Jump to content

dohc turbo dokument


k3nn37

Recommended Posts

Skulle tro det var 8v dohc motoren, med tanke på at det står "Maximum Boost 0,45 bar" under Turbocharger på den andre linken.

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

har søkt endel nå å funnet ut at turbo techncis laget faktisk et turbo kitt til dohc en gangworthy1xd.gif

 

nile på ford sierra owners club selger faktisk et komplett kitt.. turboen trenger bare en overhaling..

http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopi...Technic#p504201

 

dette er hva han sier dohc turboen han klarer :blink:

242 bhp at 13psi of boost from a dohc

now running 18psi on a stage 2 T3 turbo with piper cams

 

 

ikke om kittet men bra lesing ang turbo på dohc..

http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopi...sd=a&hilit=

http://forum.fordsierraclub.co.uk/viewtopi...sd=a&hilit=

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

har vert "lesehest" de siste dagene og funnet noen bilder.. :D B)

 

 

DSCF5282.jpg

DSC00362.jpg

DSC00361.jpg

 

legg merke til adapteret til tomgangsregulatoren på spjellet.. motoren skal vist bruke et 5 dysers oppset, så jeg trur den 5 dysa også sitter der.. ser jo sånn ut..

DSC00472.jpg

DSC00277.jpg

DSCF4763.jpg

 

eksomanifold i støpejern støpt av TT og jeg mene jeg har lest at den har en t25 tubo..

DSCF4765.jpg

DSCF4764.jpg

engine.jpg

DSC00278.jpg

DSC00324.jpg

 

intercooler som egentlig ikke var en del av kittet men han som har bilen satte på alikevell :P

DSC00320.jpg

DSC00283.jpg

 

 

å her er noen bilder av motoren til Neil på ford sierra owners club

TTBAY2.jpg

crane.jpg

 

er foresten en på ford sierra owners club som heter jasesapphy å han har dette i signaturen..

Take 1 Twinky + a T25 = 211bhp

Remove 1 Twinky + Rebuild and a T34 at 29psi = 390bhp

 

han sier altså at han fikk 390bhp ut av en dohc!.. ja, det hadde vert noe dribble7kv.gif så jeg leter videre i håp om å finne oppskriften27386kj.gif

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

cool :)

 

morro dette...

har dohc turbo jeg men lader ikke mere enn maks 0,5bar men den går greit

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

kjører du med org motorstyring a?.. kjører du med ekstra eller større dyser?

 

trur jeg fant litt mere info om bilen til neil, men engelsken min strekker ikke helt til :blush:

noen som kan tyde litt?..

 

5th injector around 300cc infront of throttle body

 

5th injector driver connected to it's own 2 bar map sensor to run 5th injector

 

2-3 port solened 12v connected to adjustable 0-6psi pressure switch so when the switch is activated by boost it blocks the line from the engine and opens it to atomsphere so standard ecu thinks it's got wide open throttle on the orginal ford map sensor

 

the 3wires at coil to earth down for ign/fuel mods

 

plus boost pipes, intercooler and some sort of charger either turbo/supercharger

 

add 7psi of boost and looking at around 170bhp with around 175lb.ft

 

edit: fant mere om motoren til neil.. ;)

if you are turbo'ing then you need custom pistons like these then

 

turbo%20piston.jpg

 

7:1 forged items with gapless rings and extra thick ring lands as in my engine currently at 13psi 242bhp, currently off the road at the moment as upgrading the turbo from a standard T25 to a stage 2 T3

 

finnished bottom end - lightened and balanced

http://www.highflats.fsnet.co.uk/images/dohc%20turbo%201

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

da har jeg funnet litt om bilen til jasesapphy ivertfall ;)

 

Image028Small.jpg

Image029Small.jpg

Image030Small.jpg

 

etter å ha funnet bilder av bilen hans så kom jeg på at jeg faktisk hadde et dokument på pc'n om bilen hans :ph34r: å det har jeg hatt helt siden 2007 uten å vist det :blink:

jasonhession_turbo_dohc3.jpg

Link to comment
Share on other sites

rått :)

 

kjører original motorstyring med originale dyser :)

bare skrudd opp bensintrykket litt og har ikke hatt noen andre problemer enn at jeg har fått litt fuelcut, men det har forsvunnet nå

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

hva gjør du med map sensoren sår du bruker org motorstyring a?

 

 

mapsensoren har jeg "lurt" med en enveisventil og det funker bra :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Akkurat slik du tegnet det til meg i går..

 

Hvorfor sier folk at dohc motorene ikke tåler turbo? Hva er det som ryker egentlig? Vi snakker da sef seriøse ladetrykk!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

er ikke jeg som tegnet den tegningen.. er noen jeg har hett på pc'n en stund så husker ikke helt hvordan det var og siden du sa det ikke funket tenkte jeg å høre med noen som har fått det til å funke ;)

 

folk sier de fordi de bare sette turbo på org motor.. det som skjere seg er som oftest topppakning fordi boltene strekker seg og klarer ikke holde på pakningen.. stemplene pleier og å skjære seg pga for hyt tykk, lite bensin og høy temp i forbreningskammeret.. med nye stempler som gir mindre komp (7:1 i komp er vist best) og med stålpakning med skikkelige bolter så er det ingen grund til at denne motoren skal være noe dåliger enn det is'en er som turbomotor.. det eneste som er bakdelen er tilgang på skikkelige deler som er mer eller mindre lik null :glare:

 

 

har enda til gode å se et skikkelig dohc turbo bygg her i norge, men i england er det noen i de gjør det veldig bra fordi de bygge skikkelig med ny bunndel osv.. hvis du feks ser på ford sierra owners club så er dohc turbo prosjekten minst like vanelige som ist er her.. så noe dårlig motor er dohcen langt ifra, men det må bygges for turbo for å tåle det.. ;)

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Det som går først er topp pakning.

Resten tåler en del, så lenge man senker tenninga og har riktig blanding.

Som B.M.racing og mange andre beviser gang på gang så er datasprut det lureste man kjøper seg!

Ser ikke helt hvorfor folk venter med detta.

Ja det koster jo litt, men mega squrit funker jo fint, og det er jo bare å ta med seg sprutet til neste motor man bygger.

Men org komp er jo litt høy så skader ikke å senke den, bør jo bytte pakning uansett viss du vil ha litt trykk.

 

Har bare gule cossi dyser (org fra 2wd), men det holder jo til rundt 1,1bar +/- har ikke rasa ennå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Vurderer sterkt på å bygge en litt seriøs Dohc (I4) Kjenner en som kan lage til piano ringer i blokka og dreie ned stemplene litt.

Men datasprut og godt oppsett bør en greie 250-280hk uten problem, Dohc toppen flower ganske så godt orginalt da :)

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest ///FredriK.S

Istedenfor å lage en ny tråd, så håper jeg det går greit at jeg "låner" denne tråden litt.

 

Ford Sierras 2.0l Doch, er den holdbar, hvilke svakheter har den? Og en ting til. Hvor fort går den 0-100km/t? Sånn ca

 

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

er det i org stand det er snakk om?.. mener å huske dohcen ligger på rundt 10sek fra 0 - 100km..

 

svakheter er at manifoilen blir glodvarm ved litt aktiv kjøring å om du stopper bilen med for varm manifoil kan vannet inne i toppen koke og toppen vil sansyneligvis vri seg/bli skeiv..

så hender det at topppakningen ryker, men det er faktisk boltene sin skyld siden disse strekker seg for mye noen ganger..

 

ellers så er jo ikke dette noen ny motor lengere så da er det jo de vanelige slitasje feilene som dukker opp..

 

det dårlige ryktet denne motoren har på seg for å være en skikkelig ræ** motor er etter min mening bare tull.. personelig kunne jeg ikke tenke meg å ha noen anne motor i bilen min siden den bruker lite suppe og har greit med bundrag så er en velidig behagelig motor å kjøre med ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest ///FredriK.S
er det i org stand det er snakk om?.. mener å huske dohcen ligger på rundt 10sek fra 0 - 100km..

 

svakheter er at manifoilen blir glodvarm ved litt aktiv kjøring å om du stopper bilen med for varm manifoil kan vannet inne i toppen koke og toppen vil sansyneligvis vri seg/bli skeiv..

så hender det at topppakningen ryker, men det er faktisk boltene sin skyld siden disse strekker seg for mye noen ganger..

 

ellers så er jo ikke dette noen ny motor lengere så da er det jo de vanelige slitasje feilene som dukker opp..

 

det dårlige ryktet denne motoren har på seg for å være en skikkelig ræ** motor er etter min mening bare tull.. personelig kunne jeg ikke tenke meg å ha noen anne motor i bilen min siden den bruker lite suppe og har greit med bundrag så er en velidig behagelig motor å kjøre med ;)

 

Okey, takk for svar. :)

Men finnes det noen måte å få kjøla ned manifoilden da?

Det var orginal motor jeg mente ja, men hvordan er det med turbo på disse da?

 

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Okey, takk for svar. :)

Men finnes det noen måte å få kjøla ned manifoilden da?

Det var orginal motor jeg mente ja, men hvordan er det med turbo på disse da?

 

 

/Fredrik

 

Kjøre rolig og pent de siste km før man skal parkere. Ikke stå på sperra å burne ned parkeringsplassen på kinoen og så inn å se en film liksom :)

Link to comment
Share on other sites

jeg har brytere på vifttene min så jeg har bare lagd et rør som gjør at vifta blåser der på manifoilen som det blir varmest..

er noen bilder av det i post 239 i prosjekttråden min

 

ellers så kan du jo sette på et skikkelig grenrør for kjøpt det på feks burtonpower

 

men vil anbefale deg å sette en bryter på den ene vifta de.. den som sikker nederst/på eksossiden starter ikke før 95grader org så den er grei å ha en bryter på.. kjekt når det er køkjøring eller noe på varme sommerdager...

 

 

äng montering av turbo så har du jo svaret på det i hele dene tråden før du spurte :P ;)

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Guest ///FredriK.S

Tusen takk k3nn37, Du har vært til stor hjelp! :D

Kult prosjekt du holder på med forresten. ;)

Edited by ///FredriK.S
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...