Jump to content

150 000 km service


b1rken

Recommended Posts

Heisann. Jeg kunne ingenting om bil før jeg kjøpte meg bil for snart et år siden, og jeg kan fortsatt ganske lite, men synes det er utrolig interessant og lærer stadig. Jeg ser i servicehefte mitt at bilen skulle vært inne til service når den har rullet 150 000 km. Den har nå rullet 153 000 km. Det er en Mondeo mk1, 2l.

 

Jeg har lyst å gjøre mest mulig selv, regner også med at dette er billigst? Har haynes boka, og en far som kan skru litt som kan hjelpe meg hvis jeg sitter fast.

Men det jeg lurer på fra dere er hva jeg bør skifte / bytte.

Skal bytte tokkdekselpakning (eller hva den heter, den første pakningen du kommer til fra toppen av motoren :rolleyes: ), da det leker olje rundt tennpluggene.

Så tenkte jeg at jeg skulle byttte pluggene, pluggledningen, motorolje, olje filter, og bensinfilter.

 

Bilen nykker litt, men ikke så mye nå lenger etter at jeg plugget egr vakum slangen. Men et annet problem er at den bruker en god del bensin. 1 til 1.1l på mila når jeg kjører fiint. Hvilke andre ting enn bensinfilter kan hjelpe på å få forbruket litt ned? Har byttet lambda. Har greenfilter og effektbakpotte (bare utløptspotta) hvis det skulle spille noen rolle.

 

Men er dette kansje noe jeg burde betale ford dyre dommer for? Slik at de kan stemple at et merkegodkjent verksted har gjort dette i serviceboken min?

Edited by b1rken
Link to comment
Share on other sites

Du kan hvertfall ringe eller gå ned til et verksted og få pris, du får nokk en liten oppmuntring til og gjøre det selv da:P

Men når du ringer eller går ned og spør om pris kan du jo også høre hva de gjør på servicen;)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Skal bytte tokkdekselpakning (eller hva den heter, den første pakningen du kommer til fra toppen av motoren, da det leker olje rundt tennpluggene.

Så tenkte jeg at jeg skulle byttte pluggene, pluggledningen, motorolje, olje filter, og bensinfilter.

 

Bilen nykker litt, men ikke så mye nå lenger etter at jeg plugget egr vakum slangen. Men et annet problem er at den bruker en god del bensin. 1 til 1.1l på mila når jeg kjører fiint. Hvilke andre ting enn bensinfilter kan hjelpe på å få forbruket litt ned? Har byttet lambda. Har greenfilter og effektbakpotte (bare utløptspotta) hvis det skulle spille noen rolle.

 

Olje rundt tennplugga vil gi fusking, luftfilteret er selvsagt reint ?

Bør vurdere å eventuelt få lest av feilkoder hos Ford, min egen bil får jeg ikke over 0,85, uansett hvor hardt den kjøres.

Link to comment
Share on other sites

Haha. Fyfaen så dum jeg er. Jeg som prøvde å være smart å si at olje ikke ledet strøm etter at jeg så ett par snutter på youtube om folk som senket pc`ene sine ned i akvarium med olje.

 

Det var endel olje rundt tuppen på plugghettene, men jeg vet ikke om det har kommet helt oppi. Får kjøpe nye plugger, og pluggledninger når jeg bytter toppdekselpakningen.

 

Men jeg har et lite spørsmål angående pluggledninger. Ser at endel har de blå tennpluggledningene fra biltema som skal holde seg bøyelige eller noe slikt selv i kaldt vær. Hva er egentlig så fantastisk med dem utenom dette. Funker det like greit med noe billigere?

Link to comment
Share on other sites

Gå innom et verksted (vet ikke om Ford gidder) og be om å få en liste over hva som gjøres på 150.000km..

Jeg har ikke levert inn bilen min på 105.000km service, og komme ikke til å gjøre det på 120.000km service heller.

Jeg fikk en liste over hva som ble sjekket og hva som skulle skiftest.

Å bytte olje + filter, pollenfilter + bensinfilter kan enhver med litt teknisk innsikt få til.

Men i tillegg til "Dette skal byttes", så står det jo et hav med punkter skal sjekkes. Dette BØR du også gjøre om du tar service selv.

Surt om noe skal ryke rett i etterkant av "selvservice" fordi du bare har gjort deleutskiftningene..

Link to comment
Share on other sites

Det trengs nok ikke. Ser at det har tikket inn en melding i innboksen min her på forumet fra Ove! med 150 000km listen fra ford tror jeg.

Takker så meget for denne Ove!. Så da tar jeg det selv, og skal gå over sjekkpunktene :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare legge til at ett fullt utfylt servicehefte hjelper veldig når du skal selge en bil! ;)

Men om du kan dokumentere at du har gjort servicene selv til riktig tidspunkt så er jo selvsagt det bedre enn at du ikke har noe. Da tenker jeg f.eks. kvittering på delene+utfylt serviceskjema :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...