du hva jeg prater om!

http://www.lucasinjection.com/_borders/fuelpumps.pdf

 

Ettersom jeg ikke gidder å begynne å styre med fuelcell så er litt innteresert i og få montert en så stor pumpe som mulig inne i tanken. Noen som har noen tips om hvor jeg skal lete?

023 pumpa til Bosch er vel den største for tankmontasje!?

Edited by Minibønna

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Hvor i all verden har du lest at denne leverer 400? 044 pumpa leverer 200L i timen med 5 bars trykk.

Ta en kikk på linken så ser du hva jeg prater om!

http://www.lucasinjection.com/_borders/fuelpumps.pdf

 

Ettersom jeg ikke gidder å begynne å styre med fuelcell så er litt innteresert i og få montert en så stor pumpe som mulig inne i tanken. Noen som har noen tips om hvor jeg skal lete?

023 pumpa til Bosch er vel den største for tankmontasje!?

023 er den største du får til og montere i tanken ja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...