Jump to content

"Vanlig" Sierra + Cossie dempere


k_drey

Recommended Posts

Hei!!

 

Lurer på noe, har søkt litt frem og tilbake, tror jeg har funnet svaret jeg leter etter.

Er alikevell en del usikker!

 

Jeg vurderer sterkt å kjøpe komplett Koni dempere og fjører, og lurer da på følgende:

 

-Vil felgene jeg bruker nå ta i demperne fremme? Jeg kjører med Rial LeMans 17" (et38) med 215/40-17

 

 

Håper noen kan svare meg fort, har en jeg har snakket med om dempere, og jeg ønsker da å kjøpe raskest mulig om det går bra!!

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Om de gjør det - gjør som meg, finn "sleggen" å slå til demper "skålen". :)

 

Da passer det fint, spacet ut hjulet ca. 3mm eller noe først, men da tok den i buen, så da gjorde jeg som sagt og fjernet spaceren. :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikke skade demperen eller gjøre noe med plassering av skåla på demperen om man bøyer den da?

 

Husker ikke helt, men høyere et, mer går de "inn"? Du hadde et35 på noen felger som ikke passet. Mye om å gjøre for å få de til å passe, er jo litt forskjell fra et35 til 38

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!! Da blir det en telefon i morgen for å høre om jeg får kjøpt de demperne og fjørene hos den personene jeg har snakket med..

Visst ikke, så håper jeg det er noen som har! Laber interesse her på forumet med å selge deler man har for salg, eller som man vurderer å selge <_<

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld for at jeg bryter inn her, men Hva er nøyaktig diameter på framdemper'ne på 2wd Cossie? ("vanlig" og cossie 2wd har vel samma Diameter men forskjellig plassering av fjærskåla?...)...

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

den øvre delen er lik (dvs fra tårnet til fjærskåla. Men det er delen fra fjærskåla og ned der hvor du fester demper i spindel som er kortere

på cossie dempere.

 

skal se om jeg kan ta et bilde av cossie og sierra fjærbein hvedsiden av hverandre så kan dere se:)

“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.”
― Jeremy Clarkson

Link to comment
Share on other sites

kjøp til sierra. måtte skjære en hel masse i fjørskåla pluss spacer. å da ligger det tight. escos hjul.

Det er jo meget spesielt da jeg kun ga skålen et "kakk" med noe hardt, ca. 3mm inn. Gikk klart nok da, hadde riktignok 195 dekk framme tror jeg, men ja. :)

Låner tråden litt her smile.gif . Er det noe forskjell på koni til cossie og vanlig siera når det gjelder stivelse ? Å cossie fjærer går vell på standar gule koni ? eller er det da den blir så lav foran ?

Er ikke stivere tror jeg.

 

For å oppsummere litt:

-Cosworth dempere passer forann og bak på standard sierra.

-Cosworth dempere er litt kortere enn standard dempere, nettopp fordi cos. orginalt var senket (kontra standard) og hadde da tilhørende dempere.

-Cosworth dempere framme har skålen litt lengre nede, kan bli problem med tanke på hjul - som sagt, jeg ga min skål et "kakk", ca.3mm (gjorde samme "jobb" som en 3mm spacer) for å få på EsCos hjul.

-Ved montering av Cosworth dempere bak på sierra trenger man et par skiver, dette fordi innfestingen nede på cos. demperene ikke er like tykk som på standard. Noen mener at dette ikke trengs på eldre sierra, da de var like "smal" nede som cos. Om dette stemmer eller ikke - vet jeg ikke, har ikke prøvd.

-Bilen ble lav med cosworth koni og cosworth senkesett (30mm cos senkesett)

 

Dette var det som måtte til hos meg.

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

195 ja, sett på noe bredere du så ska du få se noe spennende ;)

Har prøvd.... Er ET som har mest å si vettu ;) :)

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så det lønner seg egentilig å kjøpe koni til standar sierra , når man skal ha standar cossi fjører, eller standar 40 snking ?

Hva som "lønner seg" er jo opp til deg å vurdere igrunn. Skal du ha det i vognkort og ikke lavest mulig bil så "lønner det seg ja".

 

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

syns std cossi høyde på sierra ser passelig ut egentli, d tilsvare vel ca 25 mm lavere fra std sierra høyde, MEN bare til ei lita opplysning så blir std sierra lavere enn cossi med std dempere/fjører. d ble ihvertfall min. å med 14" vinterhjul fikk jeg ikke knytneva under skliplata under motorn

 

ang bakdempera er d litt tilpassing, enten må man borre opp infestninga i bærebrua til 12 mm, eller så får du pressa inn ei hylse på 12 mm,da blir indre diameter 10mm som er std dim på sierra, å så må du legge noen skiver imellom sia demperne er smalere i innfestninga enn std sierra.

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Dagfinn

prøv så ser du om det går

 

ikke verre enn det....du kan spørre 5 forskjellige folk om samme ting og få opptil 5 forskjellige svar...

Link to comment
Share on other sites

prøv så ser du om det går

 

ikke verre enn det....du kan spørre 5 forskjellige folk om samme ting og få opptil 5 forskjellige svar...

 

Akkurat dette som er helt håpløst her inne!

I det siste har man blitt mer forvirret av å spørre enn å bli klokere, men men.

Trodde man skulle kunne klare å få en viss avklaring, evt. bilder som viser hvordan avstanden er, for jeg blir å slite litt visst jeg kjøper dempere og fjører til cossie og så går dette ikke. Begynne å selge igjen for så å kjøpe nye til "vanlig" sierra.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

jeg kan måle høyden fra bolt hullet og opp til fjørskåla på gule koni for deg jeg så kan du sammenligne. Har et par fram dempere liggende se. Til 2wd.

 

Jeg har også erfaring med at jeg monterte 2wd forstilling på min bil, med vanlig sierra dempere. Før så var det 2mm klaring mellom dekk og fjørskål men etter at 2wd forstillinga kom på så er dette flere cm.. Så er jo helt klart forskjel på lengden mellom bunn på demper og fjørskål..

 

Edit: det er ca 21cm fra fjørskåla og til center på hullet der demper skrus fast i spindel så har du en orginal demper ligende så kan du jo bare sammenligne.. ;)

Edited by Ford ragger

Livet er farlig.. Man kan dø..!

Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..!

Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link

Ford Sierra IS bruksbil- Link

Link to comment
Share on other sites

jeg kan måle høyden fra bolt hullet og opp til fjørskåla på gule koni for deg jeg så kan du sammenligne. Har et par fram dempere liggende se. Til 2wd.

 

Jeg har også erfaring med at jeg monterte 2wd forstilling på min bil, med vanlig sierra dempere. Før så var det 2mm klaring mellom dekk og fjørskål men etter at 2wd forstillinga kom på så er dette flere cm.. Så er jo helt klart forskjel på lengden mellom bunn på demper og fjørskål..

 

Edit: det er ca 21cm fra fjørskåla og til center på hullet der demper skrus fast i spindel så har du en orginal demper ligende så kan du jo bare sammenligne.. ;)

 

Takk for svar Ford ragger! Et slikt svar jeg har ventet på B)

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...