Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei på dere.

skal begynne og klargjøre cosworthen til lakkering,men er ganske grønn når det kommer til lakk og slik.

hvor grovt papir skal jeg bruke??

holder det med og matte den ned??

hva er den riktig rekkefølgen av fjerning av rust??

håper på seriøse svar.

Posted

håper på seriøse svar.

Hvis det ikke er skader du skal rette opp, og er helt "fin" lakk. Setter du i gang med vannslipingspapir på 400 og så 600.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Posted
Hvis det ikke er skader du skal rette opp, og er helt "fin" lakk. Setter du i gang med vannslipingspapir på 400 og så 600.

skal lakkes pga parkerings bulker og en hjulbue bytte

Posted

Hvis du er HELT grønn, og du vil selv gjøre grunnarbeidet, tror jeg at jeg ville tenkt meg om en gang til og heller levert den inn og la profesjonelle ta grunnarbeidet. Er jo tross alt grunnarbeidet som vises til syvende og sist. Dårlig grunnarbeid redder du ikke med litt lakk..

Mitt råd er å spandere noen ekstra lapper på å få noen som KAN jobben sin til å gjøre dette :)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Posted

Er dette sikkert ? jeg er også helt grønn, noen burde lage en Guide på dette som klistres ?

Present :

Ford Mondeo Stv 2000 mod

Ford Sierra RS Cosworth 1991 mod

Past :

Ford Sierra Sedan 1988 mod

Posted (edited)

Mitt råd er å ta kontakt med firmaet som skal lakkere bilen for deg. Spør dem om hva de anbefaler og bruk "deres produkter" etter deres prossedyrer. Da kan de gi deg råd for det er produkter de kjenner og deres arbeidsprossedyrer!

Skal du lakkere bilen selv, gjør det samme, snakk med et lakkfirma som har tid og interesse til å dele erfaringer!

Det finnes nemmelig nesten like mange meninger om grunnarbeider og lakking som det finnes lakkfirmaer!

Jeg har lakket mange biler opp gjennom årene selv, noen med godt resultat og noen jeg ikke vil dele med dere :blush: . Største feilen jeg gjorde i begynnelsen var å ikke spørre de som kan dette håndtverket men etterhvert spurte jeg meg frem og fikk til tilfredstillende resultater!

Ikke noe er så deprimerende enn å måtte slipe ned et helt karosseri etter mange tusen kroner i lakk og kanskje opp mot hundre arbeidstimer!

Husk at de som lakker profft har en lang utdannelse og mange års erfaringer og de vet tross alt mer enn oss amatører!

Å lage en "klisteret" manual for grunnarbeider og lakk kan bli litt "feil" da mye er avhengig av systemene (våt eller tørrsystemer, ett eller tosjikts etc) som skal brukes og hvilken produktleverandør som skal brukes.

Hvis du går til en butikk eller lakkfirma så finnes det produktmateriell som en kan få gratis(samme som lakkerene får) og der er det mye å lære/lese.

Et annet tips er biblioteket, der finnes det faktisk en del bøker om billakkering!

Mvh

jørn

Edited by xr4ti
Posted
hei på dere.

skal begynne og klargjøre cosworthen til lakkering,men er ganske grønn når det kommer til lakk og slik.

hva er den riktig rekkefølgen av fjerning av rust??

håper på seriøse svar.

jeg ville pratet med firmaet som skulle lakke bilen å blitt enig.... om du matter osv. og la de gå over etter deg, hvis du skal ha den 100%.

når jeg har mattet de jeg har sendt for lakk har

jeg først vasket bilen med silicon fjerner, og vann slipt med 600- 800papir...

men det er mange som gjør anderledes, fins vel ikke noe fasitsvar her....

Posted
jeg ville pratet med firmaet som skulle lakke bilen å blitt enig.... om du matter osv. og la de gå over etter deg, hvis du skal ha den 100%.

når jeg har mattet de jeg har sendt for lakk har

jeg først vasket bilen med silicon fjerner, og vann slipt med 600- 800papir...

men det er mange som gjør anderledes, fins vel ikke noe fasitsvar her....

Enig. Matt bilen med 800 papir og vann. Såpass fin korning krever en del pussing, men til gjengjeld blir overflaten helt glatt, noe som gir en veldig fin dybdeglans etter lakkering.

Ingen fasit på dette, men få til en avtale med der du skal lakkere og følg rådene derfra. Slik får du en god mulighet til å oppnå en bra pris også.

Det er ikke en ting jeg kan.

Posted

Enig i mye her men ikke vannslip på base. Bare på klarlakk som er vanntett, base trekker vann gjennom porene og ned til grunning som også trekker vann og da har du lakkrust om få år.

Vannsliping er bare anbefalt som mellomslip mellom klarlakk-lag oppå base for å få så glatt som mulig overflate. Klarlakk er som kjent vanntett. Hos meg er tre lag klarlakk et minimum.

Er du helt grønn så ikke gjør første grunnjobben sjøl men delta gjerne sammen med de som skal gjøre det hvis det er mulig. Da kan de følge med på hva du gjør og rette deg underveis.

Beste grunninga, synes jeg, er ca-primer. Etter det så bruker du filler for best mulig resultat før base. Husk å gå en runde rundt bilen å se nøye mens ca-primer og filler er våt. Da ser du eventuelle bulker etc. som du har oversett.

Ligg unna glassfibersparkel! Den blir altfor stiv og løsner lettere enn vanlig fin og grovsparkel. Særlig på paneler med mye bevegelse.(hjulbuer, dører, skjermer etc.)

Lykke til!

Sierra XR4i

Posted

større sparklings arbeider bør foregå direkte på metallet, sparkel pusses med 80korning først for å ta det grøvste etter det 120 og180- 240 til slutt før grunning(fyller), husk at grunning ikkje tar bort bulker, hakk og kanter

alle hakk og kanter i og mot gammel lakk må slipes ut med 120 før sparkling

har du mye bart metall og sparkel legger du et tynt lag med syregrunning før fyller,

du kan "tagge" på ned en sprayboks med en kontrast farge til grunninga da er bulker osv som er glemt lettere å opdage når du skal pusse grunninga,spesielt på lyse grunninger

grunninga rettes av med 320 og klosse

så slipes grunninga med 400 med maskin husk mjuk pad mellom papiret og maskin pad

skal du lakke 2sjikt lakk (mtallic, farge med klarlakk, eller med vannbase) pusser du over med 600 etter 400,

ungå gjennomsliping på grunninga

du bør ikkje hoppe meir enn 100 i korning pr gang du går over til finere papir( 400-600 går bra)

bruk ikkje grunning på sprayboks denne er for tynn og slipestriper vil vise igjennom + denne er 1 komponent (uten herder) og vil kunne lage ringer i lakken

bruk kun lakkmateriell beregnet for bil, unga zink baserte grunninger og for all del den rødbrune rusthindrende grunninga disse gir dårlig heft til det du skal ha oppå

Posted
større sparklings arbeider bør foregå direkte på metallet, sparkel pusses med 80korning først for å ta det grøvste etter det 120 og180- 240 til slutt før grunning(fyller), husk at grunning ikkje tar bort bulker, hakk og kanter

alle hakk og kanter i og mot gammel lakk må slipes ut med 120 før sparkling

har du mye bart metall og sparkel legger du et tynt lag med syregrunning før fyller,

du kan "tagge" på ned en sprayboks med en kontrast farge til grunninga da er bulker osv som er glemt lettere å opdage når du skal pusse grunninga,spesielt på lyse grunninger

grunninga rettes av med 320 og klosse

så slipes grunninga med 400 med maskin husk mjuk pad mellom papiret og maskin pad

skal du lakke 2sjikt lakk (mtallic, farge med klarlakk, eller med vannbase) pusser du over med 600 etter 400,

ungå gjennomsliping på grunninga

du bør ikkje hoppe meir enn 100 i korning pr gang du går over til finere papir( 400-600 går bra)

bruk ikkje grunning på sprayboks denne er for tynn og slipestriper vil vise igjennom + denne er 1 komponent (uten herder) og vil kunne lage ringer i lakken

bruk kun lakkmateriell beregnet for bil, unga zink baserte grunninger og for all del den rødbrune rusthindrende grunninga disse gir dårlig heft til det du skal ha oppå

Klistre denne?

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Posted
Enig i mye her men ikke vannslip på base. Bare på klarlakk som er vanntett, base trekker vann gjennom porene og ned til grunning som også trekker vann og da har du lakkrust om få år.

Vannsliping er bare anbefalt som mellomslip mellom klarlakk-lag oppå base for å få så glatt som mulig overflate. Klarlakk er som kjent vanntett. Hos meg er tre lag klarlakk et minimum.

Er du helt grønn så ikke gjør første grunnjobben sjøl men delta gjerne sammen med de som skal gjøre det hvis det er mulig. Da kan de følge med på hva du gjør og rette deg underveis.

Beste grunninga, synes jeg, er ca-primer. Etter det så bruker du filler for best mulig resultat før base. Husk å gå en runde rundt bilen å se nøye mens ca-primer og filler er våt. Da ser du eventuelle bulker etc. som du har oversett.

Ligg unna glassfibersparkel! Den blir altfor stiv og løsner lettere enn vanlig fin og grovsparkel. Særlig på paneler med mye bevegelse.(hjulbuer, dører, skjermer etc.)

Lykke til!

hvor får du kjøpt denne ca primeren hen da???

Posted
Den kjøper jeg på Veng i Halden jeg men det er et Hagmans produkt så det er nok flere steder.

Er denne hagmans ca primeren gul?

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Posted
Er denne hagmans ca primeren gul?

Den er gulbrun-aktig ja. To-komponent med ca 50/50 blanding. Skal følge med både herder og grunning i to bokser oppå hverandre.

Sierra XR4i