Jump to content

Turbonetics


Guest Hovden Racing

Recommended Posts

Guest Hovden Racing

Noen som vet om norske sider å kjøpe Turbonetics turboer på? Vet jeg var inne på en side her om dagen med ****** billige netics turboer men husker ikke sida :(

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om norske sider å kjøpe Turbonetics turboer på? Vet jeg var inne på en side her om dagen med ****** billige netics turboer men husker ikke sida :(

 

Hehe, er det noen som ikke selger disse da?

 

Schansche, Jenspeed, KRB, VS, osv osv osv

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Fant igjen sida, www.veloxmotor.com

 

Skal ha en Turbonetics 60-1 turbo. Den jeg har har havarert, er en mil slark inn og ut.Jaggu bra jeg ikke solgte den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

62-1 stg.5 er den lik 60-1 stg.5 i størrelse? Skal ha noe som er bolt on på 2wd manifold, (utspacet fra toppen 20mm)

 

Er keramiske kulelager bra? skal kjøre uten dump, så er en fordel om det holder også!

Link to comment
Share on other sites

1. 62-1 stg.5 er den lik 60-1 stg.5 i størrelse?

2. skal kjøre uten dump, så er en fordel om det holder også!

 

Selvsagt er jeg uenig i hele planen, men;

1. Nei 62-1 er endel større.

2. Da er sikkert "links" gjenger og "big shaft" aksling noe å vurdere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du er svært nært, men jeg velger å se det slik;

 

T58 er kompressoren på RS 500 turboen.

T61 er "storebroren" til T58.

 

60-1 og 62-1 er lavtrykkutgavene av ovennevnte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt tror du en 60-1 holder Pelle?

Hvis vi forholder oss til kompressorkartet for 60-1 så viser dette 55 lb/min ved 1,8 BAR ladetrykk ut fra turbo.

For noen er dette det samme som 550 AWHP. (All Wheel horse power)

55 lb/min med luft trenger 176 L/time med fuel for å klare AFR 11,8:1 og dette er i praksis å tømme 750 ccm dyser ved noe over 3,0 BAR bensintrykk.

176 L/time er da nok til:

De mest optimistiske sier 640 nhk.

Andre og mindre optimistiske sier 525 hk.

Forutsetningen er uansett at man har en motor som svelger unna såpass mye luft ved ett så moderat ladetrykk som rundt 1,5 BAR i innsugsmanifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

jeg skal nok kjøre med denne turboen i år også (60-1), på 2,6l 16v volvo motor..E85

målet er ikke mer enn 600hk

 

fått tilbud om å bytte opp meg til T66bb men det blir nok for stort igjen.. En T61 hadde nok vært perfekt men får bremse å se først trur je...

Link to comment
Share on other sites

jeg skal nok kjøre med denne turboen i år også (60-1), på 2,6l 16v volvo motor..E85

målet er ikke mer enn 600hk

 

fått tilbud om å bytte opp meg til T66bb men det blir nok for stort igjen.. En T61 hadde nok vært perfekt men får bremse å se først trur je...

 

Hehehe, se her du!

Ser ingen grunn til å kjøre T61 høytrykkturbo på den der for den motoren der skal fløde i massevis sammenlignet med 2,0 cosw. Hva velger du av dyser og pumper?

 

T66,,,,,,nja ikke nødvendigvis så galt det på en såpass stor motor.

 

Ikke mer enn 600 hk? Det er ett forbruk på smått utrolige (ca.) 4,5 Liter med drivstoff pr. minutt og det er etterhvert en mye bedre og mer nøyaktig sammenligning enn disse devaluerte hestene som svever rundtom.

Som du ser er dette mye og ja,,, da vil det gå skikkelig godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

dyser er doble 465ccm.. (blir vel for smått) men kjørt opp masse trykk :) pumpe er 044 (alternativt en til)

T66 fløder jo opp til over 800hk!

 

jeg vil ha en bunnsterk motor... ikke en sånn kurve som går opp også ferdig.. (ubrukeli).

 

blir det mer enn 600 (ærlige) kommer vel alt på bilen til å bli dratt i filler, kommer sikkert til å dra av veien å take også.

 

men jeg skal bremse hos ts motorteknikk i løpet av mai så får vi se hva som må byttes eller om jeg er fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Pelle:

 

Nå blir det mest trolig bestillt en 62-1 med keramiske kulelager, Utseende messig skal den være lik 60-1?? like mål utenpå turbo?

 

Tåler keramiske kulelager å bli kjørt uten dump? vil den bli noe treigere enn 60-1? begge er stg.5 ar.63 eksos. Flytter over eksoshuset fra min gamle 60-1.

Link to comment
Share on other sites

dyser er doble 465ccm.. (blir vel for smått) men kjørt opp masse trykk :) pumpe er 044 (alternativt en til)

T66 fløder jo opp til over 800hk!

 

jeg vil ha en bunnsterk motor... ikke en sånn kurve som går opp også ferdig.. (ubrukeli).

 

blir det mer enn 600 (ærlige) kommer vel alt på bilen til å bli dratt i filler, kommer sikkert til å dra av veien å take også.

 

men jeg skal bremse hos ts motorteknikk i løpet av mai så får vi se hva som må byttes eller om jeg er fornøyd..

 

Det er nok for lite ja og hvis du skal kjøre høyt bensintrykk så øker og kravene til bensinpumpene. Husk at disse må levere større mengde enn det dysene tar og i tillegg mot høyt bensintrykk + ladetrykk. Vi snakker nå 5,9 L/min mot ett bensintrykk på minst 6 BAR!.

 

800 hk kapasitet er isolert sett helt sinnsykt, men husk at du har 2,6 L (cosw. + 30 %) og at en standard Volvo 16V topp fløder omtrendt det samme eller mer enn en portet Cosworthtopp. (Regner med at du har portet Volvotoppen og trimkammer i tillegg)

 

Jeg mener jo at ingen av turboene er å riktig, (for liten og for stor) men jeg er slett ikke sikker på at 60-1 er ett så veldig mye bedre valg enn T66 i forhold til det du oppgir som målet ditt. Jo mer du moderer deg jo bedre passer 60-1 selvsagt.

 

Med så mye volum og ikke alt for ville kammer så går nok 300 hk ved 4000 o/min greit og med ett bunndrag som står i stil til dette.

 

Ja, du drar nok i stykker plenti med denne effekten. En 600 hk motor har gjerne ett maks moment på en plass mellom 600-820 NM så...

 

 

Pelle:

 

Nå blir det mest trolig bestillt en 62-1 med keramiske kulelager, Utseende messig skal den være lik 60-1?? like mål utenpå turbo?

 

Tåler keramiske kulelager å bli kjørt uten dump? vil den bli noe treigere enn 60-1? begge er stg.5 ar.63 eksos. Flytter over eksoshuset fra min gamle 60-1.

 

Da vil jeg anbefale at du først tar kontakt med Husnes motorsport som nylig har bremset en Cosworthmotor med denne turboen og som har mye mer erfaring med disse turboene enn det jeg har.

Jeg er ikke sikker på om de ville valgt samme turbo en gang til forstår du.

 

Den vil nok være litt treigere ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Snakka med Frode Jørgensen nå, mulig han hadde en 60-1 på lager!

 

 

Pelle: Den gamle var jo glidelager, så bør vel ikke bli treigere om den er litt større, men med kulelager?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

godt portet og større ventiler ja, ikke de værste kammene 11mm løft 260grader

men kluet er ikke toppeffekt..

problemet var at jeg har en 60-1 og kunne få bytte mot t66bb for 7500,-

men kan jo bare bytte etter jeg har bremset, de skulle vistnok være like i eksoshuset.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...