Jump to content

BOA / BOB


Haakon1967

Recommended Posts

Da bunndelen på min motor har tatt kvelden, så trenger jeg en annen, eller deler for å ordne den som jeg har...

 

Hva er forskjellen mellom bunndel på BOA kontra BOB?

 

Om noen har deler liggende, så mottas dette med takk :)

 

Motor

Ford scorpio 2.9i 24v BOA, frem til 10 mnd 1994

 

Har strøkne topper med BOB kammer allerede, så alternativet er borring / om heldig kun honing, og nye lagre +++

 

Haakon

Mob: 40405151

Buskerud

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Hva var det som skar seg i den forrige din da..?

Hvis det bare er lager/stempelringer er det jo faktisk nesten lettere å overhale bunndelen enn toppene..

 

Blokka er sterkere, fordi den har tjukkere opplagringer til veivbukkene.

 

Kan godt hende du har rett, og vil finne svaret på dette over påske, om det er "bare" lagre og stempelringer som skal til, og da vil det være enklere, men stoler ikke på smøring og oljekanaler da resten har vært så godt som tett.

Hva brukte du når du la motoren din i "syrebad?"

 

Har ennå ikke demontert motor, så er fortsatt usikkert, men vet at smøring er hovedårsaken, mest sannsynlig tette oljekanaler etter lengre tids venting i "åpen" tilstand, da toppene lå i blødt i tre dager før det løsnet. En annen ting er stempelringer, da kompresjon var like dårlig før og etter toppoverhaling.

 

Bilen ble kjørt inn uten anntydning til problem, og da for å finne ut hva som lakk olje i register, og etter demontering og montering av nye skiver, så gikk bilen i 10 minutter, før den stoppet, og etter dette ikke ville starte. Slik det er nå så tipper jeg at stempelringer også har tatt kvelden, men det vet man ikke før demontering.

 

Fikk en tilbakemelding om at vanlig 2.9i blokk er lik med unntak av stempler, vet du noe om dette?

 

Haakon

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikker på at kamdrivingen på veiva er forskjellig, og stemplene, og blokka er som sagt sterkere sikkert litt forskjell på infestninger til register etc. , rådene og alle lagrene er vel det eneste som er helt likt.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikker på at kamdrivingen på veiva er forskjellig, og stemplene, og blokka er som sagt sterkere sikkert litt forskjell på infestninger til register etc. , rådene og alle lagrene er vel det eneste som er helt likt.

 

BOB har to kjeder, et for hver side, så om jeg ikke tar helt feil, så er nok drev på veiaksel likt, og "festene" til kjedegidene forskjellige. Festene er forøvrig skrudd, og er det orginale hull som på BOA, så er det ingen problem å bytte over guider og kjede.

Håper noen eventuellt kan ta bilder eller sammenligne, så man vet sikkert :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

foreslår at du får demontert alt dette før du evt. shopper rundt etter deler.. Mye greiere når du har oversikt over sakene.

 

tanken er enkel, har man en virkende bunn med en gang, så kan den andre overhales over tid :)

scorpio Cosworth sedan -93

scorpio Ghia sedan -90

scorpio Cosworth sedan -91

scorpio Ghia 5dørs -89/86

scorpio GL 5dørs -89/85

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...