Jump to content

Rust killer/stopper, hvilke funker ?


WingDude

Recommended Posts

Noen som kan fortelle om forskjellige erfaringer med slike stoff som

smøres/males direkte på overflate-rust og stopper den, samtidig med at den

er overlakkerbar ?

 

Er vel et uttall varianter som selges, de jeg har lest om/brukt, får en sort

farge etter påføring, og kan lakkes direkte oppå. Noen som kan anbefale noe

som er erfart at fungerer ?

661, eksisterer den enda ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Boondocks

Det jeg (og mange andre) har brukt på div biler og rust andre steder er i kobinasjon av disse to: Owatrol og Hammerite

 

Owatrol er en veldig tynn olje som trenger langt inn i rusten og stopper den fra innsiden. Dette lar du stå lenge å tørke.. Så maler du Hammrite ("Hammer lakk") utenpå.. Det er knall god løsning som også kan lakers etterpå.. :)

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at jeg har hørt om at hvis du lakker med Hammerite, så får du ikke lakket med annen type lakk over, pga at Hammerite'n ødelegger den andre typen lakk...

Link to comment
Share on other sites

Guest Boondocks
Mener å huske at jeg har hørt om at hvis du lakker med Hammerite, så får du ikke lakket med annen type lakk over, pga at Hammerite'n ødelegger den andre typen lakk...

Det har aldri skjedd meg meg og jeg har lakert over med "alle" typer lakk: grunning, vanlig lakk og metallic

 

Jeg har også gjort dette mer enn 1 gang for og si det sånn.. Golf 3 med natur lakk fra 1993 ruster "litt"!!! Dørene på Saab 900S fra 1994 er heller ikke heeeelt fri ;)

Link to comment
Share on other sites

corrorless rustkiller er rød og blir rød bruk denne over rusten etter og ha pusset bort det som er løst og ikke minst vasket med lynol eller annen tynnner anbefaler lynol sterkeste som finnes og reagerer ikke med annen lakk.

 

Denne kan du trygt lakke over uten at den synes.

se tråden gatebil light tror det er noen bilder fra motorommet hvor jeg brukte dette :)

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Corrorless er noe lignende brunox som billakkspesialisten har.

 

Men skulle jeg velge og prøve noe av det du har listet her så måtte det være brunox den funker nok best for den skal nemlig stanse rusten og prime slik som corrorless og ikke Omdanne Rust Til Metall.

 

Det funker ikke slik bare ved og pensle på noe gugge så blir ting plutselig ei hel plate over natta..:rolleyes:

 

Blir vel omtrent som og bruke tannkrem som kakepynt isteden for melis, ser bra ut funker dårlig :lol:

 

Nei,benytt primende stoff du,som beskrives som et nøytraliserende stoff, helt greit med kjemi så lenge dem ikke skal leke alkymister også..

Mvh. Hugo H.

 

Ford sierra 2.0l (Type Ludo.)

Ford sierra 1.6l (Type vinterbil racing putt putt !solgt!)

Ford sierra P-100 (kommer til meg snart delvis kanselert dessverre)

Ford sierra sedan doch 1990 mod (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt BRUNOX epoxy både i sprayboks og kanne. Det er vel et bra stoff, men det er litt tidlig for at jeg kan si noe om det. Tar vel litt tid før det evt. bobler opp. Har brukt det litt på min Sierra, og en god del på en 1975 Boble fattern og jeg pussa opp og hellakkerte. En ting jeg kan si med en gang er at vi hadde ikke noe problemer med grunningen når vi brukte sprøyte, men når jeg holdt på med spraboks grunning på min bil så løste den opp rustmiddelet! Håper BRUNOX er good stuff. Var en "Roy" på forumet som var i bransjen og anbefalte produktet i en tidligere tråd som en med RS Turbo startet..

Link to comment
Share on other sites

Guest cossieboy77

Her er litt rask info om diverse produkter!

 

CAN TRUST fra Mega Metall, det er noe som funker. Dette har jeg brukt i flere år og er veldig fornøyd med egentig. Det er en hvit veske som reagerer kjemisk med rust og som kan overlakkeres uten noe ekstra arbeid. Denne typen selger jeg blandt annet til alle i Romerike Gammelbil Klubb. De kundene er iallefall fornøyde, og kan ikke tenke seg noe annet etter å ha brukt dette midelet. Det er dyrt men absolutt bra. Anbefaler dette på det sterkeste. Finnes i to størelser, en liten til 176,- og en stor til 249,-

 

Hammerite er ikke å anbefale hvis det skal overlakkeres senere, denne lakken/malingen er silikon basert og blander seg derfor ikke med vanlig bil lakk. Den eneste Hammeriten som kan brukes er Hammerite Anti-rust, denne er brun av farge og selges på kvart boks for påføring med pensel. Fantes på spray før, men importøren har kuttet den ut og selger en type fra Turtle Wax som heter Turtle Wax Rust Stopp isteden. Denne finnes både i grå og rødbrun farge og kan også blandes med vanlig bil lakk.

 

Turtle Wax har også en type som heter Turtle Wax Rust Eater, dette er ikke noe grunnings produkt eller noen form for lakk. Denne smøres på rusten og tørkes av igjen etter en stund, denne er effektiv for å fjerne rust, men gir ikke noen videre beskyttelse mot rust. Dvs. at rusten kan komme igjen nesten like fort som den ble borte.

 

Så da vet dere vel litt mer om det, dette er middler som er å få kjøpt i de fleste bilrekvesita forretninger i Norge. (eller hos meg på Røn-Rek Bilxtra a/s, Jessheim)

 

Hilsen Cossieboy77 :)

Link to comment
Share on other sites

CAN TRUST fra Mega Metall, det er noe som funker. Dette har jeg brukt i flere år og er veldig fornøyd med egentig. Det er en hvit veske som reagerer kjemisk med rust og som kan overlakkeres uten noe ekstra arbeid.

Trenger denne flere strøk eller, hva er prisen da ?

Link to comment
Share on other sites

CAN TRUST fra Mega Metall, det er noe som funker. Dette har jeg brukt i flere år og er veldig fornøyd med egentig. Det er en hvit veske som reagerer kjemisk med rust og som kan overlakkeres uten noe ekstra arbeid.

Trenger denne flere strøk eller, hva er prisen da ?

Les litt lenger enn bare den setninga der så finner du det kanskje ut :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest cossieboy77

Glemte vist litt info jeg!

 

Liten er 150ml og koster 176,- Man må ikke bruke flere strøk bare du passer på at det dekker skikkelig første gangen.

Link to comment
Share on other sites

Og hvem forhandler Brunox ?

Virker jo ikke som man får tak i dette overallt :rolleyes:

Jeg sendte mail til importøren. De var behjelpelige og fant nærmeste forhandler. For min del var det Meyer Fargehandel i Tønsberg, like ved kjøpesenteret.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har drevet med rust-sveising i 6 år nå, og bruker KUN BRUNOX. Min første jobb brukte jeg Owatrol, og denne måtte jeg ta om igjen etter etpar mnd.

Etter dette har jeg sverget til Brunox, og har aldri fått en klage siden ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...