Jump to content

Doch 2.0 motor sier mmøøø ved gasspådrag igjen..


Guest Carmann

Recommended Posts

Guest Carmann

Ifra tidligere forum:

Sorry. Det var ikke gasspjeldsensoren (TPS) som kødda. Dro av pluggen til denne og da fikk jeg andre problemer. Så den virker.

Har fått samme symtomene tilbake som sist etter bytte av rotor og fordelerlokk.

 

Motor mister plutselig kraft under vanlig kjøring uansett gjevnt turtall og kommer tilbake med ny sprut like plutselig. Som om jeg slo av og på tenningen under kjøring. Eneste måten å provosere fram mer kraft igjen er å gi bånn gass og la alt roe seg ned igjen. Så er det samme prosedyre om igjen og om igjen....

 

Kan det være speedsensoren som kødder ? Hva er det som styrer fortenningen og hva sender signal om fortenning når det trengs under kjøring ??

 

Noen som vet ?? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ifra tidligere forum:

Sorry. Det var ikke gasspjeldsensoren (TPS) som kødda. Dro av pluggen til denne og da fikk jeg andre problemer. Så den virker.

Har fått samme symtomene tilbake som sist etter bytte av rotor og fordelerlokk.

 

Motor mister plutselig kraft under vanlig kjøring uansett gjevnt turtall og kommer tilbake med ny sprut like plutselig. Som om jeg slo av og på tenningen under kjøring. Eneste måten å provosere fram mer kraft igjen er å gi bånn gass og la alt roe seg ned igjen. Så er det samme prosedyre om igjen og om igjen....

 

Kan det være speedsensoren som kødder ? Hva er det som styrer fortenningen og hva sender signal om fortenning når det trengs under kjøring ??

 

Noen som vet ?? :wacko:

Fra engelsk forum: "Sounds like a fuel starvation problem. When was the last time the fuel and air filter was changed? When it happens next time, remove the fuel filler cap and see if you get an rush of air into the tank. If you do, then the tank venting system is blocked."

 

Hadde samme problem med min 2.0 DOCH + automat. Fant aldri løsning på problemet. Slet også med at den brukte utrolig mye bensin. Kan det være retur for bensin som er blokkert sånn at motoren får for mye bensin kanskje? Min oppførte seg normalt etter fullt gasspådrag, og når den ble kjørt rolig igjen så kom problemet tilbake. Løsningen for min del var å kjøre med tung høyrefot mesteparten av tiden.

Jeg tror ikke det er speedsensoren, hvis du snakker om den som sitter på girkassa, for den byttet jeg. Byttet også føleren som måler turtallet på veivakselen, TPS, tennplugger, pluggledninger, lambda, fordelerlokk, rotor, bensinpumpe... Bensinpumpe-reléet byttet jeg ikke. Har hørt om biler som har liknende problemer pga. reléet. Mine tips er: bensintrykkregulator, pumperelé eller blokkert bensinretur.

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann

Takker for alle tipsene dine.

Problemet oppsto opprinnelig ifra motorvasken og bilvasken for 6mnd siden. Måtte bytte gasswiren fordi sensoren til kickdown er en del av gasswiren og den var ødelagt av vannet.-fikk ikke tørket den ut.

 

Så kom luggingen ved 1800 - 2000 omdr uansett hastighet i km/t. Byttet kun tennplugger, rotor og fordeler. Har en mistanke om dårlig ledningsplugg til lambdasonden.

Satte på tilhengeren tilfeldigvis, og da kom alt sammen tilbake til normalen igjen .. enn så lenge. Nå hjelper ikke det heller. Så tilhengerkontakten skal byttes. -men den er bare 2 år gammel.

 

Det siste nå er at D (drive) sluttet å virke igjen. Og da er det ingen problemer med møøø eller lugging lenger pga høye turtall hele tiden. (Jeg blir gal.) :wacko: Så bensin for den nok av tror jeg. Er det egen lufteslange på tanken som kan være i klemme / tett kanskje ?

 

Har begynt nettopp å mistenke bensintrykkregulatoren jeg også. Men har ikke kommet lenger pga mye annet.-prioritering.

Men selve bensinpumpe-reléet har jeg ikke tenkt på enda. Bilen går jo.. men dette skal jeg teste.

Link to comment
Share on other sites

D sluttet å virke? Mener du at det ikke skjer når når den står i drive, eller at du mangler 4. gir? Nettopp det med at bilen får nok bensin kan være fordi returen er tett eller delvis blokkert, og da kan bilen få for mye bensin.

 

Men det her skjønner jeg ikke noe av.... "Satte på tilhengeren tilfeldigvis, og da kom alt sammen tilbake til normalen igjen .. enn så lenge. Nå hjelper ikke det heller. Så tilhengerkontakten skal byttes. -men den er bare 2 år gammel." Snakker du om kontakten til lysene på hengeren?

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
D sluttet å virke? Mener du at det ikke skjer når når den står i drive, eller at du mangler 4. gir? Nettopp det med at bilen får nok bensin kan være fordi returen er tett eller delvis blokkert, og da kan bilen få for mye bensin.

 

Men det her skjønner jeg ikke noe av.... "Satte på tilhengeren tilfeldigvis, og da kom alt sammen tilbake til normalen igjen .. enn så lenge. Nå hjelper ikke det heller. Så tilhengerkontakten skal byttes. -men den er bare 2 år gammel." Snakker du om kontakten til lysene på hengeren?

 

Jepp. Strømkontakten til hengeren ble tatt i bruk og da kom D (4-giret) i kontakt med resten av el-nettet igjen. Og luggingen var delvis forsvunnet på lave turtall.

Men nå hadde jeg parkert bilen i 14 dager og hatt ferie i hodet. Skal ta den i bruk nå og fortsette feilsøkingen.

Har kommet fram til at jeg må på bukk og rett og slett bytte ut de syltynne ledningene bakover / oppå venstresiden av girkassen bakover til sensoren i uttaket på kassen. Det må være et tretthetsbrudd her et sted med de tynne ledningene.

 

Tar og bytter el-kontakten til hengeren etterpå for å se hva som skjer først.

 

PS. Er det mye søl og styr med å bytte bensinfilteret som henger i en rektangulær sort plastboks bakom høyre bakhjul ?? Tenker da helst på om det blir tett boks etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Guest Carmann
Er ikke bensinfilteret det i den svarte boksen, er ett kullfilter til tankluftinga.

Har du prøvd å skifte TPS ikke bare plugge ut?

 

EEEhh hva var nå TPS igjen ? Er så forbanna på hele bilen at jeg fortrenger ting etterhvert nå.

 

Det var dårlig kontakt pga fukt (bor i Bergen..hehe) i kontakten til lamdasonden. Derfor lugget bilen i noen turtall. Spesielt på tomgang jaget den opp / ned.

Dette virker igjen nå med brokoblinger forbi kontakten.

 

Har ikke gjort noe med tilhengerkontakten siden det var lamdaproblemer.

 

(D) 4 giret er vekk enda. Skiftet turtalls sensor i bak kant av automatkassen. Men det hjalp ikke. Fant brudd i en ledning der, men det ble ikke bedre når jeg la opp ny ledning. På kickdown releet på kassen så smuldret isoleringen vekk på ledingen når jeg tok i den. Brukte bare tape på denne.

 

Etterpå nå så forsvant både kickdown, alarmen og sentrallåsen når jeg skulle låse bilen med senderen på nøklehanken. Så her er det noe som skal gi strøm til D , kickdownreleet i hanskerommet, alarm og sentrallåsmottaker som ikke virker lenger.

Har målt alle sikringer og sjekket releer, men alt i orden der.

Har funnet ut at hele ledningsnettet oppå girkassen må være skadet av varme og lager kortslutninger. Dette skal byttes til våren alt sammen.

Må koble av eksosen og senke ned kassen for å komme til ledningsnettet som er skrudd fast oppå kassen. KJEMPELURT AV FORD GUTTA... :lol:

Edited by Carmann
Link to comment
Share on other sites

EEEhh hva var nå TPS igjen ? Er så forbanna på hele bilen at jeg fortrenger ting etterhvert nå.

 

Det var dårlig kontakt pga fukt (bor i Bergen..hehe) i kontakten til lamdasonden. Derfor lugget bilen i noen turtall. Spesielt på tomgang jaget den opp / ned.

Dette virker igjen nå med brokoblinger forbi kontakten.

 

Har ikke gjort noe med tilhengerkontakten siden det var lamdaproblemer.

 

(D) 4 giret er vekk enda. Skiftet turtalls sensor i bak kant av automatkassen. Men det hjalp ikke. Fant brudd i en ledning der, men det ble ikke bedre når jeg la opp ny ledning. På kickdown releet på kassen så smuldret isoleringen vekk på ledingen når jeg tok i den. Brukte bare tape på denne.

 

Etterpå nå så forsvant både kickdown, alarmen og sentrallåsen når jeg skulle låse bilen med senderen på nøklehanken. Så her er det noe som skal gi strøm til D , kickdownreleet i hanskerommet, alarm og sentrallåsmottaker som ikke virker lenger.

Har målt alle sikringer og sjekket releer, men alt i orden der.

Har funnet ut at hele ledningsnettet oppå girkassen må være skadet av varme og lager kortslutninger. Dette skal byttes til våren alt sammen.

Må koble av eksosen og senke ned kassen for å komme til ledningsnettet som er skrudd fast oppå kassen. KJEMPELURT AV FORD GUTTA... :lol:

 

 

Hvis du mangler D (4.giret) men fortsatt har speedometer... anbefaler jeg deg å ta en tur til et bilopphuggeri og stjele en TPS.. den som gir informasjon om hvor mye gasspjeldet er åpent, eller lukket. Trenger ikke være vanskeligere problem enn det. Lykke til! :)

1990 Ford Scorpio - 2.4 Ghia

1991 Ford Scorpio - 2.9 24V Cosworth Ghia Excecutive

1958 Edsel Ranger - 4dr sedan - FE390+C6

Link to comment
Share on other sites

Ifra tidligere forum:

Sorry. Det var ikke gasspjeldsensoren (TPS) som kødda. Dro av pluggen til denne og da fikk jeg andre problemer. Så den virker.

Har fått samme symtomene tilbake som sist etter bytte av rotor og fordelerlokk.

 

Motor mister plutselig kraft under vanlig kjøring uansett gjevnt turtall og kommer tilbake med ny sprut like plutselig. Som om jeg slo av og på tenningen under kjøring. Eneste måten å provosere fram mer kraft igjen er å gi bånn gass og la alt roe seg ned igjen. Så er det samme prosedyre om igjen og om igjen....

 

Kan det være speedsensoren som kødder ? Hva er det som styrer fortenningen og hva sender signal om fortenning når det trengs under kjøring ??

 

Noen som vet ?? :wacko:

 

Hadde samme problem på min tidligere 24v, som fusket, ujavnt gasspådrag, ujavn tomgang, og etter å ha koblet opp på med litt muligheter for måling av tenning, timing osv. så viste sensoren som sitter på fordeleren ujavn spenning, og at den fusket med signalet noen ganger. Byttet denne, og problemet var totalt forsvunnet. Husker faktisk ikke navnet på delen her og nå, men den sitter montert på fordeleren, og er den som gir signal til fordeler.

 

Håper det er til hjelp, og riktig god jul

 

mvh

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann

Hadde samme problem på min tidligere 24v, som fusket, ujavnt gasspådrag, ujavn tomgang, og etter å ha koblet opp på med litt muligheter for måling av tenning, timing osv. så viste sensoren som sitter på fordeleren ujavn spenning, og at den fusket med signalet noen ganger. Byttet denne, og problemet var totalt forsvunnet. Husker faktisk ikke navnet på delen her og nå, men den sitter montert på fordeleren, og er den som gir signal til fordeler.

 

Hei.

Ser ikke noe sensor på min fordeler. Doch 2,0 motor. Men skal sjekke dette.

 

Men luggingen er vekk nå pga fikset kontakt med Lamdasonden.

 

Jeg har speedometer med wire ned i automatkassen. Så det er ikke noe speedsensor til speedometeret der heller. Da må den sitte i selve instrumentet i daschbordet. Det er jo et HELV_ _ _... å komme til der for å sjekke.

Kommer tilbake senere når el-nettet på kassen er byttet. De der multipluggene i motorrommet er jo også av den meeeget tvilsomme typen også da. Tenkte å bytte de ut med vanlige scart kontakter han / hun.

 

Sentrallåsen / Alarmen via senderen lurer jeg på om jeg faktisk kan ha slått av selv. Står noe i boken om å vri nøkkelen først til venstre og så til høyre igjen for å aktivisere den. Prøvde dette og etter mye tull så kom innvendige alarmen på igjen, men ikke sentrallåsen... Er det rart jeg blir sprø ?? :lol:

Edited by Carmann
Link to comment
Share on other sites

Jeg har speedometer med wire ned i automatkassen. Så det er ikke noe speedsensor til speedometeret der heller. Da må den sitte i selve instrumentet i daschbordet. Det er jo et HELV_ _ _... å komme til der for å sjekke.

Kommer tilbake senere når el-nettet på kassen er byttet. De der multipluggene i motorrommet er jo også av den meeeget tvilsomme typen også da. Tenkte å bytte de ut med vanlige scart kontakter han / hun.

 

Sentrallåsen / Alarmen via senderen lurer jeg på om jeg faktisk kan ha slått av selv. Står noe i boken om å vri nøkkelen først til venstre og så til høyre igjen for å aktivisere den. Prøvde dette og etter mye tull så kom innvendige alarmen på igjen, men ikke sentrallåsen... Er det rart jeg blir sprø ?? :lol:

Vire hele veien ned, så er det et "plastikkdrev" som er inn i kassa om jeg ikke husker feil, hvor tannhjulene kan ryke, skjedde meg når jeg brukte cruicekontrollen i for høy fart over lang tid, og da hoppet og danset nålen som den ville en stund :D (Er festet med 1 stk 6mm bolt / 10mm fastnøkkel gjør jobben, og oring rundt, så kan være litt kranglete å lirke ut/ta av) Ville nå uansett begynt med ledninger da, for uten signal, eller dårlig signal, så er alt annet rimelig håpløst..

 

 

Har du sjekket om sentrallåsen går på fra pass. siden? kan være så enkelt som føleren til både alarm / sentrallås i førerdøra...

alarmen (har ikke lest boka) min slår seg på om jeg skrur på sentrallås, vrir tibake, opp igjen, og så låser igjen.. Gir da pipelyd for aktivering. Uansett teite FORD, hvem pokker trenger en alarm som man dirker opp når sentrallåsen slår seg av...

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann

Har du sjekket om sentrallåsen går på fra pass. siden? kan være så enkelt som føleren til både alarm / sentrallås i førerdøra...

alarmen (har ikke lest boka) min slår seg på om jeg skrur på sentrallås, vrir tibake, opp igjen, og så låser igjen.. Gir da pipelyd for aktivering. Uansett teite FORD, hvem pokker trenger en alarm som man dirker opp når sentrallåsen slår seg av...

Haakon

 

Har ikke cruise kontroll. Ikke el heiser heller. Bilen er sikkert billigste utgave. 1994 2,0i Doch.

 

Har vært inni speedometerdrevet og sleit av tannhjulet for å bytte O-ringen som var borte vekk ! ?! (fordampet kanskje ?) pga at oljen klatret oppover wiren... dryppet olje på pedalene..

 

Jada. Har prøvd nøkkelen i begge dørene med samme resultat. Får satt på innvendig alarm som kvitterer med ca 5 sec pipelyd. Kjempegreier dette og totalt ubrukelig :lol: (ler så jeg får ribbematen i halsen)..

 

Har ikke prøvd høyre / venstrevridning av nøkkelen i bagasjerommet... pinadø.. Skal se på det imorgen.

 

Men er rimelig sikker på at det er noe muffens med el-nettet oppå girkassen. Det er jo helsikes varmt oppå der. Og når jeg ser at isoleringen på ledningene, i kontakter på kassen, smuldrer opp pga varme / tørke så er det klart at dette må bare byttes.

Tenkte å lage meg en flyttbar delbar kjørerampe nå først. Er drittlei av å jekke bilen langt opp i luften i flere omganger.

Da kan jeg enkelt senke / tippe ned kassen. (løse av eksosen først da.)

 

Og så er det å få tid til dette da.... tikk takk... :P

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket om sentrallåsen går på fra pass. siden? kan være så enkelt som føleren til både alarm / sentrallås i førerdøra...

alarmen (har ikke lest boka) min slår seg på om jeg skrur på sentrallås, vrir tibake, opp igjen, og så låser igjen.. Gir da pipelyd for aktivering. Uansett teite FORD, hvem pokker trenger en alarm som man dirker opp når sentrallåsen slår seg av...

Haakon

 

 

Har ikke cruise kontroll. Ikke el heiser heller. Bilen er sikkert billigste utgave. 1994 2,0i Doch.

 

Har vært inni speedometerdrevet og sleit av tannhjulet for å bytte O-ringen som var borte vekk ! ?! (fordampet kanskje ?) pga at oljen klatret oppover wiren... dryppet olje på pedalene..

 

Jada. Har prøvd nøkkelen i begge dørene med samme resultat. Får satt på innvendig alarm som kvitterer med ca 5 sec pipelyd. Kjempegreier dette og totalt ubrukelig :lol: (ler så jeg får ribbematen i halsen)..

 

Har ikke prøvd høyre / venstrevridning av nøkkelen i bagasjerommet... pinadø.. Skal se på det imorgen.

 

Men er rimelig sikker på at det er noe muffens med el-nettet oppå girkassen. Det er jo helsikes varmt oppå der. Og når jeg ser at isoleringen på ledningene, i kontakter på kassen, smuldrer opp pga varme / tørke så er det klart at dette må bare byttes.

Tenkte å lage meg en flyttbar delbar kjørerampe nå først. Er drittlei av å jekke bilen langt opp i luften i flere omganger.

Da kan jeg enkelt senke / tippe ned kassen. (løse av eksosen først da.)

 

Og så er det å få tid til dette da.... tikk takk... :P

 

hehehe man lærer stadig noe, alarmen slår seg på ved først å åpne istedet for å låse, for så å låse, så kommer kvitteringslyden som sier at alarmen er aktivert...

 

Når det gjelder sentrallåsen, så kan det høres ut som at noe ikke låser eller ikke følger med, slik at den ikke slår seg på, men da vil man fortsatt egentlig høre at den slår ut og inn.. Det finnes nå full pdf over sentrallåsen og koblinger sånn at du kan sjekke en og en del om det er til hjelp...

 

Tipper mye blir bedre med nye koblinger rundt kassa, da scorpio har sine elektriske feil, og blir ikke bedre om noe fusker hele tiden hehehe, litt jobb er det jo, men med eksosen nede, så kommer man greit til resten..

 

fortsatt god Jul

 

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Guest Carmann

hehehe man lærer stadig noe, alarmen slår seg på ved først å åpne istedet for å låse, for så å låse, så kommer kvitteringslyden som sier at alarmen er aktivert...

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Hehe. Ja egentlig blir vi jo eksperter på disse gamle bilene etterhvert nå.

 

Snakket med en eldre elektriker hos Kverneland Ford (kan ikke skrive gammal i tilfelle han leser dette..hehe) .

Han sier at det er ytterst sjeldent at det er sensorer som ryker. Og at det er omtrent bare Lynet som kan knekke hjernen. De fleste feil er på el-nettet som sagt sier han. Dårlig isolering, fukttilgang, tretthetsbrudd, gnag på ledninger etc.

 

Ha en fin onsdag.

 

PS. I år er det kun tillatt med bakke til bakke raketter alla Scudraketter.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...