Jump to content

Sierra IS


TurboX

Recommended Posts

Har problemer med IS'en her nå, starter ikke. Har koblet på pumpa og den går osv, men får ikke gnist.

Problemet ligger før coil, da det ikke kommer strøm inn på den!

 

 

Noen typiske feil?

Har det noe betydning om hjerne er fra bil med eller uten EGR?

 

Håper noen har fornuftig(e) svar.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

tenningsmodulen?

 

Riktig.. :blush:

 

er forskjell på hjernen til egr og uten egr.

hvilken årsmodell er bilen? rød eller grå fordeler?

 

Aner ikke om det er hjerne fra med eller uten egr. Hvordan finner man ut det?

Bilen var et tomt skall med deler når jeg kjøpte den..

Bilen er org en 91 mod dohc, motor som står i nå er en 2,0 ohc (IS) med blokk fra 88 og topp fra 86.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Ser det på antall stikkere i hjernen, er nesten bare halvparten i hjernen til det gamle i forhold til den nye. hva som skiller grå og rød fordeller vet jeg ikke men bilen min går med begge to (87mod is med rød fordeller) Går faktisk billigere også med hjernen til den gamle IS'n jeg hadde med grå fordeler.

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

Riktig.. :blush:

 

 

 

Aner ikke om det er hjerne fra med eller uten egr. Hvordan finner man ut det?

Bilen var et tomt skall med deler når jeg kjøpte den..

Bilen er org en 91 mod dohc, motor som står i nå er en 2,0 ohc (IS) med blokk fra 88 og topp fra 86.

 

Is hjernen er merket med VM100, skal stå på en klisterlapp. Hjerner til 100hk med pulseair og cat er merket med VM115, og har også alle stikkene. Har du en VM100 hjerne går den an å bruke på 100 hk med pulseair og cat, lamdasonde og mapsensor er da ikke i bruk lenger. Har du IS motorstyring og VM115 hjerne(100hk) Skal bilen starte, men vil ikke få en fin gange, ustabil tomgang, dårlig motoreffekt ( spesielt over 2500 rpm).

 

Med grå fordeler sitter tenningsmodulen (TFI) på fordeler, med rød fordeler sitter TFI fastskrudd på høyre forskjerm.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hjernene jeg har her akkurat nå, men. Har 2 stykker, den ene fulgte med bilen og den andre plukket jeg av den siste delebilen jeg hadde. Der hadde det tydelig vis vært EGR-system, men på hjernen var ca halvparten av "pinnene" i bruk. Begge hjernene er likedan, er kun et tall på 4 siffer som ikke er likt mener jeg å huske. Produksjonsnr. muligens?

 

Feilsøkte litt mer tidligere her i kveld, men bilen starter ikke. Har tenning så det holder, og bensin er det nok av. Testet at den hadde bensin og fant ut at det hadde den helt til bensintrykksregulatoren, der står det trykk inn, men det kommer ikke noe i retur. Hva er grunnen til at den ikke starter?

 

Skal sjekke hva det står på hjernene i morgen. Står i alle fall EEC-IV på begge.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

pluggene våte?

 

etter eg byttet elnett på min, så var det en kabel rett ved innsuget, i det ene av dem 2 stikkene ved torpedoveggen, ene kabelen var røket, så dysene fikk ikke strøm til å åpne..

Link to comment
Share on other sites

pluggene våte?

 

etter eg byttet elnett på min, så var det en kabel rett ved innsuget, i det ene av dem 2 stikkene ved torpedoveggen, ene kabelen var røket, så dysene fikk ikke strøm til å åpne..

 

 

Pluggene har aldri vært i kontakt med bensin..

 

 

Har du bilde som forklarer?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

har egentlig ikke noe bilde.. men om du ser bak innsuget ditt, der med torpedoveggen. der er det 2 stikk som er koplet på lednigene som går inn til innsuget.. er igrunn lett å finne dem. sjekk ledningene der.. tror det var den sorte det var brudd i hos meg..

Link to comment
Share on other sites

Det er en svart ledning som gir strøm til dysene ja. Denne ledningen er skjøytet på ISen min, så det er kanskje ett vanlig problem.

Det at det står EEC-IV trenger ikke bety at den passer til Sierra i det hele tatt, ettersom EEC-IV var levert på utallige Forder, både Europeiske og Amerikanske. Leser du på klisterlappen på tilkoplingen skal det stå EFI-VM100 for 115hk IS hjerne og EFI-VM115 for 100hk med cat. På linjen over på samme merkelapp står det, EEC-IV. Helt til høyre står produksjonskoden, der de 2 første tallene viser vilket år hjernen er produsert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hum.

Blir ikke klok av dette..

 

Har ene hjernen her, og her står det

 

EEC-IV

EFI-VM100 85BB-12A650-CA

 

øverst i høyre hjørne er det stemplet H8A12.

Altså 115hk IS hjerne. Den andre er også lik.

 

men om du ser bak innsuget ditt, der med torpedoveggen. der er det 2 stikk som er koplet på lednigene som går inn til innsuget.. er igrunn lett å finne dem. sjekk ledningene der.. tror det var den sorte det var brudd i hos meg..

 

De to hurtigkoblingene ja? De ser greie ut for meg, men får teste med multimeter en annen dag. Det jeg stusser på er en svart ledning som kommer løst i fra "dysenettet", som deler seg av før hurtigkoblingene. Denne er det en kabelsko formet som en plugg på. Er det denne som er problemet, og hvor skal den? Har ingen steder å sette den..

 

Om det har betydning så er motornettet fra en mk2 sierra, mens dysenettet er fra en 86 IS.

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Den svarte går vel til oljelampa i instrumentet tenker jeg.

Men du har vel ikke glemt en kabel til minus på batteriet vel? Skal komme en litt tykk svart kabel fra hjernen mener jeg.

Glemte en gang å sette på denne kabelen når jeg hadde ut motoren av bilen for første gang.

Akkurat de samme symptomene som du har her, fikk jeg da.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Den svarte går vel til oljelampa i instrumentet tenker jeg.

Men du har vel ikke glemt en kabel til minus på batteriet vel? Skal komme en litt tykk svart kabel fra hjernen mener jeg.

Glemte en gang å sette på denne kabelen når jeg hadde ut motoren av bilen for første gang.

Akkurat de samme symptomene som du har her, fikk jeg da.

 

Nei det er ikke helt bra å glemme jordingsledning. Det skjedde med min bil da den ble ommbygd til IS. Det resulterte i ødelagt hjerne, og en defekt i ledningsnettet som førte til at hjernen varte i ca. 14 dager etter hver gang jeg skiftet dem.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Vært mye styr i det siste pga. eksamen og diverse, og lite tid til annet.

Begynner nå å lure på om hjernen får strøm i det heletatt, og hvor(dan) jeg evt.skal få målt det?

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...