exin89 Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Jeg lurer på hva som må endres for at bilen kan kjøre på E85. Det kommer nå flere og flere stasjoner som selger E85, og det ligger på en del billigre pris enn bensin. Etanol er jo et stoff som lages uavhengig av olje, og prisen bør da heller ikke endre seg sammen med oljeprisene, Så da lurer jeg på hvilke endringer jeg må gjøre med bilen for at den skal kunne kjøre på E85 Har hørt av noe hold at jeg bare trenger å bytte no slanger til noe som tåler Etanol, og andre sier at det ikke vil gå å få en "så gammel bil" til å fungere med E85.Har jo hørt fra gammalt av at folk fylte på med etanol, og metanol for at bilen skulle gå bedre, og kan ikke skjønne at det vil skade så veldig mye, da det er et "normalt" brennstoff. MVH Marius 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas.A Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Her finner du litt informasjon:http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=40252&hl= I'm off.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 30% mer bensin, det vil si bensintrykksregulator og dyser evt. ny pumpe. Mange sier slanger men som oftest er det bare gamle slanger som ikke tåler spriten i E85 og løser seg selv opp. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
exin89 Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 Foreløpig ser det ut som om jeg stort sett bare trenger dyser og regulator, pumpa bør jo klare 30% ekstra. Trenger kanskje ikke regulator en gang. Dysene på DOHC er små nok fra førav. fra 193 dyser ? til noen som gir 230 bør vel være nok?. Har noen dyser som har stått i en 2.4l V6 racing påhengsmotor som kanskje kan brukes hvis de er riktig ohm styrke og passe store.Kraftig overdimensjonert coil har jeg allerede, så det er nok det minste problemet.Så i bunn og grunn er det bare dyser og regulator som er det største problemet ved ombygging til E85?Er det noe effektøkning å snakke om ved denne ombygginga ? 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Erik Braseth Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Trenger vel ikke nye dyser engang. Med høyere bensintrykk klarer man å klemme inn nok drivstoff dersom man bare skal bytte fra bensin til e85 på jobbilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodohc Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 effektøkning kan det bli av at du kan ha mere fortenning uten å få tenningsbank. Så det kommer vell an på hvilket tenningsystem du har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Trenger vel ikke nye dyser engang. Med høyere bensintrykk klarer man å klemme inn nok drivstoff dersom man bare skal bytte fra bensin til e85 på jobbilen.Mener å ha lest et sted at tommelfingerregelen er at dobling av bensintrykk skal gi ca. 20% større mengde. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke, men det er helt klart at dobling av trykk ikke gir dobling av mengde. Mao. det kan være lurt med litt større dyser. Bilmekaniker / tekniker01' Honda VTR SP-195' Frosk stv. 2,0 DOHCA BE (før 19.01.2013) C D Women don't really wanna hear men's opinion, they just wanna hear their opinion in a deeper voice Link to comment Share on other sites More sharing options...
exin89 Posted June 5, 2008 Author Share Posted June 5, 2008 Nå tror jeg E85 "prosjektet" havner på hylla. motoren har begynt å bruke vann, og fusker på 3. sylinder på tumgang. Blir nok bytte av topp pakning, evt topp hvis sprekk? til helga. Får kjøpe noe skikkelig toppakning, ikke sånn original drit fra ford. Kanskje litt OT, men hvordan passer Scorpio 16v topp på motoren min? Er det mye jobb å få det til å fungere. Passer sierra innsuget på scorpio toppen?, eller må det også byttes?. Eksos manifold, passer det ?. 91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now