Jump to content

3,8 liter v6


granada81

Recommended Posts

Guest Ford For Life

kjøp en kompressor og bygg plenum..

vist dette er en 12v så bør den være god for ca 300-350hk vist du gjør dette riktig uten for mye penger.

og sjekk foresten kompresjonen i motoren din. er den på ca8-9:1 så kan du ganske sikkert kjøre med overtrykk uten moding..

 

er dette en 24v som jeg tviler på (pga lite org hk antall) så bør den være god for ca 400++

 

OBS før du setter på kompressor eller turbo skift til mer aggresiv kam(er)

 

og du kan jo sjekke ut summit.com hehe

Link to comment
Share on other sites

hummm, kompressor jeg har tenkt litt på, men hvor kan få i innsug å kompressor da? må gjøre om ecu å alt da? ikke helt stø, men litt kan jeg. ikke funnet noen tips på googling elr, bare ett par filmer av folk me påmontert kompressor... help wanted

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

letteste er og få noen til og lage et plenum. da sender du inn kompressor og innsug eller kjører inn hele motoren og forteller hvordan du vil ha det..

du kan muligens chippe ecuen vist du har elektronisk innsprøytning men har du mekanisk eller gasser så slipper du chipping men veit ikke helt åssen det blir med mekanisk da men har du gasser må du kjøpe trykkgasser..

 

jeg skal bygge eget plenum til en kompressor og skal starte på plantegningene iløpet av morgendagen og fredag og dette vil jeg anbefale deg også vist du kan noe om dette da seff. du må IKKE starte med dette med mindre du kan dette da en dårlig sveis kan ryke og hele plenumet kan gå ad dundas

Link to comment
Share on other sites

har en bror som jobber som sveiser på nordsjøen, så regner me han som får i oppdrag å sveise noe slikt :-) elektronisk innsprut ja :-) 12 ventiler :-) koster mye for en kompressor da? er bare bolte på den da i bunn å grunn også kobble utblås rett inn i Lmm? vært kjekkt me noe ettermarkeds kit, men dette koster jo sikkert skjorta. mye ca for noe slikt du beskriver da? give me tegnings da, hørtes arti ut me mere hk vertfall, skrue kompressor dette da?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

har kjøpt meg en eaton m62 twin screw kompressor denne lader fra tomgang og hele veien ut du trenger en waste gate til frisk luft slik at den ikke lader for mye i forhold til det du vil ha. lmm må etter kompressor slik at du får blandings forhold rett. men før lmm må du sette på en wastegate for og slippe ut det som blir for mye av luft. en slik kompressor koster ca 10-12000kr nye jeg tvile på at du får noen kitt til dette men vist du sjekker på explorer 4.0v6 så kan det hende du finner noe som kan moddes til og passe visty det da ikke går rett på.

jeg dessverre ikke tegning men du kan se på prosjekt tråden min så ser du litt hva jeg har og jobbe med her..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, høre lurt ut me Lmm før kompressoren, tenker tar meg en tur på es tuning i trondheim jeg, hører hva egil storbækken sier, har 2 turboer liggende å slenge og da , hører til en audi 2.5 tdi :) grenrør å alt :) kansje kappe flensen å montere bi turbo på grenrøra mine . men om dette er holdbart er noe annet :P direkte lovlig er vel heller ikke? eller kan jeg søke Bt siden det ble levert en sho me v8 så kan da ikke 2 turboer skade så veldig? noen erfaringer komme med i den sammen heng? mer lyst på turbo da har dette liggende i grunn :) vertfall å prøve det :)noe må ta hensyn til? selvsagt annen bensinpumpe, om ikke 2 og trykkregulator for den... me nnoe mere kritisk?

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford For Life

kjør minimum 2 pumper eller ei sterk ei..

skal du ha biturbo eller generelt turbo må du forsterke råder stempel og muligens veiva ikke helt sikker på den siste. men skal du kjøre opp til 0,5-0,7 tviler jeg på at du trenger noe store modder.

når du ser hva 351rs har gjort eller magnor med 1700hk så tror jeg nokk du har en sjangs med biturbo ville heller satsa på en stor singel turbo men dette er ikke opp til meg hehe..

bensinregulator er et must. trykkmålere og justeringer på turbo et must. men har vil du jo få den såkalte strikk effekten da hehe du gjir på men får ikke noe tryk før ved 3-4 eller kansje 5000 i værste fall..

så jeg vil si at turbo passer best på r4motorer og komp best på vmotor men dette er bare mine synspunkt..

jeg har nå ikke byggd min egen bil enda har akkurat henta delene mine så time vil shjåv

Link to comment
Share on other sites

Hei, noen som har tips om trimm til denne? hvor kan jeg få taki supercharger kit? eller turbo maifold? alle tips mottas:) må da være mulig å plukke ut mer enn 141 hester av denne motoren :blink:

 

3,8L V6 kom originalt fra Ford med kompressor i Thundrbird Super Coupe. Det enkleste må være å få tak i deler fra en slik.

Det finnes også massevis av "power-packs" til denne motoren. Google litt så finner du sikkert noe.

 

Fra http://www.albeedigital.com/supercoupe/spex.html :

 

Power Plant:

3.8 liter SC underhood view The Super Coupe's comes equipped with a 3.8 liter V-6 powerplant that is force-fed with an Eaton Corporation supercharger. The 8.2 to 1 compression ratio, combined with six computer controlled sequentially fuel injectors, completes the well rounded underhood package. While running at a maximum 15,600 rpm's, the supercharger provides 12 psi of boost and as a resultant it develops 210 bhp at 4000 engine rpm's. The engine develops 315 lb-ft of torque at 2600 rpm. The supercharged V-6 delivers ample power without much noise but an underdrive kit and a performance chip are available to boost the horsepower rating to 255 bhp.

 

Svein A

Link to comment
Share on other sites

joa, du sier noe der om å ta det fra en super coupe, men regner med ikke er så lett få i disse delane ellr. blir vell å hive på senkesette fra usa når d kommer og stylinga, åsså se d ant. blir vel fikkler til noe me de audi turboene tenker jeg... i første omgang. billig å enkelt da har alle deler :)

 

Utroli mye mer deler til disse bilene i usa, her til lands fant jeg ikke en leverandør av senkefjærer. så ble 3,5 # front å 3# drop bak fra usa istede. sprint springs som de så pent hette :) Regner me å få den nærmere bakken hjelper betraktelig,

 

også på jakt etter noen ADR design hjul, 18/19 " om noen vet om så PM :) (eller andre feite felger med kant :)

Link to comment
Share on other sites

joa, du sier noe der om å ta det fra en super coupe, men regner med ikke er så lett få i disse delane ellr. blir vell å hive på senkesette fra usa når d kommer og stylinga, åsså se d ant. blir vel fikkler til noe me de audi turboene tenker jeg... i første omgang. billig å enkelt da har alle deler :)

 

Utroli mye mer deler til disse bilene i usa, her til lands fant jeg ikke en leverandør av senkefjærer. så ble 3,5 # front å 3# drop bak fra usa istede. sprint springs som de så pent hette :) Regner me å få den nærmere bakken hjelper betraktelig,

 

også på jakt etter noen ADR design hjul, 18/19 " om noen vet om så PM :) (eller andre feite felger med kant :)

 

Hei

Ta en kikk her:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1990-Thunde...1QQcmdZViewItem

 

Komplett original eaton m90 kompressor til 3.8, ligger med en "buy it now" pris på 225 dollar.

Intercooler kommer i tillegg.

 

Er du ute etter billige felger med kant så ta en kikk på coyswheels, er til forveksling like noen av american racing men koster ikke mer en 175 dollar stk. Ble overasket over finnish første gang jeg så dem. Har bestilt to selv som jeg skal bruke bak på dragrace slicksa.

 

Heiki

Link to comment
Share on other sites

å dæven steike, tuzen hjerteli takk, satt da søkt jeg å etter det, men fant ikke den der :-) her blir det byding :) her er det jo bare plug`n play :) intercooler har jeg fra audi motoren :) Dette ska bli skøy...

 

bare glede seg til alt fra usa kommer nå da :-)

Link to comment
Share on other sites

da er det i box :) fant en annen som solgte med intercoolern og alle rør o følere :) så bydde på den istede.Håper bare jeg vinner nå da :) å det er plug n play bare :) men ska montere ekstra bensinpumpe i motor rom å trykkregulator, måfå mere bensin å regner jeg med? høres logisk ut vertfall, men kompressor kit blir det. kommer bilder av bil og motor oppgradering så snart deler kommer å får begynt montert det på stasvogna ;-)

 

nei vi snakker om 3,8 essex vi , ivertfall jeg, å det jeg fant deler til

 

3,8L V6 kom originalt fra Ford med kompressor i Thundrbird Super Coupe. Det enkleste må være å få tak i deler fra en slik.

Det finnes også massevis av "power-packs" til denne motoren. Google litt så finner du sikkert noe.

 

Fra http://www.albeedigital.com/supercoupe/spex.html :

 

Power Plant:

3.8 liter SC underhood view The Super Coupe's comes equipped with a 3.8 liter V-6 powerplant that is force-fed with an Eaton Corporation supercharger. The 8.2 to 1 compression ratio, combined with six computer controlled sequentially fuel injectors, completes the well rounded underhood package. While running at a maximum 15,600 rpm's, the supercharger provides 12 psi of boost and as a resultant it develops 210 bhp at 4000 engine rpm's. The engine develops 315 lb-ft of torque at 2600 rpm. The supercharged V-6 delivers ample power without much noise but an underdrive kit and a performance chip are available to boost the horsepower rating to 255 bhp.

 

Svein A

 

 

- men på wikipedia fant jeg ut at min motor leverer 290lb-ft me torque, så da må dette bli høyere enn det som er orginalt på super coupe`n da? bare 25 mere liksom? regner med havner høyere opp på skala? uansett, det skal bli en forskjell som natt å dag dette uansett :) Gleder seg :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hehe, finner den i taurus, slik som min. og den er kompressormata i e nspesiell thunderbird, er dette jeg skal montere over på min

 

Men en ting jeg bynte tenke på igår kveld er om det passer med andra girkasse på denne motoren så kan bruke den i en f.eks sierra? måtte vært skikkli skøy det, diger brummende v6 r :)

 

Håper allefall pakken e med delene mine kommer nå snart , så får begynt montert senking å d andre :) skal komme med bilder når dette er gjort :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en essex så passer sikkert en skokk granada (ol.l.) kasser rett på.

 

Kanadisk Essex og Engelsk Essex er ikke det samme. Kanadisk Essex er ganske lik en Windsor V8 som har mistet 2 sylindre. Selv om de tilsynelatende er beslektet så er det ikke mange deler som passer omhverandre mellom V8 og V6 variantene. Siden den er utviklet fra en V8 har den en 90 grader sylindervinkel.

 

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Essex_V6_engine_(Canadian)

 

UK Essex er den vi kjenner fra Capri, Granada, Transit etc. Finnes som 2,5 og 3,0L V6 og 2,0L V4. Alle disse har 60 grader sylindervinkel.

 

Svein A

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...