Jump to content

Litt hjelp med Sierra (bensinproblem)


Sveinung

Recommended Posts

Først kan jeg jo si at jeg har hatt min Sierra 2.0 IS (3-dørs) i et halvt år nå. Når jeg kjøpte denne bilen var planen helt klar. Dette var en vinterbil og den skulle herjes med. Den ville mest sannsynelig ikke holde gjennom vinteren. Dette endret seg fort. Jeg ble mer og mer glad i denne bilen og det endte med at jeg solgte min Passat 1.9 TDI og kun brukte Sierraen. Den er jo helt kung!

 

Det som er litt dumt er jo at Sierraen blir mer og mer krokan for vær dag som går. Når jeg kjøpte denne så var jo planen og vrake den når vinteren var omme. Da hadde jo rust lite betydning. Noe jeg er litt bitter for den dag i dag. Nok om det.

 

Jeg har to problemer.

Bilen bruker ca 1.5 Liter på mila. Det er jo ganske mye.

Hvis jeg gir mye gass over lengre tid også slipper gassen smeller det noe ekstremt i eksosen.

 

Er det noen sammenheng mellom disse to? Håper noen kan hjelpe.

 

Hilsen Sveinung

Link to comment
Share on other sites

hadde samme "problem" med min gamle jeg hadde før også, men er ikke dette litt standard sierra syke når den begynner og bli litt gammel? kansje forgasseren er dårlig eller ett eller annet slikt?

 

EDIT: Sorry, såg ikke at det var IS :P

Edited by Jan Rune

Ford Sierra 2.0i DOHC 1993 (vinterbil/bruksbil)-

Opel Omega 2.0i LS 1990 (prosjekt)

Link to comment
Share on other sites

1986 :-)

bare å få fiksa alle problemene med den nå, for til sommeren skal mi jo montere turbo på den ;)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

er det forandring på tomgangen når du kopler av luftmengde måleren?

forandring på tomgang når du kopler av TPS?

forandring på tomgang når du kopler av kjølevannsgiveren som står mellom sylinder 2-3 på innsuget?

 

dette er dem giverene som gir signal til hjernen ang bensin... sjekket at tenning er rett innstillt?

Link to comment
Share on other sites

Kan også være slapp fjær i luftmengdemåler. Eller noe så enkelt som tett luftfilter. Sjekket plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk. Alle ting som kan påvirke forbruket. Angående smelling i eksosen høres det ut som feil med tps.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

kan være så enkelt at tenninga er helt på tryne, gamle IS'en min bråka så mye at jeg fikk anmerking på eksosanlegget på EU etter jeg kjøpte den (orginalt eksosanlegg, trodde det var hull i det) men etter tenninagga ble stillt gikk den så stille som en Audi :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...