Jump to content

2.9 24v v6. hva passer?


Guest Lysakern

Recommended Posts

Guest Lysakern

har fått tak i en 2.9 scorpio cossie motor(BOA). som jeg skal ha inn i en, til nå 2.0 sierra 4x4 stasjonsvogn. scorpio motorn kommer med autolat kasse og da seff 2wd. har og en xr4x4 2.8 delebil stående.. bare lurer på hva som passer over fra 2.8'n til 2.9'n og evnt hva som må skaffes for å få 2.9'n til å funke med 4x4.. med tanke på oljepumpe og slikt..

 

mvh lysakern

Edited by Lysakern
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden henger jeg meg på.

Skal bygge omtrent det samme men med 8v 2,9.

 

Passer mt75 kassa ifra 2,0 Dohc 4*4 på Ford V6? holder det med å en bytte clutch hus?

 

Hva med clutch?

 

er det samme framdiff på de gamle Xr4*4i som på nyere 2,0?

 

Her trenger vi råd ifra noen med v6 peilig.....

Link to comment
Share on other sites

Guest Lysakern

var meninga å få den inn på v6 sidene men fant dem ikke igjen :P

 

så det sto noe om type girkasse og slikt.. så den er vel grei.. var mer gira på den oljepumpa om det passer fra 2.8'n eller om jeg må anskaffe noe annet der...

 

 

 

noen moderator som har mulighet te å flytte denna over på v6 avdelinga muligens? ;)

Edited by Lysakern
Link to comment
Share on other sites

Er det i heletatt mulig å bruke mt75 girkassa ifra 4*4 cosworth på v6? Jeg har clutch hus ifra 2,9 bakhjulstrekker liggende, det er jo ifra mt75 med v6 innfestning...

 

Hva om jeg bruker cosworth 4*4 clutch, v6 svinghjul og starer ifra cosworth?

 

Vil helst ha mt75 og ikke gamle girkassa :P

Link to comment
Share on other sites

Er det i heletatt mulig å bruke mt75 girkassa ifra 4*4 cosworth på v6? Jeg har clutch hus ifra 2,9 bakhjulstrekker liggende, det er jo ifra mt75 med v6 innfestning...

 

Hva om jeg bruker cosworth 4*4 clutch, v6 svinghjul og starer ifra cosworth?

 

Vil helst ha mt75 og ikke gamle girkassa :P

 

MT75 har ikke løst clutchhus så du ma ha en V6 kasse.

T9 har løst hus.

00 Golf Highline 1,6 (bruksbil)

87 Scorpio V6 (evighetsprosjekt???)

88 Scorpio 2,4i bruksbil

Link to comment
Share on other sites

Mt75 har ikke løst clutch hus på samme måte som t9, men jo det løst og ikke noe problem å bytte.

 

Er som det sies her fast clutch-hus på MT75. Går ikke å bytte, så du MÅ ha ei kasse fra 2,9 V6. Og for minst mulig mikk, så bruker du 2,9 starter, svinghjul og clutch. Det samme kan fint anbefales ved bruk av 24V motor.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Nei, FEIL !!! :P

 

 

Jeg er klar over at clutch huset på mt75 ikke er løst på sammme måte som på t9 kassa, MEN det er fult mulig å bytte clutch huset! du må dele kassa i 2.

 

 

 

Mt75 kan deles der hvor pila er...

 

typemt75.jpg

 

 

Større jobb en på T9, men det er fult mulig!

 

Noen som har bilder av ei T9 kasse ifra Xr4*4i????

Link to comment
Share on other sites

Får huske på at fremre ingående aksel er 15mm lengre på alle v6 kasser pga støtte i nålelager i veiva.

 

alle 2.0l har kortere. man kan bygge om hus fra doch men må da lage seg en liten adapter.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. gamle xr4x4 med 2.8 v6. ble det brukt en t9 kasse. 85mod fikk en med lik innmat som 2wd kassene til granada 5trinns.og sierra 5 trinns.

 

med 86 xr4x4 fikk en lett modda t9 med forsterka lager i fronten til nedre kubbe aksel. den sku tåle ca 50hk mere en std t9. 350hk. t9 vanlig ca 300hk

 

i Uk var disse forsterka t9 populære til alle 2wd prosj til eks escort mk1-2 med kvasse sugetrimma motorer.

 

mt75 kassen kommer først med den oppgraderte v6 motoren 2.9l i fra 1989., denne er rated til 350hk. men tåler nok mere. har det blitt bevist.

 

innmat er lik som cosworth 4x4 kassen .

 

hele mt75 er aluminium. feste til starter er og forskjellig fra v6 til dohc.

 

du bør nok ha en mt75 fra en v6. jeg har en liggende mulig for salg.

 

 

jeg ser og at det kan gå ann å bytte fremre huset fra v6 og sette over på 2.0 kassen. men adapter til veivlager nålelager må du da lage .

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest -Hansen-

Jeg har en mt75 doch 4x4 kasse ligende og en mt75 2,9 v6 4x4 kasse som har defekt 2 og 4 gir. Kan kjøpes billig sammen hvis noen vil bygge om.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...