Jump to content

Hvor mye takst,


Recommended Posts

Brodern låner bilen min denne uken, og i dag var han på butikken en tur med den.

 

Da presterte en kar å rygge i bilen min.

 

den ene bakdøren er meget skadet, må høyst sansynlig byttes, samt at hjulbuelisten ble ødelagt.

 

hans bil fikk ingen skader, da han traff med fangeren.

 

 

 

hvor mye takst tror dere jeg får på dette? Bilen min er jo meget gammel da, og sikkert ikke værdt så mye, men vil få den fikset.

 

Bilen er en 1988 Ford Scorpio 2.9GL

 

Rullet litt over 350 tusn.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Er jo Omtrent KLIN umulig å si uten å se hvor omfattende skaden er da....men dreier det seg om ei ny dør, som såklart skal lakkes, en hjulbuelist som man kanskje ikke får tak i lenger -_-

 

Så er det bare å kikke etter delepriser på forumet, se hvor mye det koster brukt, for så å "levere" denne summen til forsikringsselskapet...skal se at dem kommer til å prøve seg med at delene pluss lakering kommer på såpass at det overskrider bilens verdi....eller såpass nerme at det ikke lønner seg....men da må du huske på å si at du har betalt forsikringspremie og forventer hjelp for pengene du har betalt inn...

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

okei.

 

Tror jeg kommer til å levere inn bilen på ett verksted for å få takst. (koster det mye btw?)

Så ordner vi det privat, og så fikser jeg det bare selv.. har delebil stående, så ny dør er ikke noe problem, så får jeg bare leve med å ha en gullfargen bil med en hvit dør :P

Eneste er hjulbuelisten, og bulkene under der, men tar jeg av listene ellers på bilen så går det vel bra.

 

Samatron: bare kall det vrak om du vil, er veldig glad i bilen min og vil beholde den :)

Bilde:

HPIM0506_-_1.JPG

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

du leverer ikke den på takst. dra på ett lakk verksted og hør på pris på lakk av dør. også tar du noen kr for jobben selv.. voila.. finish

99 Passat Tdi

92 Pajero på 35"
86 Vingebil
11 Focus
73 Taunus 2dr
84 Superfin dame
04 Julie
70 Ford 3000

07 Arctic cat F1000

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at jeg ikke kan levere den for takst da?

Dama mi fikk skuddskader på sin golf, da bare leverte hun den inn på ett verksted, så fikk hun noen dager senere ett brev i posten med takst på skaden.

 

Mye nyere bil da.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en fin bil....ta vare på den du...kan gå frem på flere måter...Han som kjørte på bilen...har dere skrevet skademelding?...det er forsikrings-selskapet hans (med mindre det er det samme som ditt) som skal foreta takst...

Et verksted kan mest sannsynlig sette deg i kontakt med en takstmann hvis du ønsker det....men takstmenn jobber for forsikringsselskapene, og skal såklart ha betalt.

 

Hvordan er ståa i dette tilfellet? skademelding?...blitt enige om skyld?...Noen annen enighet?

 

Peder

Link to comment
Share on other sites

Samatron: bare kall det vrak om du vil, er veldig glad i bilen min og vil beholde den :)

Uten og kunne lese Samatrons tanker så vil jeg tro han mener at hvis du får bilen taksert av forsikringsselskap så blir den vrak. En 20 år gammel Scorpio som har gått 350000 har neppe mer verdi enn det deler/jobben koster. Bruksverdien etc for deg er nok langt høyere enn hva forsikringsselskapet mener den er verdt ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en fin bil....ta vare på den du...kan gå frem på flere måter...Han som kjørte på bilen...har dere skrevet skademelding?...det er forsikrings-selskapet hans (med mindre det er det samme som ditt) som skal foreta takst...

Et verksted kan mest sannsynlig sette deg i kontakt med en takstmann hvis du ønsker det....men takstmenn jobber for forsikringsselskapene, og skal såklart ha betalt.

 

Hvordan er ståa i dette tilfellet? skademelding?...blitt enige om skyld?...Noen annen enighet?

 

Peder

 

Skal prøve på det :)

Tror ikke det ble skrevet noe skademelding, uten å si meg sikker på det. Broren min ringte bare å sa at han hadde fått mobilnummeret til personen og at jeg skulle ta nermere kontakt med han. Det var vist ikkje første gangen han hadde gjort dette hadde han sakt, så tror han vil være ganske grei anngående erstatning.

Vet ikke om det er værdt å bry seg så mye for min gamle bil anngående takstmenn å slikt, men jeg får se..

 

Ståa: Skademelding: usikker, Skyld er vel selvklart, siden min bil sto parkert, og han rygget rett i den.

Får selv ikke se bilen før på fredag pga jobb, så kan ikke gi noen stor oppdatering før da. legger ut bilder da og.

 

 

Uten og kunne lese Samatrons tanker så vil jeg tro han mener at hvis du får bilen taksert av forsikringsselskap så blir den vrak. En 20 år gammel Scorpio som har gått 350000 har neppe mer verdi enn det deler/jobben koster. Bruksverdien etc for deg er nok langt høyere enn hva forsikringsselskapet mener den er verdt ;)

 

Når jeg og tenker meg om, så var det vel godt mulig det han mente ja.

 

Bruksverdien er nokk det ja. men så skal det og sies at det har blitt byttet motor 3 eller flere ganger, girkasse er byttet og drivakslinger og slikt er og blitt byttet, og den besto EU kontroll for noen måneder siden, så er vel egentli nesten bare karroseriet som har rullet så langt.

 

Har og drevet å fikset å ordnet på den i fjorsommer og denne sommeren, så vil ikke miste godbilen min..

 

Har RS sideskjørt og bakskjørt liggende hjemme jeg tenkte å montere neste sommer, men spørs om det blir noe vits da.. :P

 

Edit: kan vel forsåvidt skrive at jeg gav 4 tusen for bilen, for ca 2 år siden, så er vel ikke værdt å fikse så mye..

men vil tro den har litt høyere verdi nå ettersom jeg har mekket så mye på den.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve på det :)

Tror ikke det ble skrevet noe skademelding, uten å si meg sikker på det. Broren min ringte bare å sa at han hadde fått mobilnummeret til personen og at jeg skulle ta nermere kontakt med han. Det var vist ikkje første gangen han hadde gjort dette hadde han sakt, så tror han vil være ganske grei anngående erstatning.

Vet ikke om det er værdt å bry seg så mye for min gamle bil anngående takstmenn å slikt, men jeg får se..

 

Ståa: Skademelding: usikker, Skyld er vel selvklart, siden min bil sto parkert, og han rygget rett i den.

Får selv ikke se bilen før på fredag pga jobb, så kan ikke gi noen stor oppdatering før da. legger ut bilder da og.

 

 

 

 

Når jeg og tenker meg om, så var det vel godt mulig det han mente ja.

 

Bruksverdien er nokk det ja. men så skal det og sies at det har blitt byttet motor 3 eller flere ganger, girkasse er byttet og drivakslinger og slikt er og blitt byttet, og den besto EU kontroll for noen måneder siden, så er vel egentli nesten bare karroseriet som har rullet så langt.

 

Har og drevet å fikset å ordnet på den i fjorsommer og denne sommeren, så vil ikke miste godbilen min..

 

Har RS sideskjørt og bakskjørt liggende hjemme jeg tenkte å montere neste sommer, men spørs om det blir noe vits da.. :P

 

Edit: kan vel forsåvidt skrive at jeg gav 4 tusen for bilen, for ca 2 år siden, så er vel ikke værdt å fikse så mye..

men vil tro den har litt høyere verdi nå ettersom jeg har mekket så mye på den.

 

Du kan skrive et mye høyere beløp som du ga for bilen,10-12000 eller noe.

Få taksert skaden etter avtale med ditt selskap.Det skal ikke koste deg noe å å taksert bilen.

Den andre føreren er skyld i skaden ettersom han rygget inn i deg.Dette betyr at forsikringsselskapet IKKE kan kalle bilen din for kondemnert (vrak) og kreve at du leverer fra deg bilen.Forsikringsselskaet kan bare kreve å få bilen når du har brukt kaskoforsikringen etter at du selv er skyld i en ulykke.

Ta kontantoppgjør for skaden når selskapet spør om hvordan du vil ordne bilen.

Hvis du viser kvitteringer på betaling av deler for å rette opp bilen SKAL forsikringsselskapet betale momsen på disse.Du kan også gjøre en "deal" med selskapet om at du får halve momsen uten å legge fram kvitteringer.Selskapet sparer halve momsen,og du får bedre oppgjør.Har gjort dette et par ganger selv.

Ta ALDRI imot det første tilbudet forsikringsselskapet kommer med.De legger seg på det aller laveste beløpet for å spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informativt inlegg :)

 

Skal få kontakt med vedkommende i morgen, og høre hvordan vi skal gjøre det.

 

Enkleste er jo bare at jeg får noen lapper hos han, og så er saken ute av verden, så får se om han går med på det.

 

Snakket med gamla i telefon nå, og skaden i døren er vist mindre kritisk enn jeg først fikk høre.

lakken er ikke skrapet opp, så det kan gå å bare slå ut bulkene.

blir ikke så veldig pent, men blir bedre enn en dør i annen farge.

 

Takk for svar :)

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

ble rygget på i vinter som var med vinterbilen 87mod sierra sedan med 92mod gt interiør i og litt rust på dører å hjulbuer gått ca 250. frontfangeren en med spredere i sprakk en front lampe gikk med liten bulk på låseplaten og liten bulk på panser takstmann i fra motparten kom å taksterte den vi ble enige om bilens verdi ved evt salg ville være ca 15-17 000 tusen pga interiør og tålig hel å grei ellers fikk igjen 15 000tusen for skaden. jeg ga 3500 for bilen. så si en høyere pris på den men ikke for høy da. vil tro din skade kommer på mellom 6-9 tusen på ett verksted kanskje mer. ha bilen ren å ryddig det kan være ett pluss og prøv å vær der når takstmann er å kikker på den... lykke til...du vil tjene mest på å ta det på forsikringen blir mere i boka:)

Edited by HÅK

TangeruD1

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...