Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fikk en kar i dag til å bytte bremsebånda mine bak og bremsepumpene på begge sider og fikk dette luftet. Men etter dette fungerer fremdeles ikke håndbrekket mitt, har lest noen steder her at håndbrekkspaken i seg selv kan være problemet, kan dette stemme?

virker som et feste eller noe har knekt nedi der brekket sitter, for jeg kan ta brekket ganske mye fra side til side..

Om det er spaken, hvor kan jeg få tak i det, og er det dyrt?

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted
Fikk en kar i dag til å bytte bremsebånda mine bak og bremsepumpene på begge sider og fikk dette luftet. Men etter dette fungerer fremdeles ikke håndbrekket mitt, har lest noen steder her at håndbrekkspaken i seg selv kan være problemet, kan dette stemme?

virker som et feste eller noe har knekt nedi der brekket sitter, for jeg kan ta brekket ganske mye fra side til side..

Om det er spaken, hvor kan jeg få tak i det, og er det dyrt?

du skulle gjort det på et verksted isteden for privat. ja det koster men da har du garanti på slikt

Posted

absolutt ikke et problem å gjøre dette privat, bremsejobber er jo noe av det mest kurante man kan holde på med. ikke noe vits i å bruke 450+++kr pr time for å gjøre en såpass enkel jobb.

vil tippe at wiren(e) dine sitter fast eller noe, ta av dekslene rundt håndbrekkspaken og se om wirene følger lett med spaken når du bruker den.

Cosworth!

Posted (edited)
du skulle gjort det på et verksted isteden for privat. ja det koster men da har du garanti på slikt

Han som gjorde dette jobber på snapdrive og slipa opp rust inne i bremsetrommelen, smørte inn med no stæsj som gjorde at det ikke skulle sette seg fast, osv. Lagde til og med et bremserør jeg måtte ha, så han karen her har virkelig peiling ;) Brekket fungerte ikke før han jobba inni der heller, så han har ikke noe med dette å gjøre.

absolutt ikke et problem å gjøre dette privat, bremsejobber er jo noe av det mest kurante man kan holde på med. ikke noe vits i å bruke 450+++kr pr time for å gjøre en såpass enkel jobb.

vil tippe at wiren(e) dine sitter fast eller noe, ta av dekslene rundt håndbrekkspaken og se om wirene følger lett med spaken når du bruker den.

Dette skal jeg prøve å se på, takk for tips :)

Edited by Mk1-Sindre

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Posted

Mondeo har ett hånbrekksystem som som gjør att vieren føres mellom to plater under selve håndtaket. Disse platene har en tendens til å begynne å skli fra hverandre og vieren får da kortere vei å gå, altså blir den lengere og håndbrekket blir redusert. Dette er et kjent problem. Hele håndtaket må byttes med viere frem til ett delestykke bak..

Selve delen koster omlag 1700kr. Jeg fikk mitt gjort på værksted. Den spennende delen kommer nå. Det er overhode ikke sikkert det blir noe bedre for det. Jeg fikk ikke noe bedre hånbrekk etter att mitt ble byttet. Selv om jobben har kostet med 2800kr med alt.

Dette skyldes att reserve håndtaket nå kun leveres med en lengde på vier, og det varrigjerer litt hvor lang den trenger være. ( Opplyst av værksted ). Derfor kan du sitte der med skjegget i postkassa uten hånbrekk allikevell. Som meg!

Posted

Antagelig selvjusteringsmekanismen i selve spaken din som kødder. Enten det eller så la ikke han Snap Drive fyren bånda ordentelig inntil tromlene når han holdt på, og selvjusteringen mellom båndene nå utrolig nok har gjort jobben sin

Over til fienden...

• 1 month later...
Posted (edited)
Antagelig selvjusteringsmekanismen i selve spaken din som kødder. Enten det eller så la ikke han Snap Drive fyren bånda ordentelig inntil tromlene når han holdt på, og selvjusteringen mellom båndene nå utrolig nok har gjort jobben sin

Var en som kunne ford på det verkstedet og han mente at jeg måtte kjøpe håndtaket nytt, og det har jeg nå gjort. fysjameg så dyrt, nærmere 1200 =O men men.. Får få det bytta, og så se om det hjelper.

Og på toppen av det, har den ene fjæra mi foran knekt midt på.. :P go ford

Edited by Mk1-Sindre

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Guest johanness1
Posted

Det finnes en "tapp" som holder wirern på plass, den ryker lett! har tatt kverken av 3 brekk bare pga denne, kjøpt deg et brekk på skroten og bytt wirer, det fikser du selv lett...

prek te meg hvis du lurer på noe vettu, huskær ikke hva du hetter på msn jeg

Posted (edited)
Det finnes en "tapp" som holder wirern på plass, den ryker lett! har tatt kverken av 3 brekk bare pga denne, kjøpt deg et brekk på skroten og bytt wirer, det fikser du selv lett...

prek te meg hvis du lurer på noe vettu, huskær ikke hva du hetter på msn jeg

Den TAPPEN henger på wiren da, og er smettet i spor inne i håndtaket! Trenger ikke bytte selve håndbrekke fordi om den tappen ryker!... ;-)

-Nytt brekk hos FORD koster forøvrig ca 975,- + mva..

Edited by Ronny

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Guest johanness1
Posted

åja, da missforstod jeg..

Du trenger vell og merke og løsne brekket, enten 2 eller 4 bolter som du skrur opp 10 mm, også blir brekket løst, så lirker du wireren ut av brekket, og monterer det nye, egentlig veldig enkelt

Posted
åja, da missforstod jeg..

Du trenger vell og merke og løsne brekket, enten 2 eller 4 bolter som du skrur opp 10 mm, også blir brekket løst, så lirker du wireren ut av brekket, og monterer det nye, egentlig veldig enkelt

Jeg skal bytte helt ut til den fordeler saken. På brekket jeg fikk fulgte det med en wire og et fordelerstykke som går over fra 1 wire til 2. I den saken skal de 2 wirene som går til hver trommel festes. Denne skal da også byttes, kan dette gjøres innenifra bilen?

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Guest johanness1
Posted

Nei, den "delern" må du under bilen og ta av, bare og plukke av varme skoldet og løsne potta fra festene så bytter du den fort.

Det som er mye jobb er og bytte wirenen bak i tromlene, løsne trommelen, og skivene og napp ut wirern og sett alt på RIKTIG plass igjen;)