Jump to content

Viskosevifta gikk til h.... + litt til


tonyku

Recommended Posts

Ja jeg blei utålmodig. Fikk ikke vifta av så jeg bestemte meg for å dra til en kompis å hente en oljefiltertingtang.

Det hadde regna litt så rundkjøringene var litt glatt. Clutchet ut 2.giret, opp på turtallsperra. PANG.

Viste egentlig hva som skjedde. I å med at det var litt kast i vifta så har denne da klart å løsne fra vannpumpa ( vannpumpehuset sprakk ) Kappa av begge viftereimene. sagd hull i radiatoren. å kappa av regreima :( Side jeg hadde så mye turtall regner jeg med at det kan være noen ventiler som er bøyd. Eller det er derfor jeg skriver detta:

 

Hvor stor kan skaden være. Kan toppen ha gått til f...? Viss jeg tar av toppdekslet å sjekker om alle ventilene går opp å ned. Er d da bare å sette på ny regreim, vannpumpe og viftereimer da?

 

Som topic sier. Sierra 2.0iS Ohc

 

Kjølevifta mi har låst seg. ( Bråker som fy )

 

Hvilken vei skal jeg skru får å få den av? Se bilde.

 

DSC00520.jpg

Edited by tonyku

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Gjengene er links, dvs at du må skru motsatt at det som er vanlig. Den skruen pleier å sitte som fy, så det kan hende du må holde igjenn reimhjulet med noe :)

 

edit: kverna var først ute ja B)

Edited by HoelRacing

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

eller bruk et stort skrujern av typen flat og ei slegge type liten og sett den på en av kantene og slå den av. hvis du skjønte den

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en oljefiltertang av reimtypen til å holde fast reimhjulet på vannpumpen. Har alltid fått løs vifta uten att reima har slura, samme hvor hardt den har sotte. Vist du bruker oljefiltertang for å holde igjen reimhjulet og bruker fastnøkkel på mutteren, kan du slå på fastnøkkelen med en stor hammer. Vist ikke vifta løsner da, da er det ikke meningen att den skal av :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en oljefiltertang av reimtypen til å holde fast reimhjulet på vannpumpen. Har alltid fått løs vifta uten att reima har slura, samme hvor hardt den har sotte. Vist du bruker oljefiltertang for å holde igjen reimhjulet og bruker fastnøkkel på mutteren, kan du slå på fastnøkkelen med en stor hammer. Vist ikke vifta løsner da, da er det ikke meningen att den skal av :P

 

Ut å prøve det nå :)

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

hvis det er en original motor og reg reima har ryki og noen ventiler har tatt pipen vanker det en god klem herfra....

jeg har ALDRI tatt og bøyd ventiler på standard is motor ved reg reimbrudd.

kjøp ny reim monter og tut og kjør....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rett i underkant av 100% sjangse for at ingentin er ødelagt inni motoren. Har ikke hørt om noen som har ødelagt noe ved registerhavari på en orginal 2.0. Vist det hadde vært en 1.6 hadde sjangsen for skader vært noe større.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm dere hadde rett. Ny regreim, vannpumpe, radiator og vifte blei satt på. Det var kompresjon på alle sylinderne. Startet å gikk som ett uvær etterpå :)

 

Takk for hjelpen alle sammen.

-91 535i Turbo

-94 530i delebil

-98 E36 Touring

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...