Jump to content

Erfaringer med Mondeo MK3 diesel?


Guest HansV

Recommended Posts

Guest HansV

Hvilke erfaringer har dere med Mondeo MK3? Kjenner noen som lurer på å kjøpe seg en 2005 diesel stasjonsvogn. Det har vært firmabil som er kjørt ganske langt.

Syns jeg ser ut fra andre tråder her at disse bilene kan være plaget med rust og motortrøbbel. Er det mer slike problemer enn på en annen gjennomsnittsbil?

Vilke andre ting kan det være problemer med på disse?

Annbefaler dere å kjøpe en slik hvis prisen er rett, eller er det best å holde seg unna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Mondeo MKIII 2.0TDCi 115hk 2004 modell stasjonsvogn og er meget fornøyd med den.

 

Når det gjelder rust vil jeg nok si at fra 2004 og oppover så er det lite med det.. de modellene før var plaget med at det var rust i dørene ettersom de hadde brukt et middel som ikke holdt mål i sveise skjøtene..

 

Min hadde gått 76000km når jeg kjøpte den i fjor og nå har den gått snart 100000km (jeg kjører ihvertfall 30000km i året)

 

Motor trøbbel har jeg vel egentlig ikke hatt heller.

 

Jeg vil nok anbefale en slik bil ja.. har du noe mer konkret.. har du annonsen kanskje?

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Guest HansV

Har ikke annonsen, de hadde bare vært innom en forhandler og sett på bilen.

Det var i hvertfall betryggende at de hadde løst rustproblemene på 2005 modellene.

Link to comment
Share on other sites

Hei HansV!

 

Jeg har en Mondeo 2.0TDCI 130hk 2003 modell.

Er IKKE fornøyd med denne bilen og basert på mine erfaringer vil jeg IKKE anbefale denne bilen.

 

Det er bestandig noe plukk på denne og den er stadig vekk på verksted.

Bilen er såpass ny, og jeg mener det er for mye galt med den i forhold til alder.

 

Bilen har rundet 92.000km, og jeg er virkelig glad jeg har Norgesgaranti på den. Dersom jeg ikke hadde hatt denne garantien, hadde jeg kvittet meg med bilen for lenge siden.

 

Jeg overtok bilen fra Ford forhandler da den hadde kjørt 58.000km, og nedenfor lister jeg opp problemene/det jeg har byttet på denne bilen.

 

1) Vibrasjonslyd fra motor på tomgang = måtte bytte strammer og reimhjul på veiven. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet.

2) Bremsecaliper på førerside bak byttet grunnet heng

3) Byttet bremseskiver og klosser bak grunnet mye heng.

4) Klakkelyd under kjøring som økte rytmisk med turtallet = Alle innsprøytningsdysene måtte byttes. Da forsvant lyden, MEN NÅ ER DEN DESSVERRE TILBAKE IGJEN. Har dialog med Ford vedrørende dette problemet.

5) Dieseltilførselrøret til dieselvarmeren måtte legges annerledes ettersom denne lå mot matepumpen og skapte problemer

6) Slangen inn på vacuumtilførselen til turboen måtte repareres ettersom det var sprekk i denne.

7) Mye og ubehagelig jaging på tomgang = Ford finner ikke ut av dette, men har forsøkt å rense EGR ventilen uten hell

8) Støtdemperne bak måtte byttes grunnet oljelekkasje i ene demperen. Disse er selvjusterende og derfor dyre. Måtte ta dette av egen lomme.

9) Posisjonsføleren til kamakslingen tok plutselig kvelden. Symptomene begynte med at bilen uten forvarsel kubbet under fart. Tilslutt fikk jeg ikke start på den og trengte veihjelp. Kamakselføleren ble byttet. Ok etter dette.

10) opphengs /bærearmer bak: Foringer er helt slitt på ytre nedre venstre og indre nedre venstre samt indre nedre høyre. Har bestilt time til Ford for å bytte disse.

11) En eller annen form for oljelekkasje i motor. Høyredel av motorblokk samt slangen som slipper opp for turbotrykket er våt av olje. Har bestilt tile hos Ford å fikse dette

12) Aircondition lukter død og fordervelse. Dette problemet hadde jeg også med min forrige Mondeo og har hørt at andre Ford eiere har hatt tilsvarende problemer med sine aiconditioner. For meg virker det som om Ford er utrolig svak på aircondition.

 

Alt dette har skjedd i perioden jeg har eid den (58.000km - 92.000km)

 

I tillegg bråker disse bilene mye. Godt hørbar og hard diesel gange. Ingen comfort støymessig, snarere tvert imot...

I omtalen av denne bilen på dinside.no fikk den også kritikk for dette.

 

Ytelsesmessig er denne bilen grei, ikke noe racerbil, men den beveger seg...

 

Jeg er ikke fremmed for MKIII, men hadde jeg hatt valget idag hadde jeg uten tvil kjøpt bensin. Turbodiesel'en har vært en GEDIGEN skuffelse, og gleder meg allerede til jeg skal få bensin bil igjen. Når denne bilen blir byttet inn, blir det ikke diesel på meg med det første...

 

 

Håper jeg ikke skremte deg nå HansV, men jeg har dessverre hatt mye negativt med denne bilen! :blink:

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

har en 2,2tdci maskin

har ikke hatt problemer me den. har hatt den i 2år

eneste problem med bilen er at abs koble seg inn, en sjelden gang når jeg svinger til venstre

 

ps men det har mye og si hvordan kjøremetoden er til folk,

kjenne en som kjørte graps me en diesel. startet uten gløding og bånn gass på kalde dager mye gal med bilen og klaget på ford maskinen var noe dritt. han selte bilen til en annen som kjørte den normalt og gikk på service når den skulle og ikke 10000km etter den skulle på service.

han har hatt bilen i 3år har aldri hatt problemer med den så lenge han he hatt bilen. så det er mye å si på kjøremetoden. så ha det i bakhovet før dere klager så på maskinene/ men du kan jo få en dritt maskin som er svakt laget som går mye sund uten at det er kjøre metoden

Edited by mondeo tianium x 2,2
Link to comment
Share on other sites

Hei Fordman

 

Virker som du har fått en såkaltt mandags bil.. for så mye problemer på en og samme bil på så kort tid har jeg tilgode å høre noen andre har hatt.. Vet ikke helt om det er representaativt for resten av bil parken når det gjelder 2004 modellen av Ford Mondeo stv... hadde alle biler av denne typen hatt like mye problemer, hadde nok Ford gått konkurs og det hadde ikke vært mange av disse på veiene i dag..Og hadde heller ikke vært så populær som den er..

 

Man kan jo bare høre innom merkeverkstedene.. Eller hvis du har tilgang til TIS (Ford sin tekniske database for f.eks reparasjoner og typiske feil.) så vil du finne de fleste feil listet der..

 

Men jeg skal være med på at det finnes mandags biler (såklate enkelte tilfeller av problem biler), men de finnes nå også hos de aller fleste bil produsenter...

 

Men fint med innspill.

 

Så til HansV, det finnes noen tråder her i forumet som viser til en masse linker ang. tester og omtaler om nettopp denne bilen.. leser du disse vil du ha en god anelse om hvordan denne bilen er..

 

Og til "mondeo tianium x 2,2" du har nok rett i at det er noe med kjøremåten til folk også..

Edited by Siberiantiger

2004 mod. | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X | 5-tronic automat | 115hk | stasjonsvogn

2000 mod. | Volkswagen Passat 1.6i | 5-trinn manuell | 100hk | stasjonsvogn

1990 mod. | Opel Vectra 2.0i | 5-trinn manuell | 90hk | sedan

1981 mod. | VW Passat 1.6 | 5-trinn Formel-E | 75hk | combicoupe

Link to comment
Share on other sites

Hei Fordman

 

Virker som du har fått en såkaltt mandags bil.. for så mye problemer på en og samme bil på så kort tid har jeg tilgode å høre noen andre har hatt.. Vet ikke helt om det er representaativt for resten av bil parken når det gjelder 2004 modellen av Ford Mondeo stv... hadde alle biler av denne typen hatt like mye problemer, hadde nok Ford gått konkurs og det hadde ikke vært mange av disse på veiene i dag..Og hadde heller ikke vært så populær som den er..

 

Man kan jo bare høre innom merkeverkstedene.. Eller hvis du har tilgang til TIS (Ford sin tekniske database for f.eks reparasjoner og typiske feil.) så vil du finne de fleste feil listet der..

 

Men jeg skal være med på at det finnes mandags biler (såklate enkelte tilfeller av problem biler), men de finnes nå også hos de aller fleste bil produsenter...

 

Men fint med innspill.

 

Så til HansV, det finnes noen tråder her i forumet som viser til en masse linker ang. tester og omtaler om nettopp denne bilen.. leser du disse vil du ha en god anelse om hvordan denne bilen er..

 

Og til "mondeo tianium x 2,2" du har nok rett i at det er noe med kjøremåten til folk også..

 

Hei!

 

Vet ikke helt om jeg går med på at det er en mandagsbil. Dersom du titter innom hjemmesiden min ser du at jeg har hatt 4 biler. Hadde også en Sierra som var helt håpløs tilsvarende Mondeo'en jeg har nå.

Er litt rart at jeg treffer mandagsbiler i 50% av tilfellene.

Har jo også hatt noe plukk (elektrisk) med de bilene jeg har vært fornøyd med også.

 

Eneste grunnen til at jeg har Ford er at jeg liker Ford (spesielt Sierra) veldig godt, ikke fordi feilraten er lav. Skulle jeg valgt bil med lav feilrate hadde jeg overhodet ikke valgt Ford.

Når jeg tar min sammenhengende bilpark (de 4 bilene jeg har hatt) og slår erfaringene sammen, roper jeg ikke entydig hurra for Ford. Ford har for meg også skaffet mye frustrasjon og mye tenking, men også mange positive erfaringer.

 

Så til HansV, tenk deg om 2 ganger før du anskaffer Ford. Sjekk bilen GRUNDIG (gjerne med NAF test eller tilsvarende). Dersom du virkelig liker Ford skaffer du nok bilen uansett (slik jeg har gjort), men er du bare ute etter en dieselbil (stasjonsvogn) er det mange konkurrenter ute på market som er like gode (om ikke bedre) enn Ford....

 

Jeg nevnte tidligere at jeg har hatt store problemer med aircondition på mine Forder.

Ta en titt innom denne linken:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=504507

Som du ser er tyskerne på topp når det gjelder dette problemet (Ford Mondeo er høyt oppe på denne listen også...)

Edited by Fordman

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vil nok si at man kan være veldig uheldig da det gjelder å få en "mandagsbil". De siste 4 bilene jeg har hatt har vært slike biler... Masse elektriske feil i tillegg til at i 3 av bilene byttet jeg motor, i den fjerde byttet jeg girkasse... Ikke fordi dette har vært spesielt utsatte biler, men at jeg nok rett og slett har hatt uflaks og kjøpt de bilene som har vært utsatt... :(

Ford Mondeo 2.0 TDCI 115Hk

Link to comment
Share on other sites

har skrudd endel på et par slike taxier som har gått 4-500k, gjengangerene er , bremseklosser og skiver , glidere i calipere, vibrasjon pga kast i nav, handbrekk pga automat justering, dobbeltmasse svinghjul, clutch, rykking pga dyser,kamsensor, svinghjulsesor, hjullagere foran og bak, starter, gnag på servorør, bryter i bagaseroms åpner

Link to comment
Share on other sites

Kan oppsummere mk3 litt kort. Meget gode biler å kjøre. Stor deilig plass, og man får en relativt ny bil. Men forvent overhodet ikke å få et problemfritt bilhold med mk3, for det får du ikke. Mitt råd er, kjøp en så ny bil som mulig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2004 mod 2.0 TDCi Stv, og er storfornøyd.

Det er en stor romslig og komfortabel bil. Motoren starter og går, har ikke hatt problemer med den. Blir litt tregt varm, det er det eneste. Eneste reparasjonene det har vert etter jeg overtok er to fjører som knakk. Nå kjører jeg mye over fartsdempere, men synes ikke de burde ryke alikevel.

Litt tikking og sånn er det jo naturligvis i en diesel, men ikke urovekkende mye. Min er nå bikket 132000Km og er pålitelig som få. Om jeg vil velge diesel en gang til er litt usikkert, men jeg er ikke fremmed for tanken.

 

Eneste som må byttes nå er skiver bak da de er slitt og litt kast i samt at demperne gjerne ikke er så tighte som de engang var. Men etter 132K Km synes ikke jeg det er så ille.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kan oppsummere mk3 litt kort. Meget gode biler å kjøre. Stor deilig plass, og man får en relativt ny bil. Men forvent overhodet ikke å få et problemfritt bilhold med mk3, for det får du ikke. Mitt råd er, kjøp en så ny bil som mulig!

Helt enig med Compom!!

Et meget kort innlegg som er meget beskrivende for MK3

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...