Jump to content

Scorpio motor 2,9i i Granada 2L


Guest Kenney

Recommended Posts

Guest Kenney

Har en Ford Granada 1983 modell som jeg gjern skulle satt ny motor inn i helst en 2,9i motor som er brukt i mange scorpioer.

Er en 4 trinns girkasse i Granadaen.

Noen som vet hva som må gjøres med bilen for å få dette til

Link to comment
Share on other sites

Det er en del som må gjøres for å få det til. Hvis du søker litt innpå her så finner du ut forskjellene mellom forgasser og injecton biler.

Når det gjelder 2.0 Granadaene, så har de også forskjell på bremsekraftforsterkeren i forhold til V6 bilene, iallefall gjaldt det for de eldre modellene.

Viktigst av alt er at det må godkjennes hos BT før du setter i gang. De liker å få være med i forkant.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Guest Kenney
Det er en del som må gjøres for å få det til. Hvis du søker litt innpå her så finner du ut forskjellene mellom forgasser og injecton biler.

Når det gjelder 2.0 Granadaene, så har de også forskjell på bremsekraftforsterkeren i forhold til V6 bilene, iallefall gjaldt det for de eldre modellene.

Viktigst av alt er at det må godkjennes hos BT før du setter i gang. De liker å få være med i forkant.

enn hvis jeg skifter til en 2,8?

Link to comment
Share on other sites

2.9 ble jo ikke levert i Granada, så det kan jo være lettere å få godkjent med 2.8.

Det du trenger er iallefall motor og girkasse, bakaksling med riktig utveksling, eksosanlegg, bensintank for injection, bensinpumpe, ledningsnett, bremsekraftforsterker, motorfester for V6, Ventilerte bremseskiver og tilhørende calippere.

Mye styr altså.

Mye enklere å slenge i en kvassere kam, mekke litt grovere eksos, grenrør, og gasser fra 2.8. :D

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Ja, tingene som Gess nevner er vel rimelig nøyaktig ramset opp ved ombygg fra 2,0. Satte en slik motor i en original 2,8 for noen år siden, noe som var en helt grei modifisering. Så et tips er å eventuelt få den godkjent som 2,8 først, og da bør det nok være greit å få den godkjent med 2,9 seinere tenker jeg. Men som nevnt, fra 2,0 blir veien fram litt mer omstendelig.

 

Men 2,9i i Granada kan virkelig anbefales. Langbeint, kultivert og effektiv motor, og med en deilig lyd med litt halvgrov eksosdim. Huff, jeg savner den bilen litt..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kenney
2.9 ble jo ikke levert i Granada, så det kan jo være lettere å få godkjent med 2.8.

Det du trenger er iallefall motor og girkasse, bakaksling med riktig utveksling, eksosanlegg, bensintank for injection, bensinpumpe, ledningsnett, bremsekraftforsterker, motorfester for V6, Ventilerte bremseskiver og tilhørende calippere.

Mye styr altså.

Mye enklere å slenge i en kvassere kam, mekke litt grovere eksos, grenrør, og gasser fra 2.8. :D

Mener med å mekke litt grovere eksos?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest nokland_racing

blir de merkbart mer effekt viss du sette på Grenrør, større eksos, større gasser, porter toppen og setter på kvassere kam??

Har større gasser på min og porta topp, men litt morro å få litt mer viss de går :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...