Jump to content

Glødelampen blinker


Siberiantiger

Recommended Posts

Hei!

 

Helt siden jeg kjøpte min Mondeo 2.0 TDCi GhiaX 2004 modell stasjonsvogn i august i fjor, så fekk i problem allerede i oktober med at glødelampen (den krusedullen) beynte å blinke.. Det jeg gjorde da var å stoppe bilen og slå av motoren. Når jeg startet den igjen var blinkingen borte. Og alt var ved det normale. I januar i år fikk jeg samme problem og gjorde det samme. I dag fikk jeg også samme feil og gjorde som jeg alltid har gjort. Og nå ser den ut til å fungere igjen. Bilen går slik den skal.

 

Den første gangen jeg fikk dette problemet, ringte jeg til ford versktedet for å høre hva jeg skulle gjøre med det. Og ved en senere anledning var jeg innom verkstedet for å sjekke for feilkoder (feilkoden skal lagres inntil 40 starter), men de fant ikke noe som helst.

 

Så jeg ringte i dag igjen og de mente at de sikkert ikke fant noe feil denne gangen heller.. men det MÅ da nødvendigvis være en feil mener nå jeg! Jeg spør derfor om noen har vært borti dette og evt. hva løsningen ble?

 

Jeg har ennå en spesial ford forsikring som dekker motor / drift problemer og den går ut i august, så jeg ville ha funnet ut av dette snarest. Men jeg mener dette uansett er en reklamasjons feil..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

krusedullen er vel glødelampen. motorlampa ser ut som en motor.

 

Ja, det er riktig det.. har rettet det opp nå.

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom

Vel, har også vært borti dette et par ganger på min. Første gangen var det en kamakselføler som hadde tatt kvelden. Dette viste seg umiddelbart på diagnosesjekken. En billig og enkel reparasjon.

Andre gangen dette skjedde stoppet bilen dønn, og var helt død. Ble tauet til Ford og diagnosen viste dysedød... Dette har etter det jeg kjenner til vært en feil Ford har vært klar over og rettet på mange biler, men min er importert og hvertfall ikke vært gjort noe med her i Norge. Med god hjelp fra Kjetil her på forumet, fikk jeg ordnet opp også i dette relativt billig og byttet kun den dysa som var død, men måtte fortsatt ut med 4500. Skal man bytte ut alle blir det fort DYRT!

Link to comment
Share on other sites

Vel, har også vært borti dette et par ganger på min. Første gangen var det en kamakselføler som hadde tatt kvelden. Dette viste seg umiddelbart på diagnosesjekken. En billig og enkel reparasjon.

Andre gangen dette skjedde stoppet bilen dønn, og var helt død. Ble tauet til Ford og diagnosen viste dysedød... Dette har etter det jeg kjenner til vært en feil Ford har vært klar over og rettet på mange biler, men min er importert og hvertfall ikke vært gjort noe med her i Norge. Med god hjelp fra Kjetil her på forumet, fikk jeg ordnet opp også i dette relativt billig og byttet kun den dysa som var død, men måtte fortsatt ut med 4500. Skal man bytte ut alle blir det fort DYRT!

 

Hvem er Kjetil og på hvilken måte kunne han hjelpe deg med å få dette relativt billig som du sier?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare få tilføye følgende:

 

Jeg var innom Ford verksted i Molde i dag.. egentlig bare for å sjekke noen foringer som hadde begynt å bli slitne slik at det kakklet i bakstillingen.. Men samtidlig som den var inne ba jeg de om de kunne sjekke om de fant noen feilkoder denne gangen.

 

Etter ca 20 minutters ventetid traff jeg på en svært alvorlig verksted mester.. Han kunne fortelle meg at han denne gangen hadde funnet feil.. og feilen hadde beskrivelse P0251

 

Jeg fikk utskrift av rapporten og følgende står oppført som mulige årsaker til feilen:

 

Beskrivelse - P0251

 

* Styring av mengden drivstoff som leses av innsprøytningsventilen

* Det finnes en trykkontrollfeil ved drivstoffgalleriet

* Drivstofftanken er tom

* Innsnevring mellom drivstoffpumpa og tanken

* Tilstoppet drivstoff filter

* Tilstoppede, brettede eller klemte drivstoffledninger

* Drivstoffdoserings kontrollventil/ledningsnedd

* Dysefeil

 

For ytterligere informasjon, se:

 

TSB No. 46/2005

 

Utfør testen av drivstofftrykk og innvendig lekkasje.

 

FIP feilfunksjon

 

Når det gjelder punkt 1 så har jeg hatt problemer med at måleren (den digitale som viser hvor langt jeg kan kjøre på det jeg har på tanken) har vært svært ustabil. Jeg kan f.eks ha satt fra meg bilen en dag og sett at det står 14 mil igjen på tanken og dagen etter når jeg skal starte den, sier den 5 mil igjen på tanken. Men så kan dette tallet stige i løpet av de første 10 - 15 minuttene men den kan også istedet synke betydelig raskt.. som f.eks at den går fra 9 mil til 3 mil bare på under en mils kjøring.

 

Når det gjelder punkt 3 skal det sies at det stod bare litt over 2 mil igjen på tanken når jeg hadde bilen til test, men den var ikke tom ettersom jeg kjørte en stund etterpå før jeg fyllte opp igjen..

 

Når det gjelder punkt nummer 5 ang. drivstoff filter, har jeg ikke sjekket dette.. men hadde dette vært årsaken vil jeg tro jeg hadde hatt oftere problemer?!

 

Når det gjelder slanger og ledninger kan jeg heller ikke svare for det..

 

men så er det et punkt på lista som sier dysefeil.. og det er da jeg blir redd!

 

Bilen kakkler jo mye mer enn jeg har hørt andre slike biler gjør.. jeg spurte verksted mesteren om hva han mente om kaklingen (ettersom han selv kjørte bilen inn på verkstedet) og han mente at den var godt hørbar, men så var ikke dette heller noe unormalt på disse bilene og han hadde hørt verre. Han sa også at det var en periode fra 2002 og opp til 2004 at det var store problemer med dysene og at disse ble skiftet.. men det var lenge siden sist han hadde vært borti noe slikt. Og min bil vil jeg tro er av den modellen som fikk dette rettet opp fra fabrikk (nå husker jeg ikke hvilken måned i året min bil er "født" men jeg vet heller ikke fra hvilken måned dette ble rettet på, så...)

 

Så da lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med dette. Jeg har jo Ford sin spesial forsikring hos IF forsikring og der er det også forsikret motor og drivverk, men selvfølgelig til en viss begrensing og de kan sikkert vri og vende på det i alle retninger for å unngå det..

 

Verkstedmester mente at denne typen feil i verste fall kunne bli virkelig alvorlig.. men motoren sannsynligvis stoppet av seg selv om det ble for ille.

 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest Compom

Etter det jeg fikk høre når de kjørte diagnose på min, så sto det noe sånt som "feil på dyse 3". Altså mye mer bestemt enn diagnosen du har fått nå. Så kryss fingrene. Men de sa ingenting om denne kamføleren??! Men hva du skal gjøre og hvor du bør begynne, burde jo absolutt Ford være behjelpelige med. Men gjør hvertfall som focusst sier først, og fjern chip/powerboks og se om det hjelper.

Edited by Compom
Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg fikk høre når de kjørte diagnose på min, så sto det noe sånt som "feil på dyse 3". Altså mye mer bestemt enn diagnosen du har fått nå. Så kryss fingrene. Men de sa ingenting om denne kamføleren??! Men hva du skal gjøre og hvor du bør begynne, burde jo absolutt Ford være behjelpelige med. Men gjør hvertfall som focusst sier først, og fjern chip/powerboks og se om det hjelper.

 

Kamføleren legger igjen feilkode

Link to comment
Share on other sites

hvis det stemmer det som står i signaturen din ville jeg startet med å fjerne det som ikke er originalt. Er så vidt jeg vet aldri levert med 142 HK, og det kan, jeg sier kan være årsaken

 

Det er en viktig ting jeg ikke har fortalt og det er at denne feilen allerede oppstod like etter kjøp av denne bilen og før alt av modifiseringer. Så jeg kan garantere at det IKKE har noe med modifiseringer å gjøre.

 

Det er riktig at det er en 115hk i utgangspunktet. Jeg har nå unasett fjernet denne inntil videre..

 

Ja, jeg ser rundt om på nettet at feil koden p0251 oftest kommer sammen med en annen feilmelding. Det gjorde den altså ikke hos meg.

 

Etter det jeg fikk høre når de kjørte diagnose på min, så sto det noe sånt som "feil på dyse 3". Altså mye mer bestemt enn diagnosen du har fått nå. Så kryss fingrene. Men de sa ingenting om denne kamføleren??! Men hva du skal gjøre og hvor du bør begynne, burde jo absolutt Ford være behjelpelige med. Men gjør hvertfall som focusst sier først, og fjern chip/powerboks og se om det hjelper.

 

Nei, de har ikke sagt noe om denne kamføleren.

 

Det eneste de sa om hva jeg burde gjøre, var å sette den på versktedet og la de feilsøke etter boken og den var tykk som et uår når det gjaldt hva de skulle lete etter.. De sier det er meget forskjellig som kan forårsake denne feilen.. de sa de hadde skiftet både det ene og det andre for å løse det.

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det skjedde igjen i dag.. Det merkelige er at det skjer på samme sted. Når jeg kjører hjemmefra kjører jeg 3 meter med 50 sone, så er det oppoverbakke i et par kilometer før det går nedover igjen og så er det nesten flatt .. men det problemet kommer rett etter en høyre og så venstre sving (skarpe).. er ikke sikker på hvopr mange kilometer det er hjemmefra, men det er alltid samme plassen. Uansett.. jeg har sjekket hos de jeg kjøpte bilen hos og de hadde ikke skiftet diesel/drivstoff filterpå 80000 service (bilen hadde gått 76000 når jeg kjøpte den men fikk 80000km serive på kjøpet.)

 

Så jeg begynner med å skifte drifstoff filteret ettersom det burde skiftes uansett nå som bilen bilen har gått 95000 nå snart. Så får jeg håpe at det er det som skal til.. men det vet je jo ikke før det har gått ivertfall 3 måneder uten at det har skjedd.. for det har vært så lenge mellom hver gang tidligere.. men nå har det vært veldig ofte.. så det kan se ut som noe har forverret seg.. f.eks at filteret har blitt mer og mer tett.. Så det er lov å håpe..

 

men så er det også merkelig at hvis det er filteret.. at om jeg slår av motoren så er det helt i orden igjen neste gang jeg starter den og det kan da gå lang tid før det er feil igjen..

 

Merkelig hele greia..

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. spør om denne tråden er død ettersom jeg bare skriver svar på mine egne poster.. men jeg forsøker å holde den i live .. Jeg skiftet ihvertfall diesel filter i dag. En grei jobb, men må nevnte at det egentlig er nødvendig å fylle det nye filteret med diesel først.. for vi slet voldsomt med kinning for å få fyllt det.. etter så mange forsøk var det fortsatt ikke halvfullt..

 

Men det er en ting jeg lurte på og det er når jeg holdt på med den kinningen, døde den (ikke mulig å fortsette kinningen) helt etter en kort stund.. rett før den døde, så jeg at glødelampen blinket.. Er det normalt at det er en slags auto stopp på kinningen? For jeg vet jo at man ikke skal kinne i evigheter.. da kan man f.eks brenne startmotoren..

 

Ellers håper jeg jo at jeg skal bli kvitt mitt problem på første forsøk.. altså at det er drivstoff filteret som var årsaken.. men jeg har mine tvil.. Som sagt, skjer det ikke noe innen en måneds tid er det jo et godt tegn..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

ja man skal jo fylle di opp på mange biler stort sett. om det er noe sperre eller noe veit jeg rett og slett ikke. men du fikk dratt den rundt igjen?

 

Bilen startet til slutt ja

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har nå gått en måned siden jeg skiftet drifstoff filteret og jeg har ikke hatt problemer med glødelampen.. Det har hendt tidligere at det kan ha gått 2 måneder før det skjer igjen, men ut fra et mønster som tilsa at det bare skjedde oftere og oftere siste tiden, så burde det hvis det fortsatt var problemer, ha dukket opp igjen nå..

 

Men det er vel typisk at når man tror alt er i orden og man skal "feire" det, så skjer det.. nei, jeg krysser fingerene og håper at det er borte for godt

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Stianuno

Bare av ren nyskjerrighet, hadde du powerbox eller chip på biln din? jeg hadde nemligt det samme problemet som deg den tiden jeg hadde powerbox... etter jeg fjernet den var alt ok.... jeg sleit mye med at motoren gikk i nødmodus og glødelampa lyste...(blinket)

Link to comment
Share on other sites

Bare av ren nyskjerrighet, hadde du powerbox eller chip på biln din? jeg hadde nemligt det samme problemet som deg den tiden jeg hadde powerbox... etter jeg fjernet den var alt ok.... jeg sleit mye med at motoren gikk i nødmodus og glødelampa lyste...(blinket)

 

Nei, dette problemet dukket opp like etter at jeg kjøpte bilen.. bilen var da original. Powerboksen ble montert noen måneder senere. Som jeg har skrevet tildigere i denne tråden, så var det nok drivstoff filteret mitt som var på tide å skifte ut, for jeg har ikke hatt problemet etter at jeg skiftet dette..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kjører Mondeo 03 mod 130hk tdci automat. I dag begynte glødelampa å blinke. Den har gjort dette før,under akselerasjon. Men da har lampen slutten når jeg har skrudd av tenningen.

Men i dag var det stopp. Masse merkelige lyder, veldig ujevn gange og konstant blinkende lampe, som ikke slukker når tenningen sklir slått av og på igjen.

 

Da sier de på verksted at dyse på cyl nr4 var ødelagt.

Dritt altså.

Edited by HansE
Link to comment
Share on other sites

Kjører Mondeo 03 mod 130hk tdci automat. I dag begynte glødelampa å blinke. Den har gjort dette før,under akselerasjon. Men da har lampen slutten når jeg har skrudd av tenningen.

Men i dag var det stopp. Masse merkelige lyder, veldig ujevn gange og konstant blinkende lampe, som ikke slukker når tenningen sklir slått av og på igjen.

 

Da sier de på verksted at dyse på cyl nr4 var ødelagt.

Dritt altså.

Skjedde det samme med min. Kjørte 15 mil i nødprogram.. Dyse nr 2. Bare la inn korrigeringsfaktoren for dysa på nytt( hos Ford), og den går bra enda..

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...