Jump to content

Blytopp? + andre ting.


tonyku

Recommended Posts

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=40021&st=0

Ett stykke ned på denne siden finner du en forholdsvis grei forklaring.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Man kan se at motoren har vært i et fjøs. Sagflis overalt.

 

Hva kan jeg vaske toppen i? Er masse sagflis i kjølekanala osv.

 

Hvordan får jeg bort koks fra eksosventilene og irr fra innsugsventilene?

 

Regner med det var de "gummi" foringene med fjær rundt som er ventiltetninger?!?! Dem var steinhard :P

 

Å skal jeg bruke pakningssement på TP og Toppdekselpakninga?

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt kraftvask eller tix(kjemisk avfetter) utblandet i litt varmt vann. Men husk å spyl godt og la tørke, slik at det ikke bilir rust. Du kan sikkert bruke kraftigere saker som f.eks kautisk soda el.l. Men det har jeg ikke brukt selv.

For å gjøre ren ventilene funker en roterende stålbørste, av ikke alt for grov kvalitet, helt fint. Bare pass på å ikke få for mye riper i tetningsflaten og ventilstammen.

 

Er nok de tetningene i gummi ja. Helt vanlig at de blir stein hard ja :P.

 

For all del ikke bruk pakningssement eller silikon på toppakning. Men på toppdekselpakning kan du bruke litt silikon, helst ikke pakningssement pga. toppdekslet setter seg. På toppdekselpakningen bruker jeg å ha litt silikon i skjøyten bak og i de skarpe bøyene rundt kam. Og ikke sett til toppdeksel alt for hardt, da vil du få lekkasje. Skal være 10-15 nm vist jeg husker rett. Vist man begyner trekkingen bakerst på toppdekselet strammer i rekkefølge fremover skal det være mindre sansynlighet for lekkasje.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skal fikse en egen prosjekt side for denna bilen etterhvert :) Har sånn smått begynt på karosseriet også.

 

Kraftvask er vell vanlig avfetting?

 

Går det ant å bytte ut de "glidelagerne" som kammen hviler på? Var litt uheldig å fikk en mikroskopisk ripe.

 

Følger simmeringen som er i forkant av kammen på toppen med slipesettet?

 

Etter vasken av topp. hva skal jeg "spraye" toppen med for at det ikke skal ruste viss jeg ikke rekker å få toppen på blokka? WD40? Eller vanlig motoroil?

 

Takker for masse fine svar hittil. Alle har vært til stor hjelp. Spesielt Truckdriver. Har lært masse av detta :)

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Noe form for olje generelt fungerer fint. Om det er WD40 e.l. eller motorolje så er det akkurat det samme, kanskje lettere å få WD40 til å spre seg enn vanlig olje, da den er spray og lettere å få på rett plass. Bruker wd40 på motoren min selv nå som den står i to deler. WD40 er nok best hvis du tenker på vannkanaler. Den klumper seg ikke i vann sånn som olje ofte kan gjøre hvis den blir litt møkkete.

 

Ihvertfall for å unngå korrosjon kan du bruke stort sett alt av oljelignende produkter, om det er motor eller smøreoljer så fungerer det, bare det ikke fordamper med en gang.

 

Har du Alu topp så trenger den ikke settes inn med noe, bare kammer, ventiler og "seter" (dvs alt som ikke er alu) som trenger "anti-corrosive" da.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Omega 636 når jeg konserverer motordeler. Den trenger inn i porene og løser faktisk opp oljekoks veldig godt, og den tørker ikke så fort ut. Men en hvilken som helst olje bør gjøre jobben. Men helst ikke for tykk, somt nevn over, da det vil legge seg i kjølekanaler.

 

De fleste krafige vaskemidler bør virke for å få vekk oljerester, men helst kjemisk og vannfortynnbar.

Jeg har gode erfaringer med Tix, fra Sunclean, og synest den faktisk tar en del koks også vist du bruker en børste.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I toppen så står det tallet 87. Betyr det at den toppen er laget i 87? Slepper jeg da å bruke blyerstatning?

 

Å hvordan fjerner jeg koks fra utblåsventilene? Koster 95 kr per stk å få dem slipt :S

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

I toppen så står det tallet 87. Betyr det at den toppen er laget i 87? Slepper jeg da å bruke blyerstatning?

 

Å hvordan fjerner jeg koks fra utblåsventilene? Koster 95 kr per stk å få dem slipt :S

Tenker du her på koks på flatsida inn i sylinder eller over hele ventilen? Er bare å slipe dem. Bare pass på å ikke slip på anleggsflata som ligger ned mot toppen og tetter hvis du ikke har tenkt til å gjøre det skikkelig å slipe der også. Bare bruk stålbørste, eller noe tilsvarende som du monterer på drillen. Bare ikke for grovt så du ikke lager riper der hvor det skal tette. Bruker du noe mykt ala messingbørste så bør du kunne slipe "overalt" og at stort sett bare koks og annen drit blir slipa vekk, mens godset i ventilen holder.

 

Like greit å slipe ventiler og gjøre en "skikkelig jobb" når toppen først er demontert fra motoren.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har kjøpt en slags sugekopp til ventilene som jeg bare "suger" fast i ventilen. Putte ventilen tilbake i sitt hull :P å snurre rundt. Men den koksen som er på stanga blei blank å fin ved bruk av messingbørste.

 

Men tilbake til: I toppen så står det tallet 87. Betyr det at den toppen er laget i 87? Slepper jeg da å bruke blyerstatning?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

I toppen så står det tallet 87. Betyr det at den toppen er laget i 87? Slepper jeg da å bruke blyerstatning?

 

Å hvordan fjerner jeg koks fra utblåsventilene? Koster 95 kr per stk å få dem slipt :S

Hvordan du finner ut om det er bly topp eller blyfri har jeg beskrevet lenger opp i tråden. Vist du har gjort toppen tilstrekkelig rein er det en lett sak å finne ut. Om du tar ut en ventil ser du også om det er ett løst ventilsete.

 

Med slipesettet fikk jeg med 8 O-ringer av gummi eller no. Hvor skal dem? å hvor mange NM skal jeg dra til toppen?

 

Du har nok fått ett universalt slipesett til ohc. Da er de 8 O-ringene til dysene på IS-motorer.

Jeg vil anbefale å besøke ett vilket som helst verksted som har autodata, der kan du få en utskrift av monteringsannvisning.

Husk å ta hensyn til om du bruker strekkbolter eller ikke, ettersom de ikke trekes til på samme måte. Du kan jo også gå til anskaffelse av en Haynes bok.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar igjen Truckdriver :D

 

Haynes bok er bestilt. Bestilte også strekkbolter. Der står det følgende forklaring.

 

35-40 Nm først. Så skal dem strekke seg?

 

Avslappnings tiden på boltene er visst 5 minutter viss jeg har forstått det arket jeg fikk med slipesettet.

 

70-75 Nm etter strekk.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Skader heller ikke om du venter mer enn 5 min. 5min er ett slags minimum.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...