Jump to content

Ulyder fra drivverk


Guest Roko

Recommended Posts

hei.

trenger tips til noe. igår hørte jeg ulyder fra bilen min, fra drivverket. Lydene forverret seg etterhvert som jeg kjørte. det startet med høy klunking når jeg girte, og utviklet seg til knakelyder, metalliske lyder og ikke minst en nesten rasling eller tikkelyd. da jeg nærmet meg hjemme raslet det vher gang jeg ikke ga gass, altså ente jeg giret eller bare trillet. lyden komemr både i fri og alle gir, så er nok ikke girkasse. en jeg kjenner mente det kunne være at bakstillinga har konka helt, og at bakakselene henger kun i støtdempere og mellomaksel. men merket ikke noe på noen egenskaper eller noe, så lurte derfor på om noen har noen tips, om noen har opplevd lignende osv...

På forhånd takk for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter 5,- på at lydene kommer fra diffen. At f.eks. planethjulsakslen har løsnet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har slura litt på ett hjul, så kommer feilen Truckdriver nevner ganske fort ja.

eller en del hårde starter med masser af bid uden det store hjulspind. mine diff holdte max et år af gangen da jeg kørte Qmile 2-3gange om måneden (5-10 starter pr arrangement) og en del streetrace.

Link to comment
Share on other sites

okei. takker for svar. har blitt litt sladding ja, ulydene kom jo på vei fra tryvann. men ere noen mulighet for å redde det, eller blir ny diff det beste? evt sveise?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjørte på høsttreffet på ACR med en 3.62 diff der planethjulsakslen hadde løsnet. Sveiset den så klart :P Drifta en del å brukte vel opp en 4 sett med bakdekk, og like mange punkteringer. Ulet noe sinsykt fra pinjongen(litt slitt pga mye spon inni diffen), men den holdt godt. Er det planethjulsakselen som har løsnet går det an å sveise den fast igjen, godt mulig det går å fortsatt kjøre med åpen diff. Men skal du kjøre med åpen diff, sveis den fast i begge ender uavhengig om den er løs i begge endene. var vell en 3-5mm slakke i akslingen på min diff.

Slik kan det gjøres:

DSC00502.jpg

 

Husk å ha stikkakslingene i og la diffen stå i arbeidsstilling vist du skal sveise. Skal du fortsatt bruke diffen åpen bør du dreie litt på stikkakslingen under sveising for å forsikre at planethjulene ikke kiler seg.

Vil du ha 100% esabsperre kan du ta den helt ut og gjøre slikt B) :

DSC00503.jpg

 

Når du sveiser fast solhjulene må du stikkakslingene i. Ikke sveis veldig varmt på en plass uten å ha punktet det fast rundt hele, da kan det bli skjeivt og stikkakslingene kiler seg. Når du er ferdig å sveise bør du gjøre rent inni. Jeg bruker å ha i litt billig motorolje og rotere godt på diffen, slik at det meste av spon kommer med. Etterpå bruker jeg whitesprit for å få ut motoroljen. La det dampe ut litt, skru på lokket med ny tetningsmasse og ha på ny GL5 olje.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ser jo nesten mer ut som det har vært en kjernefysisk eksplosjon i den diffen da :P Ser jo knapt antydning til noen tannhjul der.

Men styrken har jo mye å gjøre med tilsatsmidlet man bruker. Bruker man for dårlig stålkvalitet sprekker det lettere.

Jeg brukte også argon når jeg sveiste, synest jeg fikk en bedre innsveising med det.

Og så er det da litt mere krefter i en cossi enn en småtrimma IS.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

forresten, lyden kommer bare når jeg slipper gassen, hvis jeg ikke nevnte det. altså triller både i fri og i gir, og ved bremsing. prøvekjørte med læreren min idag, og han lurte på om det kunne være drivknute eller drivaksel. men han råda meg til å tappe diff olja for å se tilstanden dens, og gå derifra. hvis den glinser i metallspon er det vel fare på ferde, men nå vet ikke jeg om det e rnormalt med litt. tenkte å tappe den imorra og legge inn bilde av den. heiste også opp bilen og hadde den på bukk idag, var litt slark før mellom akselen dro rundt diffen, men det virka ikke som det var noe mer en det har vært før.

Link to comment
Share on other sites

Når du først skal tappe diff olja så er det like greit å skru av hele lokket til diffen og se innvendig. Er ikke rare jobben det, når du først skal under bilen!

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Jepp, skal gjøre det...:D, men hvis det ikke er diffen, hvis den ser hel og fin ut, hvordan kan jeg finneut om det kan være drivknuter/aksler? og hvor mye slark skal det egentlig være( eller kan det være på en bil som har gått 250000km ) på mellomaksel og drivaksler? og er det noen enkle grep jeg kan gjøre for å sjekke sånne ting?

Link to comment
Share on other sites

Som regel er det jo ganske lett å lokalisere lyden, om den kommer fra girkasse eller diff bak. Og hører du den bak må det være diff eller aksler. Sjekk drivknuter bak, og mellomaksel i tillegg til diffen. Er jo også mulig det er girkassa, men det er vel heller mindre sansynlig. Er bare å se over drivknuter, diff, mellomaksel. Og ser det bra ut kan det være kassa.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Ta tak i ytre og indre drivknute, helt ved diffen og ved hjulet, og prøv å vri hver sin vei. Da skal du kjenne slakke. Men har du ikke skrudde aksler er det ikke så veldig vanlig med slakke i drivknutene, forutsatt at du ikke har kjørt lenge med deffekt mansjett. Har du tromler har du mest sansynlig ikke skrudde aksler.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

da var jeg tilbake igjen. Jeg sjekket for slark i drivaksler, men kjente ikke noe nevneverdig. Etter mye knoting med hengerfeste, begynte jeg å demontere for å åpne opp diffen. Men det bakre opphenget til diffen var ikke akkurat genialt. etter å ha støttet opp diffen så løsnet jeg de 4 skruene i toppen, men dette var jo ikke nok. fikk derfor ut den store gummiklossen og løsnet de 2 skruene der. men feste satt fortsatt bomfast i lokket på diffen. prøvde å banke lett men vil ikke ødelegge noe. noen som vet om jeg burde kunne få feste av diff lokket. kommer nemlig ikke til de 2 øverste torxene på diffen for å ta av dette lokket, og har derfor ikke fått sett inni der heller. skjønte heller ikke noe av hvor man tapper olja, og Haynes manualen var ikke akkurat hjelpsom der.Uansett, er det sånn at jeg må ta ut hele diffen for å få av det bakre dekselet, Har da tidligere sett at dette har vært demontert, men jeg skjønner ikke hvordan det skal gå ann når det bakre feste sitter så inne granskaugen godt. Finenr ikke kabelen for mobilen til pcn hvis ikke skulle jeg lagt inn bilder. Men hvis noen ahr noe tips uansett så kom med det! På forhånd takk igjen!:)

Link to comment
Share on other sites

På min mener jeg å huske jeg bare kan skru av lokket mens diffen står i bilen. Er ikke helt sikker, men mener nå å huske det var sånn.

91' Ford Sierra Sedan 4x4 2.0i DOHC | R.I.P.......93' Ford Sierra Stv 4x4 2,9 cosworth | TIL SALGS...... 92' Ford Sierra Stv 2wd DOHC | TIL SALGS

00' Landrover Defender TD5 | Bruksbil.......97' Peugeot 106 II | Slalombil

Link to comment
Share on other sites

Er ingen tappeskruer nei. Det er ikke ment at olja skal skiftes. Men det går å suge ut olja fra påfyllingshullet. Å få av lokket kan jeg desverre ikke hjelpe med, ettersom jeg alltid har tatt diff ut av bilen før jeg har demontert lokket.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

okei takk. skal suge ut olja jeg da. Nei jeg ser ikke at det er mulig å åpne dekselet uten å ta ned diffen. men men. Takk for uvurdelig hjelp da.

Link to comment
Share on other sites

da var jeg tilbake igjen. har hatt bilen på skolen ett par dager og innimellom det vanlige har jeg fått 2 lærere til å rpøvekjøre og hjelpe meg. men ingen av dem er sikre. En mistenker girkassa, men hvorfor komemr lydene bakfra da? drivknuter og aksler ser bra ut. det som er rart er alle de forskjellige lydene. Jeg skjønner ingen ting, men ser e n mulighet i å flytte hele driverket fra en delebil, for om det er kassa eller ei, så er min ganske sliten. Men Men. Noen som har noen andre tips? rakk desverre ikke å ha opp diffen og heller ikke å suge ut olja...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje verd forsøket å peile olja på girkassen også.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...