Jump to content

Skifte siderute bak


nitro2k6

Recommended Posts

Er det vanskelig å skifte\sette i siderutene bak i en 3dørs Sierra, og hvordan er det å få tak i denne ruta ny?

 

Når jeg restaurerte vingebilen, så prøvde jeg å ta ut side rutene.. Den eksploderte! :(

Jeg var veldig nøye å forsiktig.. Men neida!

 

Hadde kjempe problemer med å få tak i rute å list etter smellen! så vær forsiktig :)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Når jeg restaurerte vingebilen, så prøvde jeg å ta ut side rutene.. Den eksploderte! :(

Jeg var veldig nøye å forsiktig.. Men neida!

 

Hadde kjempe problemer med å få tak i rute å list etter smellen! så vær forsiktig :)

 

Hørtest kjipt ut :S Men er ruta limt, eller ligger den kun i lista?

x:88 Ford Sierra IS-Turbo
x:86 Ford Sierra 2.0L
98 VW Passat Sedan
87 Volvo 240 Turbo

Link to comment
Share on other sites

For og få ut rutene deres hele så lønner det seg og bruke pianotråd, som er til sånt bruk og skjære/dra bortover mellom ruta og fuga.

Funker også fint med sveise tråd men ryker av litt fortere.

Men pass på så tråden ikke går mot ruta men bare skjærer fuga.Ellers blir ruta hakkete og stygg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er pianotråd i forhold til vanlig ståltråd med tanke på holdbarhet. Driver og skal skjære ut rutene mine nå, men ståltråden ryker jo hele tiden.

 

Hvor har dere kjøpt pianotråd? Den lokale musikkinstrumentpusheren, eller et annet egnet sted?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er pianotråd i forhold til vanlig ståltråd med tanke på holdbarhet. Driver og skal skjære ut rutene mine nå, men ståltråden ryker jo hele tiden.

 

Hvor har dere kjøpt pianotråd? Den lokale musikkinstrumentpusheren, eller et annet egnet sted?

Mener de har disse på bla Byggmakker!

Link to comment
Share on other sites

Guest Gr.A rs500

Sidevinduene er limt godt ja, jeg brukte "stanly" kniv på innsida og det gikk fint, men brukte en pakke med blader da hehe.

var veldig forsiktig. Begynte i toppen av vinduet og så videre, tok da bunnen til slutt. (visst du gjør dette i denne rekkefølgen kan du vippe ut vinduet i toppen og kutte i bunnen av vinduet).

 

Det er metall kilps som listene er festet til vinduet med, (disse ligger i limet) kutter du forsiktig så går det bra. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Gjorde denne jobben i går og brukte en vibratorsag (Feinsag).

Gjør slik: plukk av alle plastpaneler innvendig. Bruk så en bred, eller to striper, med maskeringstape rundt glasskanten innvendig. Dette for å beskytte glasset for riper fra sagbladet. Bruk et 30mm bredt innstikksblad på sagen og sett bladet 45 grd på limfuget. Viktig å sette bladet helt inntil glasset. Jeg er ganske lang i armene så jeg stod utvendig å styrte sagen innenfra slik at bladet ikke skjærer hull på lakken i ruterammen utvendig. La bladet "løpe" i den tynne limfogen mot glasset. Start i midten på toppen og skjær til hver side men spar ca 5 cm på midten i bunnen. Stå på utsiden av glasset og vipp glasset forsiktig ovenfra og ned og skjær så den siste 5cm med stanleykniv. har du vært nøye nå så står den harde "limfugen" igjen i glassrammem og den har jo den rette tykkelsen slik at du bare kan smøre en tynn limfuge på glasset ved remontering.

Tok ut ruten på under fem minutter og dette er helt uten risiko for at ruten "eksploderer" hvis man bare er lett på hånden.

 

"Feinsag" koster fra ca 2500.- til ca 5000,- men Borsh har en til ca 1100,-. ellers så pleier UCO, Bautas e.lig å leie ut disse for en billig penge.

 

Mvh

Jørn

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...