Jump to content

E85, hva må endres for at motoren kan gå på E85?


exin89

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som må endres for at bilen kan kjøre på E85. Det kommer nå flere og flere stasjoner som selger E85, og det ligger på en del billigre pris enn bensin. Etanol er jo et stoff som lages uavhengig av olje, og prisen bør da heller ikke endre seg sammen med oljeprisene, Så da lurer jeg på hvilke endringer jeg må gjøre med bilen for at den skal kunne kjøre på E85

 

Har hørt av noe hold at jeg bare trenger å bytte no slanger til noe som tåler Etanol, og andre sier at det ikke vil gå å få en "så gammel bil" til å fungere med E85.

Har jo hørt fra gammalt av at folk fylte på med etanol, og metanol for at bilen skulle gå bedre, og kan ikke skjønne at det vil skade så veldig mye, da det er et "normalt" brennstoff.

 

MVH Marius

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig ser det ut som om jeg stort sett bare trenger dyser og regulator, pumpa bør jo klare 30% ekstra. Trenger kanskje ikke regulator en gang. Dysene på DOHC er små nok fra førav. fra 193 dyser ? til noen som gir 230 bør vel være nok?. Har noen dyser som har stått i en 2.4l V6 racing påhengsmotor som kanskje kan brukes hvis de er riktig ohm styrke og passe store.

Kraftig overdimensjonert coil har jeg allerede, så det er nok det minste problemet.

Så i bunn og grunn er det bare dyser og regulator som er det største problemet ved ombygging til E85?

Er det noe effektøkning å snakke om ved denne ombygginga ?

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Trenger vel ikke nye dyser engang. Med høyere bensintrykk klarer man å klemme inn nok drivstoff dersom man bare skal bytte fra bensin til e85 på jobbilen.

Link to comment
Share on other sites

Trenger vel ikke nye dyser engang. Med høyere bensintrykk klarer man å klemme inn nok drivstoff dersom man bare skal bytte fra bensin til e85 på jobbilen.

Mener å ha lest et sted at tommelfingerregelen er at dobling av bensintrykk skal gi ca. 20% større mengde. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men det er helt klart at dobling av trykk ikke gir dobling av mengde. Mao. det kan være lurt med litt større dyser.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg E85 "prosjektet" havner på hylla. motoren har begynt å bruke vann, og fusker på 3. sylinder på tumgang. Blir nok bytte av topp pakning, evt topp hvis sprekk? til helga. Får kjøpe noe skikkelig toppakning, ikke sånn original drit fra ford.

 

Kanskje litt OT, men hvordan passer Scorpio 16v topp på motoren min? Er det mye jobb å få det til å fungere. Passer sierra innsuget på scorpio toppen?, eller må det også byttes?. Eksos manifold, passer det ?.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...