Jump to content

Rust i bakre rammevanger...


escrot

Recommended Posts

Jeg har en ford escort clx sedan 1993-modell stående i garasjen. her har de langsgående rammevangene rustet delvis vekk. vurderer å kjøpe nye på mekonomen. er det noe jeg burde være obs på når jeg skal kutte vekk "skiten" og sveise på nytt? sveiseapparat dere kan anbefale?fremgangsmåte? antirustbehandling?

skal prøve å få lagt ut noen bilder av det...

takk for alle svar

v15.jpg

v7.jpg

h24.jpg

h21.jpg

h16.jpg

h2.jpg

h3.jpg

2530823.jpg

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

meget interessert... er det til 5-dørs? pris?

hvor bor du ??

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

kan du legge ut et bilde av de da? eller i allefall sammenligne de med det nederste bildet på tråden min... er sånne jeg skal ha...

mye skal du ha for dem da?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Sykeste! :blink: bare der bilen er rusten??

01 Mondeo mk3 stv

97 VW vento

X07 Opel Zafira OPC

x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! ;) R.I.P.

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgt

x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket..

x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgt

x93 escort 1,8. solgt R.I.P.

Link to comment
Share on other sites

faktisk... bilen er tectylert... men i rammevangene har det trolig vært hull på undersiden, og da har vannet kommet inn, og så har det rustet fra innsiden og ut...

vangene så halt fine ut da jeg kjøpte bilen, men tok skrutrekkeren og kjørte den gjennom kjeksen...

er bare noen rustbobler i skjermer og litt uunder frontruta, men dette er vel ganske normalt til en 15 år gammel bil å være...

ga bare 2 laken for bilen, hva mer kan man forvente:P

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

faktisk... bilen er tectylert... men i rammevangene har det trolig vært hull på undersiden, og da har vannet kommet inn, og så har det rustet fra innsiden og ut...

vangene så halt fine ut da jeg kjøpte bilen, men tok skrutrekkeren og kjørte den gjennom kjeksen...

er bare noen rustbobler i skjermer og litt uunder frontruta, men dette er vel ganske normalt til en 15 år gammel bil å være...

ga bare 2 laken for bilen, hva mer kan man forvente:P

 

 

send den på skroten sykt mye jobb å fikse det der

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

mener du det? er mye bra på bilen se... 1,8 16v gått 160 000 km... nettopp byttet reg reim... nye frontlamper... nye framskjermer, panser, fanger.

takluke, sentrallås og mer... bortsett fra vangene så er det andre plankekjøring...

har aldri skifta vanger før så tenkte det kunne bli spennende...:P

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare gav 2 for den så får du mer for den hvis du selger den i deler ;) Tenkte det var bedre for hvis du sender den på skroten får du bare 1500 for den :P

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

er bare 17 år serru... kjøpte egentlig den bilen for å ha noe å fikse i et år... hehe...

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

mhm:P men jeg liker det så det skal bli morro... med litt hjelp fra dere på forumet her så går det nok bra...

men ang. eu-godkjenning... tror dere jeg kommer igjennom etter å ha fikset dette?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ha godt gjennom bilen før jeg hadde sendt den på EU-Godkjenning. Sjekka etter rust i bærende konstruksjoner, og div slark osv...

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

jada, skal det.... har sjekka... enenste rust i bæringa er det i bakre vangene... og så er d et sikkert no slark i stabstag, men det kan fikses;)

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

om en person vill rette bilen eller kjøre den på hugger`n har da vell ikke noe med saken og gjøre..

her spør han om tips og hjelp ang bytte av ramme vanger..

 

og ramme vanger er en typis svakhet på eldre ford..

Fremgangs måten sier seg vell egentli litt selv, finn fram neger kusa/surven, slip vekk alt av bunnstoff,tectyl osv, i plate sjøten på vangen, så du ser punkt sveisene, begynn og borr vekk et og et punkt, og da du er ferdig skall vangen mer eller mindre dette ned av seg selv..men før du begynner og kappe, borre og sveise, så kan det være lurt og ta et par mål, så du er sikker på at du får vangen på riktig plass, og slike uorginal deler kan fort være litt deformert..så et par kryss mål kan være kjekkt..

 

og la bilen stå på hula under arbeidet, eller sett den på bukker, men så hjula har belastning.. setter du den på bukker vill karoseriet vri og vende litt på seg, så når du setter den på hjula igjen, kan ei dør åpning bli feil osv osv..

 

og når det kommer til rust sikring av ny deler, så annbefalles det at du pusser ned til stålet der du skall sveise, og pensler på sveise grunning, volvo sin er ***** bra..

Så du ungår rust i og rundt sveisene..

Og når du skall sveise sammen så regner jeg med at du ikke har tilgang på punkt sveise apperat?

Så da er det mig/mag`n som får jobbe, da borrer du hull i flensen på vangen, som ligger ann mot karosseriet, så du får ei fin gjennom brenning i kaross og i vange..

 

sånn går du fram hele veien, og prøv og få til minst like mange sveise punkter som det var orginalt..

hele annlegs flata mot karrosseriet smøres med volvo grunning..

og når du har fått sveisa inn vangen, er det alfa omega og få hiv inni noe voks/tynntektyl i selve vangen, propp fult så du er rimelig sikker på at det ikke ruster igjen.. utsia kan du pensle med epoxy/syre grunning,vanli grunning,lakk, body/tectyl og eventuellt enno en runde med lakk..

alt etter behov...

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for hjepen hår ball. skal se om jeg får dette til. men da du prata om å finne de gamle punktene... mener du der vangen er sveisa i hjulbuen på en måte? man kan se en tydelig skillelinje serru som går langs hele vangen... er det den du mener??

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

hva skulle du ha for vangene sa du cossieman? ford'n sa de er like på 3 og 5 dørs...

Edited by escrot

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

tenker å bruke MIG-apparat på å sveise vangene... er det å anbefale...?

er det noen apparater dere anbefaler... merker og sånn... må nemlig gå til innkjøp av et en gang for alle :P

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en slik escort som jeg begynte å sveise opp! Men på min var kanaler, vanger og hjulbuer oppspist. Ble aldri ferdig med bilen pga brann i verkstedet, men bilen står på lager til jeg en gang har lyst å gjøre noe med den igjen.

 

Er en syyk jobb, men en lærer mye av å gjøre det, så anbefaler deg å prøve deg litt ;)! om du ikke er så god å sveise i starten, skal jeg love deg at det blir bedre ettervært ;)!

 

Så stå på :)! ikke gi opp på grunn av noe rust ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Andars
om en person vill rette bilen eller kjøre den på hugger`n har da vell ikke noe med saken og gjøre..

her spør han om tips og hjelp ang bytte av ramme vanger..

 

og ramme vanger er en typis svakhet på eldre ford..

Fremgangs måten sier seg vell egentli litt selv, finn fram neger kusa/surven, slip vekk alt av bunnstoff,tectyl osv, i plate sjøten på vangen, så du ser punkt sveisene, begynn og borr vekk et og et punkt, og da du er ferdig skall vangen mer eller mindre dette ned av seg selv..men før du begynner og kappe, borre og sveise, så kan det være lurt og ta et par mål, så du er sikker på at du får vangen på riktig plass, og slike uorginal deler kan fort være litt deformert..så et par kryss mål kan være kjekkt..

 

og la bilen stå på hula under arbeidet, eller sett den på bukker, men så hjula har belastning.. setter du den på bukker vill karoseriet vri og vende litt på seg, så når du setter den på hjula igjen, kan ei dør åpning bli feil osv osv..

 

og når det kommer til rust sikring av ny deler, så annbefalles det at du pusser ned til stålet der du skall sveise, og pensler på sveise grunning, volvo sin er ***** bra..

Så du ungår rust i og rundt sveisene..

Og når du skall sveise sammen så regner jeg med at du ikke har tilgang på punkt sveise apperat?

Så da er det mig/mag`n som får jobbe, da borrer du hull i flensen på vangen, som ligger ann mot karosseriet, så du får ei fin gjennom brenning i kaross og i vange..

 

sånn går du fram hele veien, og prøv og få til minst like mange sveise punkter som det var orginalt..

hele annlegs flata mot karrosseriet smøres med volvo grunning..

og når du har fått sveisa inn vangen, er det alfa omega og få hiv inni noe voks/tynntektyl i selve vangen, propp fult så du er rimelig sikker på at det ikke ruster igjen.. utsia kan du pensle med epoxy/syre grunning,vanli grunning,lakk, body/tectyl og eventuellt enno en runde med lakk..

alt etter behov...

 

Med sveise grunning er dette noe du har prøvd selv ?

 

Skiftet nettopp vanger på bilen min, først så prøvde jeg med sveise grunning med resultatet ble elendig. Dette var da med mig apperat. Så tok jeg å børstet vekk grunningen så gikk det helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...