Jump to content

Hvor mye tåler orginal clutchen?


eivi91

Recommended Posts

Hei! :P

 

Lurer på hvor mye orginal clutchen til Sierra egentlig tåler? Snakk om en DOHC maskin.

F.eks. hvis jeg vil legge bilen brei, så er det mye enklere å "dumpe" clutchen inn og ut kjapt, slik at bilen slipper. Er dette veldig skadelig?

 

Prøvde det nå i stad, men vet ikke om jeg tør fortsette med det. Vil ikke slite ut clutchen. :P

 

EDIT:

Ikke det at jeg kun driver å sladder og herjer 24/7, kjører somregel pent. Men en gang i blant liksom. :P

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Sliter jo litt på clutchen sikkert. Jeg og en kompis clutcha bilen i kanskje 40 km/t og fikk sladd på hele dritten, låg jo bredt og fint til boltene til høyre bakhjul knakk :P

 

Slik gikk det.

DSC01043.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det sliter jo endel på cluchen da å gjøre sånn.. MEN cluch er jo en grei jobb å bytte på disse bilene da:)

 

Det aller verste som kan skje visst cluchen er dårlig så kan den explodere\revne. gjort det på en av de gamle sierraene mine :)

 

En gang i blandt gjør som regel ikke noe :)

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

det kommer jo litt ann på hvor og når du gjør det.. om det er på rein våt kald vei hvor du ikke har så mye feste gjør det nok ikke så mye, men om det er av typen 5500rpm på tørr varm asfalt ville ikke jeg gjort det ivertfall.. desuten trur jeg kassa de tar kvelden først.. jeg dumpa clutshen når jeg girte fra 1 til andre opp en bakke, hadde godt drag så hadde nok litt mye turtall.. uansett dekka ga ikke fra seg så mye som en lyd eller noe antydning til å ville spinne, men kassa derimot hørtes ut som om den var full med stein etterpå :whistling:

 

så tenk på hvor mye feste du har og turtallet..

Link to comment
Share on other sites

Starta flere ganger i 3 gir jeg på tørr asfalt og 6000rpm med doch kassa mi :) funket gull det! men da slapp den også da:) hehe..

 

MT75 kassa tåler MYE juling så lenge du gir den tid til å få syncronisert seg:) og får dekka til å slippe :)

Edited by Stianwang
Link to comment
Share on other sites

Ja, er jo på vått sleipt føre jeg evt. gjør det. :P

 

OM clutchen skulle ryke, finnes det noen forsterket clutch til DOHC?

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Samma clutch som på ohc (pinto), så passer selv om det ikke står dohc på esken ;)

 

Burtonpower har clutch til deg.

Jeg kjører med:

* AP RACING CLUTCH PLATE: HEAVY DUTY SOHC PINTO/BDA 1"x23 SPLINE, 215mm

* AP RACING CLUTCH COVER: SOHC PINTO 2.0, 215mm

Funker fjell, har blitt en del tyngre pedal.

Skal du bytte så plan svinghjulet ditt i samma slengen så du får bra annleggsflate.

 

-Even

Link to comment
Share on other sites

Eg slipper clutchen beint ut på 2gir, spinner fint på våt assfalt :)

Er jo bare å bytte vist det smeller da.

 

Men lurer på en ting, kan en bruke pinto svinghjul på dohc`en ?

Orginale er jo ENORMT !

 

Nei. Boltsirkelen er ikke den samme.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

På min IS er det dreid ca 3 kg, så 3-4 kg bør vel g bra. Bare ikke ta så mye at det blir alt for stor fare for at svinghjulet eksploderer på høyt turtall. husk også at vekt man fjerner fra den ytre radien har mer å si enn det man fjerner fra den indre radien.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er ikke han som selgern som krasja. En annen kompis av meg som kjøpte den, så den bilen der er vel ikke til salgs lengre egentlig :) Eneste som bør skiftes er vel bensintank og nav, så skal den være noe lunde kjørbar :)

Edited by etakle
Link to comment
Share on other sites

Ja, er jo på vått sleipt føre jeg evt. gjør det. :P

 

OM clutchen skulle ryke, finnes det noen forsterket clutch til DOHC?

 

du kjøre nok alt for pinglete til og bekymre deg over gåen cluch ... den tåle mye med standar motor

trenge normalt sett ikke noe bedre men er bilen gått 250000 kan den jo trenge ny av vanlig slitasje ...

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...