Jump to content

Blytopp? + andre ting.


tonyku

Recommended Posts

Hvordan veit jeg om det skal være blyerstatning på en motor?

 

Har en motor liggende som jeg vurdrer å turbokonvertere. Men er ikke sikker på om det er en som ikke skal ha blyerstatning.

 

Anyone?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Motoren stammer fra en Sierra is. Veit ikke åssn årsmodell. Skal det ikke stå på toppen om den skal ha bly eller ikke? må uansett av med toppen så kan jo bytte tetningene viss det bare er det som skal til.

 

Noen som veit hvem som kan sveise Turbogrenrør til 2.0 is?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er motoren?

er vel bare de helt gamleste toppene som trenger dette.

tror det var de før 86. var noe legering ved ventiltetinger som trengte bly????

 

Bly i bensinen smørte motoren, når gamle typen ventil tetninger ikke får denne smørninga ryker de. Det som sjer er at eksos partikler setter seg fast i sete på ventilen og sliter den ut veldig fort.

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Ok. Må jeg ha spesialverktøy for å få av tetningene og styringene?

 

Å hvordan får jeg av fjærene?

 

Blir det spor i kammen hvis den er slitt? Er ingen overgang der liksom så lurer på om den er nesten ny.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

ja du burde se det på kammen om den er slitt men er det ikke noe merker på den så er det bare å kjøre på..

fjærene må du presse ned for inne toppen der sitter det to halvmåne skåler som du får vekk med hjelp av en flattrekker eller magnet penn

jeg husker ikke helt hvordan man gjør detr med tettningene og styringene

Link to comment
Share on other sites

Hvordan veit jeg om det skal være blyerstatning på en motor?

 

Har en motor liggende som jeg vurdrer å turbokonvertere. Men er ikke sikker på om det er en som ikke skal ha blyerstatning.

 

Anyone?

Måten du finner ut om du har bly eller blyfri er veldig enkel. På eksossiden av toppen bak pluggen nesten helt opp mot toppdekslet har den en maskiner flate. Vist du har blyfritopp står det stemplet inn 1 eller 2 bokstaver, f.eks. P, PP, R, RR.

Kan også stå andre bokstaver. Blytopper har ingenting innstemplet der.

 

Bly i bensinen smørte motoren, når gamle typen ventil tetninger ikke får denne smørninga ryker de. Det som sjer er at eksos partikler setter seg fast i sete på ventilen og sliter den ut veldig fort.

 

Om toppen er blyfri eller ikke har ingenting å gjøre med styringer og teninger, det er motoroljen som smører de. Styringene er orginalt frest rett ut i toppen, og toppen må maskineres for å tilate løse styringer.

Det som avgjør om en topp er blyfri eller ikke er ventilsetene, en blytopp har setene frest ut rett i toppen mens en blyfri topp har krympet inn herdete stålventilseter.

 

Vist toppen skal ha blybensin holder det vanligvis med halv dose av det som står på flasken, eller at du har på full dose hver andre eller tredje tanking ( forutsett at du ikke kjører tanken helt tom).

Vist du ikke bruker blyerstatnig på en blytopp vil ventilene gradvis slite seg opp i ventilsetene, og gi mindre og til slutt ingen ventilklaring, noe som vil føre til brente ventiler vist klaringen ikke blir justert. Slitasjen kan skje veldig fort, f.eks gammelSierraen min måtte jeg justere ventilen ca hver 5000 km, for da gikk en eller to eksosventiler uten klaring, noe som resulterte i en lav og ujevn tomgang med putring fra eksosen og dårlig motoreffekt. Etter jeg begynte med blyerstatning ble jeg helt kvitt problemet.

 

ja du burde se det på kammen om den er slitt men er det ikke noe merker på den så er det bare å kjøre på..

fjærene må du presse ned for inne toppen der sitter det to halvmåne skåler som du får vekk med hjelp av en flattrekker eller magnet penn

jeg husker ikke helt hvordan man gjør detr med tettningene og styringene

 

Jeg har faktisk lagd meg verktøy for å skifte tetninger mens toppen står på motor. Verktøy for å demontere ventiler mens toppen ligger på benken får man kjøpt på hvilken som helst bilrekvisita butikk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om toppen er blyfri eller ikke har ingenting å gjøre med styringer og teninger, det er motoroljen som smører de. Styringene er orginalt frest rett ut i toppen, og toppen må maskineres for å tilate løse styringer.

Det som avgjør om en topp er blyfri eller ikke er ventilsetene, en blytopp har setene frest ut rett i toppen mens en blyfri topp har krympet inn herdete stålventilseter.

 

Ja, stål ventilseter tåler "kjøret" uten smøringa fra blyet. De myke ventilsetene som trenger bly for og overleve blir veldig slitt... Viss motorolja er den eneste smøringa hvorfor slites styring og sete så mye raskere på bensin uten bly da?

 

Eller er jeg veldig påståelig og har veldig feil nå:P

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Ja, stål ventilseter tåler "kjøret" uten smøringa fra blyet. De myke ventilsetene som trenger bly for og overleve blir veldig slitt... Viss motorolja er den eneste smøringa hvorfor slites styring og sete så mye raskere på bensin uten bly da?

 

Eller er jeg veldig påståelig og har veldig feil nå:P

 

Du har rett i at setet smøres av blyet, der skal det jo teoretisk være nesten helt fritt for olje.

Det at styringen slites mer på blytopp kan kanskje ha sammenheng med at ventilhode og sete generelt slites mer, og det kanskje derfor kommer mere forbrenningsrester og andre urenheter opp i ventilstyringen? Eller?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

kjøp denne om du har løs topp, og skal overhale den, http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=82441

Har den der selv, og den svarte "hylsa" er for kort til å ta alle på DOHC motoren. Klarte å ta de jeg kom til fra enden av toppen, men når jeg måtte "på tvers" så blei den for kort, og "tanga" kom borti toppen før jeg fikk løsna fjærene. Lagde til en hylse som passa på utsiden av den svarte av et alu rør som jeg laga to hull i på hver sin side.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Hva må jeg bytte for å ikke bruke blytillsetning?

 

på min is, skulle jeg egentli ha brukt blytilsetning.... men ford sa ( i 86 (da fadern kjøpte den)) at han bare kunne kjøre den på vanli 95 oktan å bruke blytilsetning 1 gang i året for å smøre opp pakninger osv. og nå har det holdt med dette i 419 tusn uten å måttet bytet annet en pluger å filter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget ett verktøy jeg huket rundt kammen på ohc for å demontere fjærene. Jeg brukte samme verktøy når jeg skiftet ventiltetninger på broderns Fiesta 1,1.

 

Da ISen var ny fantes det egentlig ikke blyfri bensin. Bare bensin uten tilsatt bly og blybensin. Det står i instruksjonsboken at biler med blyfri topp skal kjøres på lavbly bensin og ikke blyfri bensin, men i praksis skal de tåle blyfri. Topper uten herdete ventilseter takler å kjøre på bare lavbly lenge. Bensinen vi har i dag er renset for bly. Dette gjør at ventilseter som ikke er herdet slites fortere på blyfri bensin enn de gjorde før når man brukte lavbly bensin.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Masse bra innlegg her :)

 

Har kjøpt det verktøye på biltema nå. Er det noe annet jeg kan bytte i samme farta toppen skal av? Forruten toppakninga da denne blir bytte uansett :)

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Ny registerreim er jo alltid en god investering. og kanskje strammehjul vist det er dårlig. Når du først har av toppdekselet er det like godt å skifte oljerør til kammen, slik at kammen får litt lengre levetiden. Tror det kostet ca 200,- orginalt sist jeg kjøpte. Og så kan det jo være en ide og bytte toppdekselpakning i samme slengen, slik at du slipper oljelekkasje :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ingen som visste hvordan man byttet selve tetningene? og Ventilstyringene? Drar på mekonomen imorgen å bestiller deler :) Noen som veit størrelsen på Torx boltene som holder toppen til blokka?

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Vist du har ventilfjærtangen er det veldig enkelt å bytte tetninger. Du begyner med å demontere ventilløftere, så bruker ventiltangen for å demontere fjæren( her lønner det seg ofte å bruke en hammer og gi ett lite slag oppå ventiltalerken før du setter på tangen), den enkleste måten å få ventillåsene av når fjæren er komprimert er ved hjelp av en magnet eller et magnetisk skrujern, når du har demontert fjær og ventil er det bare å dra løs tetningene, dette kan gjøres ved hjelp av et flatt skrujern eller en tang. Når du skal montere tetningene bruker du en kopp eller et rør som passer akkurat utpå tetningsleppene (tror jeg brukte 11mm kopp), og så er det bare å presse eller slå forsiktig for å få tetningene på plass. Før du monterer ventilen må du huske å smøre ventilstammen slik at de går tørr mot ventilstyringen eller tetningen. Når ventil føres igjennom tetning må du vri den litt slik at tetningen ikke blir skjært i stykker av kanten oppå ventilstammen eller sporene til ventillåsen. Det går selvfølgelig også an å montere ventil først før du monterer tetningen, i så fall er det tetningen som skal vries over toppen av ventilstammen. Montering gjøres i motsatt rekkefølge. Bare husk å monter ventillås med kon ned.

 

Bytte av ventilstyringene krever at toppen må maskineres, da de orginale styringene er frest rett ut i toppen. Ved bytte blir det som regel frest opp større hull og montert en løs styring.

 

Jeg tror det er størrelse T55 på toppboltene, men det er lenge siden jeg brukte stekkbolter selv så jeg er ikke helt sikker.

Men de flest bilrekvisitabutikker selger jo sånne fine sett med torx for en billig penge.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått av toppen. Var TX55 ja på boltene :)

Men hvordan får jeg kammen av?

 

Har tatt av Halvmånen bak på kammen. Men siden det er noen ventiler som står i spenn så kan jeg vell ikke dra kammen rett ut?

 

Eller finnes det ett dødpunkt på kammen som gjør at jeg klarer å dra den ut?

 

Var det ventilstyringene som måtte ha blyerstatning?

 

Hvor får jeg tak i tykkere TP? Tenker det er lurt å minske kompresjonen når jeg får på turboen.

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

For å kunne dra ut kamen bakover må først alle ventilløfterne løsnes og helst demonteres.

Det er ventilsetene som avgjør om du skal bruke blybensin.

Skal du bruke strekkbolter når du monterer toppen igjen bør du bruke nye bolter (torx typen er strekkbolter). Eller så kan du få tak i noen brukte stjerneumbrako skruer fra en gamlere ohc, f.eks. Taunus, Granada, gammel Sierra, Ford begynte å gå gradvis over til torx bolter i 84-85. Det går så klart også an å kjøpe noen nye umbrakobolter.

Det går vel an å prøve med dobbel toppaknning? Det er mange som har prøvd det med hell. Det skal holde relativt lenge vist du ikke lader så veldig høyt trykk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok. Hvordan demonterer jeg ventilløfterne? Skal jeg bare skru på justeringa til løfterne helt til dem blir slakke å så dra dem ut?

 

Kjøper nye strekkbolter ja. Tenkte å kjøre med ca 0.4-0.6 i ladetrykk. Ikke rare greiene men turboen er der ihvertfall :) Bedre en ingeting.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...