Jump to content

Problemer med klimaanlegget


Guest JohnMartin

Recommended Posts

Guest JohnMartin

Heisann.

 

Merket idag at jeg har noe uregelmessigheter med klimaanlegget mitt.

Jeg har både kald og varm luft, men virker som at anlegget ikke klarer å justere mengden av kald og varm luft.

Jeg kan ha anlegget på 21.0 grader. Skrur så opp anlegget til f.eks 24.0 grader, men ingenting skjer. Anlegget fortsetter å blåse kald luft! Skrur jeg derimot enda mer opp, fra 27.0 til HIGH, da kommer det plenty varm luft.

Merker godt dette problemet i disse dager når det begynner å bli kaldt ute. Siden anlegget ikke selv klarer å holde en jevn temperatur på f.eks 22.0 grader.

Må skru opp temperaturen for å få varm luft, og når det blir for varmt i bilen så må jeg skru ned. Når det blir for kaldt, så må jeg skru opp igjen etc etc..

 

Ganske irriterende og frykter det kan bli dyrt.

Har et indre håp at det kanskje bare er en sensor (eller noe) som må byttes og som ikke er så dyr, men frykter det værste.

Er det noen som har vært borti noe slik før, eller vet hva som kan være galt? :huh:

 

Temperaturene jeg har nevnt over er bare eksempel for å vise tendensene.. Trengs ganske markante forandringer for at anlegget skal reagere. Har ikke fått sjekket så veldig mye, men virker som at styrken på viften "fungerer", er bare mengden av varm og kald luft som ikke stemmer :(

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Merket idag at jeg har noe uregelmessigheter med klimaanlegget mitt.

Jeg har både kald og varm luft, men virker som at anlegget ikke klarer å justere mengden av kald og varm luft.

Jeg kan ha anlegget på 21.0 grader. Skrur så opp anlegget til f.eks 24.0 grader, men ingenting skjer. Anlegget fortsetter å blåse kald luft! Skrur jeg derimot enda mer opp, fra 27.0 til HIGH, da kommer det plenty varm luft.

Merker godt dette problemet i disse dager når det begynner å bli kaldt ute. Siden anlegget ikke selv klarer å holde en jevn temperatur på f.eks 22.0 grader.

Må skru opp temperaturen for å få varm luft, og når det blir for varmt i bilen så må jeg skru ned. Når det blir for kaldt, så må jeg skru opp igjen etc etc..

 

Ganske irriterende og frykter det kan bli dyrt.

Har et indre håp at det kanskje bare er en sensor (eller noe) som må byttes og som ikke er så dyr, men frykter det værste.

Er det noen som har vært borti noe slik før, eller vet hva som kan være galt? :huh:

 

Temperaturene jeg har nevnt over er bare eksempel for å vise tendensene.. Trengs ganske markante forandringer for at anlegget skal reagere. Har ikke fått sjekket så veldig mye, men virker som at styrken på viften "fungerer", er bare mengden av varm og kald luft som ikke stemmer :(

Mitt anlegg oppfører seg på samme måte.

Tror den skal være slik.

 

Det ligger en sensor i bilen som kjenner på innetemperaturen. Dersom temperaturen blir varmere enn anntall grader innstilt på anlegget, kompenserer den med å blåse ut kald luft (og omvendt dersom det blir kaldere enn innstilt på anlegget)

 

Jeg må også stille temperaturen høyt dersom innetemperaturen er lik det som er innstillt på anlegget

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Guest JohnMartin

hmm.. skjønner..

Men skal det være slik da?

Var på langtur igår, og syns jeg satte og stilte på temperaturen hele tiden..

Kan ikke huske at den har vært så ille før..

Får vel prøve å undersøke litt mer når jeg kjører tilbake til helgen.. :)

Link to comment
Share on other sites

på min 97 er det 2 - to - følere . en måler "lys" mengden og sitter helt til høyre på dashen og ser ut som en blå knapp , videre sitter det ett "gitter" ved siden av speedo der temp i bilen måles . Denne kan virke

dårlig om det er mye støv rund den ( renses med myk male kost ) . Videre har du sikkert automatisk regulering av vifte hastilget . Dvs når du starter om morgenen starter ikke

vifta med en gang men venter til det er varme i motoren . Slik du beskriver du må stille er slik den arbeider og om du kontakter ford får du beskjed om og la den være .

Den reagerer ikke som manuelt annlegg den virker med forsinkelse ....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Mitt anlegg oppfører seg på samme måte.

Tror den skal være slik.

 

Det ligger en sensor i bilen som kjenner på innetemperaturen. Dersom temperaturen blir varmere enn anntall grader innstilt på anlegget, kompenserer den med å blåse ut kald luft (og omvendt dersom det blir kaldere enn innstilt på anlegget)

 

Jeg må også stille temperaturen høyt dersom innetemperaturen er lik det som er innstillt på anlegget

 

Drar opp en gammel tråd her for å sjekke om noen kan bekrefte denne påstanden? Hadde anlegget mitt stilt inn på 21 grader i går i varmt vær (17 grader ute) og sikkert 22 grader i bilen, og anlegget spøy ut kald luft.. Måtte også opp i 25-27 grader før bilen gav meg varm luft..

 

Det skal være slik altså?

 

Mvh. Ole.

2003 Ford Mondeo 1.8 trend kombi Xenon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det samme.

mistenker at det er sensoren som sitter i dekselet under rattet som er sliten.

du produserer jo varme fra kroppen og hvis du sitter ganske nærme denne sensoren så kan jeg tenke meg at den reagerer på det, og justerer opp og ned etterhvert som du rører på deg.

 

hadde forøvrig samme problem i v70en min

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever det samme.

mistenker at det er sensoren som sitter i dekselet under rattet som er sliten.

du produserer jo varme fra kroppen og hvis du sitter ganske nærme denne sensoren så kan jeg tenke meg at den reagerer på det, og justerer opp og ned etterhvert som du rører på deg.

 

hadde forøvrig samme problem i v70en min

 

Skjønner. :)

 

Nå skal det sies at det var greit med varme i bilen også, fra sola, men jeg skulle bare teste egentlig, men at man ikke får bestemme temperaturen selv er smått irriterende.. ;)

2003 Ford Mondeo 1.8 trend kombi Xenon.

Link to comment
Share on other sites

Drar opp en gammel tråd her for å sjekke om noen kan bekrefte denne påstanden? Hadde anlegget mitt stilt inn på 21 grader i går i varmt vær (17 grader ute) og sikkert 22 grader i bilen, og anlegget spøy ut kald luft.. Måtte også opp i 25-27 grader før bilen gav meg varm luft..

 

Det skal være slik altså?

 

Mvh. Ole.

 

Siden sist jeg svarte i denne tråden har jeg byttet bil (fra diesel til bensin) og opplever det samme med bilen min nå også.

Ville tro det skulle være slik..

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Siden sist jeg svarte i denne tråden har jeg byttet bil (fra diesel til bensin) og opplever det samme med bilen min nå også.

Ville tro det skulle være slik..

 

Ok, da er det ikke noe "galt" iallefall, kan umulig være samme feil på 4 mondeoer. ;)

Takk for svar

 

Mvh. Ole.

2003 Ford Mondeo 1.8 trend kombi Xenon.

Link to comment
Share on other sites

Det legger seg mye støv på inne temp sensoren i panelet under rattet, dette kan påvirke tempen den leser, ta den ut og blås den rein, vifta der begynner ofte og ule også

Hmm, hvor sitter denne nøyaktig? Lett å komme til?

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

AHA! Skal sjekke dette.

Takk for tilbakemelding! :)

[12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk]
[06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016]
[05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016]
[06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015]
[13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn  --> solgt mai 2015]
[03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013]
[03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009]
[98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007]
[92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006]
[93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen]

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...