Jump to content

diverse spm om fiesta mk1


D.Toft

Recommended Posts

hei fiesta drivers.

 

har invistert i en 83 fiesta 1.1 nå, og lurer på litt

 

* hva type motor sitter i denne? x-flow?

*hvor finner man motordeler\ trim til en slik motor?

*hvor finner man hvite\ sorte frontblinkers, og andre baklykter som passer?

*finnes det TUV godkjent senkesett til mk1?

*hvordan blir det å montere større bremser forran?

*kunne godt tenkt meg ett annet ratt i den, hvor finnes noe RS liknendes som passer?

 

*hvordan blir det å tilpasse en xr2 motor i mk1? har motor og gir, mangler drivakslinger.

 

håper noen har svar til meg :P

Link to comment
Share on other sites

skulle bytte plugger og div i helgen, slo opp i autodata cd på min motortype, sjekket tenningsrekkeflkgen, 1-2-4-3 skulle det være.

åpnet panseret og ble litt overrasket, der stod det på 1-3-4-2. motor går som den skal med den rekkefølgen, er det da feil i autodata, eller har det vært motorbytte på den?

går det an å finne ut hva type motor eg har ved å lese av en id kode eller noe slikt?

er forøvrig en 83 modell mk1, med den råsterke 1,1 motoren :P

Link to comment
Share on other sites

skulle bytte plugger og div i helgen, slo opp i autodata cd på min motortype, sjekket tenningsrekkeflkgen, 1-2-4-3 skulle det være.

åpnet panseret og ble litt overrasket, der stod det på 1-3-4-2. motor går som den skal med den rekkefølgen, er det da feil i autodata, eller har det vært motorbytte på den?

går det an å finne ut hva type motor eg har ved å lese av en id kode eller noe slikt?

er forøvrig en 83 modell mk1, med den råsterke 1,1 motoren :P

Hehe ja den er sprek den der motoren. mener tenningsrekkefølgen min også er 1342 så kanskje det skal være sånn?

03` Focus RS #3436

85` MB 190D US

Link to comment
Share on other sites

Hvis XR2-motoren er CVH fra mk2 må motorfestet på innerskjermen modifiseres. Rammevange og forstilling må moddes litt for å få plass til 5-trinns kasse. Fiesta-centre har (hadde) kit for begge deler. Så må du vel ha høyre drivaksling fra mk2 (XR2) og venstre fra mk1 XR2/1300.

 

Jeg tror Escortbremser (mk3/4) skal passe foran.

 

Mk1 har ratt med splines, ikke 6-kant, jeg har ikke funnet noe som passer, men jeg har ikke prøvd veldig hardt. De fleste som leverer universalnav har Fiesta mk1 i sine lister. Det kan være greit å være klar over at rattstammen peker litt inn mot midten av bilen, så originalrattet er faktisk litt skeivt. Det merker du sikkert når du svinger 180 grader, da blir det dobbelt skeivt andre veien :) Jeg tror originalt nav for RS-ratt o.l. også er tiltet. Dukker av og til opp på eBay i England og Tyskland.

 

Det er noen på XRTwo-forumet som har trimma 1.1, men det er jo litt begrensa hva det er mulig å få til. Det har visst vært litt snacks på eBay i Tyskland den siste tida.

 

XRTwo-forumet er stedet som gjelder for mk1/2. Der er det folk som har prøvd det meste og som vet hva som funker.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

er desverre ikke alle 4syl som har den rekkefølgen, var borti en Orion med 1-2-4-3, den gikk reint kun på den rekkefølgen ;)

men men, stemmer sikkert da.

 

vet ikke hva type xr2 motor det er, da den ikke har ankommet meg enda, har sett litt på fiesta center, og blir vel da til å kjøpe sett fra dem.

har sett at stammen er skrå på fiestaen, snodig :P bare leite litt etter ratt da, kan ikke ha det org tyne pingle rattet, blir gal av org ratt :P

 

dumt det er mye engelsk forum for mk1, da enkelsg ikke er SÅ stødig, hehe.

 

noen som vet om TUV godkjent senkesett til mk1 da? det er jo kjekt å ha.

 

leiter for tiden etter papirer på 6x13" felger, slik at eg kan få dem i vognkortet, og med tanke på at org innpress på felgerne ikke er å oppdrive, da blir vel dette vanskelig :(

Link to comment
Share on other sites

XR2 har 6x13 ET32 med 185/60 originalt.

 

Haynes sier 1-2-4-3 på OHV/Crossflow i mk1 og mk2. 1-3-4-2 på CVH (mk2). For Escort mk3/4 (inkl. Orion) står det også 1-2-4-3 på OHV/HCS og 1-3-4-2 på CVH.

 

Går sikkert an å kjøre med vanlig ratt. Det blir vel en smakssak om man liker at rattet er normalt når man kjører rett og merkbart skeivt i sving eller litt skeivt hele tiden.

 

Det finnes noe tyske forum også ....

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...