Jump to content

Bytting av bærearm

Recommended Posts

Posted

God morgen og godt nytt år alle sammen.

Da var man begynt med å bytte bærearmen. Men det er noe jeg lurte på. Hvorfor må man skru løs så mange deler som ikke er festet til selv bærearmen, er det noe spenning på noen av delene, så hvis de ikke er løsnet så komme plutselig noe flygende? Siden jeg har 3 fremgangsmåter, en tysk reperasjonbok, Haynes boka på engelsk og en how-to som jeg fant på nettet. Og det variere sterkt mellom hva som må demonteres, alt fra bremse calipen og alle stagene, til kun endeleddet og stab.stanga. Er det noen som vet hva som virkelig er nødvendig, og hvorfor?

mvh Zollo

Posted

Jeg byttet bærearmer på brodern sin mondeo 97 mod.

Mener å huske at da demonterte jeg bare kulebolten mot spindelen, og boltene armen er festet med. Mener at stabstag linken ble fjernet også for å komme bedre til . Caliperen ble ikke rørt.

Den gamle armen var ikke så grei å få av, mye lirking, samme når den skulle på plass. Måtte kappe ene bolten for å få den ut, girkassen var i veien. Satte da inn en ny bolt nedenfra og opp istedet. Gikk fint det og.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted

Takker, det var litt i den retningen jeg også tenkte. Skjønnte ikke helt hvorfor så mye som måtte demonteres. Tok du de 5 omdreiningen på demperen? Så at det er også nevnt i boka.

Posted

Sånn da er bærearmene kommet ut, men hvordan klarte du å lirke dem inn på plass igjen? Prøvde i minst en halv time, men klarte ikke å se noe løsning på dette. Virket nesten som om foringene var litt vell stor til å passe inn, men det kan kome av jeg jo ikke fikk noe god vinkel å få plassert dem.

Posted

Rørte ikke demperen nei, håper ikke jeg gjorde noe galt der :wacko:

Det ble vel en del lirking for å få den på plass, ble vel litt hammer og slegge også.

Mener å huske at jeg tilslutt presset opp sporet den skulle inni en liten anelse og fikk lirket den inni såvidt, så brukte jeg skujern fra undersiden for å få hullet i hylsen som går gjennom foringen til å line opp med hullet på undersiden av sporet.

Problemet var så at bærearmen sto litt skjevt og at hylsen ikke linet opp mot hullet i overkant av sporet så bolten gikk ikke gjennom. Dette løste jeg tilslutt enkelt og greit med å sette bolten inn, sette på skralle og pipe og skru samtidig som jeg bendte på bolten. På en måte presset den på plass. Var en del knot og ukvemsord før det gikk på plass.

Hovedproblemet er jo at hylsen står i en gummiforing, så om du slår på bærearmen, så kommer ikke kraften frem der den skal :angry:

Håper du fikk med deg hva jeg mente, hvis ikke får du gi en lyd.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Posted
Jeg byttet bærearmer på brodern sin mondeo 97 mod.

Mener å huske at da demonterte jeg bare kulebolten mot spindelen, og boltene armen er festet med. Mener at stabstag linken ble fjernet også for å komme bedre til . Caliperen ble ikke rørt.

Den gamle armen var ikke så grei å få av, mye lirking, samme når den skulle på plass. Måtte kappe ene bolten for å få den ut, girkassen var i veien. Satte da inn en ny bolt nedenfra og opp istedet. Gikk fint det og.

Får å få ut den fremre bolten på v.s som går imot girkassa må du løsne på ramma og sleppe den litt ned!!

Mvh

Espen

- Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 -

- Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -

Posted

Takk for alle de gode tipsene. Bolten er kutt allerede, og bærearmene er ute. WD40 er noe man ikke kan klare seg uten :D Men å få de på plass igjen sliter jeg fortsatt med. WD40 angriper vell ikke gummi, siden jeg hadde tenkt å sprayet alt med litt wd40 og se om det kanskje glir på plass. Ellers er jeg litt forsiktig med brukt av slegge ved å få de på plass igjen, tenke da på at jeg ikke slår meg noe skrivhet inn i bilen. Men det blir først imorra jeg skal prøve på nytt igjen, er ikke så frsitende å skru i minus 10 og stiv kuling, skrur i en gammel låve så det trekker godt :)

Posted

det jeg gjorde:

Løsne bolten i midten som holder drivakslingen på plass.

ikke sette spindelen på bærearmen enda..

ta av klikkestaget som er boltet fra stabstaget og i demperen, løsne fra staget på demperen.

trekk ut bremseslangen fra holderen på støtdemperen.

ta av styrestaget.

løft til sides spindelen.

sett bærearmen rett inn, boltene i hullet.

sett inn drivakslingen i navet.

sett spindelen på bærekulen.

og montere styrestaget og resten av bolter og muttere

Posted

Fryktelig omfattende da. Ta av bolten ved opphengskula og dra kulebolten ut fra spindelholderen. Ta ut de to indre skruene. Dra ut bærearmen. Dytt den nye så langt inn du klarer. Ta en hammer og slå armen bakover/innover til du ser litt av bolthullet nedenfra. Ta en passelig stjernetrekker el.l og bend til du kan tre den helt gjennom. Sett i bolt med litt bending. Gjenta med neste bolt. Utvendig ved kule til slutt.

Hvis man ikke gidder å ta av de tre ekstra skruene på venstre side, så husk i hvertfall å kappe bolten over muttera etter montering, ellers har man snart hull i girkassa

Over til fienden...

Posted

Da har jeg fått på plass den innerste bolten og kula, men den ytterste er helt umulig, prøvde å få den på plass før jeg satt kula på plass og det var like umulig som etter. Har lest noe om å få presset den på plass med stramme stropper, men hvor og hvordan skal de plasseres. Den skal vell festes slik at man både trekke opp over og innover. Det er ikke noen som har bilde av dette?

Guest ohc2turbo
Posted

Løsne lenkarmene på begge sider slik at stabstaget kan skyves oppover.. da får du brua lenger opp slik at foringen går rett inn i traversen= enklere montering :rolleyes: