Jump to content

gear olje til 4x4


viggo

Recommended Posts

ser at smøre bibelen sier castrol spesial olje med gl4 spec, (hvis jeg ikke husker så mye feil) men i følge burton power er atf grade olje anbefalt, samme står det i tolerance sine data. noen som kjører atf olje på gearkassene sine her?

jeg prøvde den dyreste valvoline synt gearoljen jeg fant i hylla her, men d funker dårlig, er tungt å geare når jeg tar bilen om morningene.

kunne jo fått meg etpar liter olje fra ford da men.. :)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde den dyreste valvoline synt gearoljen jeg fant i hylla her, men d funker dårlig, er tungt å geare når jeg tar bilen om morningene.

"Vi" har tilsvarende erfaring. Årsaken er at oljen er for glatt for den type synkroniseringsringer, spesielt når de er gamle og slitte. Dette er visstnok et velkjent problem på Audi VW og derfor fins det ett spesielt gearoljekrav som heter VW 501.50. (Mener jeg å huske i farten)

Castrol TAF-X og Mobil VS200 har disse spesifikasjonenen og førstnevnte er forsøkt med godt resultat.

Ford oljen holder selvsagt ikke andre fabrikanters sine krav, men hvis du sjekker overgangstabeller så får du se om ovennevnte oljer er tatt med. Jeg antar vel at Ford oljene er beregnet for originale kasser som holder fabrikkens spesifikkasjoner, ikke 20 år gamle plagede halvt ihjelkjørte saker med 100 tusenvis av km på telleren, gjerne bak en eller flere trimmede motorer.

 

EDIT.

En kjommi har akkurat vært og kjøpt VS200 olje nå så vi får se. I følge selgeren var det ikke måte på hvor fantastisk god akkurat denne oljen er, og til kr. 350,- pr. liter så skulle det bare mangle.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har fått meg etpar liter med vs200 jeg og, skal bytte på lørdag. tror ikke prisen var mer enn 220- for literen her, (mulig det var + mva) kan sjekke det og på lørdag

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Guest siggen

jeg ha rog helt på gl4(fabrikant ukjent.fikk på jobb) olje på kassa mi.er kjip og få i 2 gir når den er kald.blir noe bedre når den er blitt varm men ikke drit bra

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal prøve Castrol TAF-X jeg også... Castrol SMX-S funker ikke mer enn sånn passe ihvertfall.. treg når kassa er kald.

En god idé. SMX-S er vel olje til ris-koker kasser?

 

 

har fått meg etpar liter med vs200 jeg og, skal bytte på lørdag. tror ikke prisen var mer enn 220- for literen her, (mulig det var + mva) kan sjekke det og på lørdag

 

Ja?? Nå er vi spente. :)

 

Jeg har og helt på gl4(fabrikant ukjent.fikk på jobb) olje på kassa mi.er kjip og få i 2 gir når den er kald.blir noe bedre når den er blitt varm men ikke drit bra

Kremt. Skeptisk. Se etter VW kravet på oljespec.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest crzywiz

Jeg fulgte Mobil1 sin smøretabell, å fyllte Mobil1 ATF 220 olje på kassa på min tidligere Cossie. Girkassa var som ny igjen! :)

Link to comment
Share on other sites

har fått på vs200 olje, kan vel ikke si at det ble no verre hvertfall. men syntes den fortsatt er litt "seig" og få i andre om morningene ellers er den lett og fin i alle gear.

Det kan jo være gearkassa som er litt snål etterhvert og . så jeg får se om den overlever street legal 10 mai :unsure:

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Da har førstemann gitt tilbakemelding om VS200 oljen heromring også. Det var ubetinget suksess når vedkommende byttet fra en annen helstyntetiskt 75W/90 gearolje til VS200 og fikk stor forbedring med lettere og mykere gearskift.

 

har fått på vs200 olje, kan vel ikke si at det ble no verre hvertfall. men syntes den fortsatt er litt "seig" og få i andre om morningene ellers er den lett og fin i alle gear.

Det kan jo være gearkassa som er litt snål etterhvert og . så jeg får se om den overlever street legal 10 mai :unsure:

Hvis det bare er på 2. gear så er det antageligvis synkroniseringsringene på dette gearet som er utslitt. Det største spranget i gearkassen er mellom 1 og 2 gear (3,61-2,08), så hastighetsforskjellen er derfor størst her. (F.eks fra 3610 o/min til 2080 o/min - og da 7200 - 4200.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har bytta til atf 220 jeg og, ser ut til å være beste alternativet jeg har prøvd så langt , vi hadde ned mot -10 noen morninger her, og da var det seigt å geare med vs200 oljen.

men det er utvilsomt noe annet rart med gearkassen min.. :unsure:

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...