Jump to content

trimming av 2,9i


oletider

Recommended Posts

hallo dere, skal til å bygge litt hissigere motor i bilen, lurte på å få portet toppene, og kansje plane de. andre kammer, grenrør med 2,5toms eksos videre.

 

spørsmål: hvor mye kan jeg plane toppene? eventuelt blokka? hvor mye kan jeg porte toppene? å hvor får jeg tak i kammer?eventuelt åssen kam er best?

hvor får jeg tak i grenrør?

 

å lurer på en ting, det er ganske så leie tutall sperrer på disse motorene, lurte på om det gikk ann å få tak i noe form får sperre som sperre litt mere som en dohc motor? er så leit hvis man sladder å komemr på sperra får da mister man all effekten jo.

 

noen tips? elelr er dette bare noe jeg har i tankene og som ikke finnes?

 

takker får svar...

Edited by oletider
Link to comment
Share on other sites

Heisann. først og fremst har du sikkert et budgett for motoren din?

 

å sugetrimme en 2.9 motor er heller ikke veldig gratis. hvis du kan nøye deg med 200hk.

 

kan du klare det.med ikke alt for kompliserte inngrep-.og fortsatt god kjørbarhet.

 

planing av topper. øke grunncompresjonen: på en 9.0 motor. kan du plane toppa ca 0.7mm for å nå en 10.5:1 som er grensa på vanlig 98oktan for vegbruk.

 

må du kjøre 95oktan. så holder det med 10.0:1

 

porting av toppa er tidkrevende og dyrt. man kan finpusse bort støpekanter og matchporte til innsuget.og eksosen.

 

ventilene må ut for å få gravet vekk de værste kantene ved halsen før ventilen.

 

en med litt portekunnskaper skal kunne greie dette. om man setter igang med en større porting. kan man hente en del med øking av kanaler

 

men store ventiler må til for å hente de store hestene.

 

 

valg av trimkam. begrenser seg til 2.9i.

 

det er kun noen få kit som man får kjøpt som fast road kit eller sport R kit.

 

Jeg har kun bygget sammen en low budget 2.9 motor.som det havna en R-kam i. og den fungerte meget bra. bånnsterk og.

 

Grenrør er det lite å finne til denne motoren. jeg dog har funnet en type som kansje kan duge. men ingen har testet enda. men alt kan bygges om.

 

sport eksos er det bra med effekt å hente. legger du dobble rør fra hver side under fra downpipen. burde du få sveisa in et X kryss mellom de to røra under. så få du

 

et utgjenvningsrør og litt drahjelp med eksospulser fra annenhver side som er veldig populært på Amerikanske v8 motorer.

 

sportfiler er et Must.

 

bytte ut den org bensintrykkregulatoren med en ny efi justerbar type.

 

ett sett med Iridium tennplugger som gir kraftig gnist.

 

Frofix

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

jada holder lenge med 200hk, jeg har snakka med et firma som skal slipe om org kammene mine, så det er ordnet, å plane toppene 0,7mm? kan jeg få autoteknikk til å jøre. grenrør må skaffes, men x kryss? skjønte ikke helt den.

 

når det komemr til porting og det, må jeg nok sette det bort til noen, noen tips om hvem som har lyst på den jobben? så kan ejg jo heller betale godt.

Link to comment
Share on other sites

Nå virker det som trådstarter ønsker at dette skal være et veldig billig prosject. så da kan man utelukke proffe og dyre firmaer.

 

motoren var da en 2.9i.

 

ser ut som et kamsett-planing-og mildt porta topper og evt et hjemmelaget effekt annlegg er greia. grenrør er dyrt.

 

går og ann å lure iat sensoren med en motstand så motoren får litt mere suppe en std. går og ann å bytte bensintrykk reg. å justere opp litt mere.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

ja, km cams skal slipe kammen min, etter det de sa var det bare en kam, som ligger i midten mellom V`n.

en kar i sverige kunne porte og plane toppen min. så blir det vell å lage grenrør selv da, hvis ingen vet om noe til rundt 5000kr?

 

har et problem nå med bilen, å det er at når jeg legger ringer, så spinenr jeg nesten ei hel runde så kutter den,

noen tips? er over halv tank når dette skjer. har ikke prøvd me full tank men.

Edited by oletider
Link to comment
Share on other sites

ja, km cams skal slipe kammen min, etter det de sa var det bare en kam, som ligger i midten mellom V`n.

en kar i sverige kunne porte og plane toppen min. så blir det vell å lage grenrør selv da, hvis ingen vet om noe til rundt 5000kr?

 

har et problem nå med bilen, å det er at når jeg legger ringer, så spinenr jeg nesten ei hel runde så kutter den,

noen tips? er over halv tank når dette skjer. har ikke prøvd me full tank men.

 

Finns billige grenrør i England, sjekk BurtonPower, er det noen som veit om grenrør til Capri passer Sierra forresten ?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

dette er til en sierra xr4i da, 2,8 passer det på min sierra 2,9i?

 

er dette grenrør? eller bare orginalt?

ASHLEY EXHAUST MANIFOLD: SIERRA XR4i 2.8 V6

CAT08 + £14.95. 4-2-1 TYPE, 1.625" PRIMARY, 1.75" SECONDARY, 2" EXIT - ALL ON O.D

 

noen som ved å den prisen tilsvarer i norske kroner?

Link to comment
Share on other sites

dette er til en sierra xr4i da, 2,8 passer det på min sierra 2,9i?

 

er dette grenrør? eller bare orginalt?

ASHLEY EXHAUST MANIFOLD: SIERRA XR4i 2.8 V6

CAT08 + £14.95. 4-2-1 TYPE, 1.625" PRIMARY, 1.75" SECONDARY, 2" EXIT - ALL ON O.D

 

noen som ved å den prisen tilsvarer i norske kroner?

 

2.8 har 2 utblåsninger 2.9 3stk så det passer ikke

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...