Jump to content

Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine


Endrewj

Recommended Posts

Det er ikke noen av dere som holder til på sørlandet som kunne tenke seg å komme en tur til Fevik å ta noen "proffesionelle" bilder av Caprien min når vi kommer ut i Mai/Juni?

 

Kunne godt tenkt meg noen bilder tatt av noen med litt bedre utstyr og kunnskap en det jeg selv har. (Ixus 800 med ALLE innstillinger på auto) :P

 

Betaler gjerne noen kroner for det så lenge det ikke er snakk om en liten formue..

 

IMG_4236.jpg

 

 

råtøff bil!!, Jeg kan ta bilder av den jeg vist du ønsker. Bor i Arendal.

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Har tittet gjennom bildemappene mine og fant noen gamle bilder jeg kan dele:

 

Bilde av gamle 200'n:

 

004.jpg

 

 

Skoda'n til en kompis:

 

IMG_5318.jpg

 

 

Supra:

 

IMG_3277.jpg

 

 

Så noen som ikke er bilrelaterte:

 

Dråpær å sånt:

 

003.jpg

 

 

004.jpg

 

 

008.jpg

 

 

Ja, der er noen av mine da:)

Også er det alltid moro og hjelpsomt med kritikk, god eller dårlig :)

 

 

 

- Lasse -

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Veldig fine bilder! :D likte godt utsnittet på supra`en og vinkelen på 200sx`en, Dråpebildene var også veldig fine!

 

 

Takktakk :)

Er veldig morsomt og ta bilder. Men finner liksom ikke tid til den hobbyen lengre.

Har nok med og pusse opp hus for tiden.

 

Hvilket fotoutstyr bruker du?

Ser du har et bra kamera og jobbe med, men hvilke objektiv har du?

Mangler for tiden et bra objektiv, er usikker på hva jeg skal kjøpe.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Takktakk :)

Er veldig morsomt og ta bilder. Men finner liksom ikke tid til den hobbyen lengre.

Har nok med og pusse opp hus for tiden.

 

Hvilket fotoutstyr bruker du?

Ser du har et bra kamera og jobbe med, men hvilke objektiv har du?

Mangler for tiden et bra objektiv, er usikker på hva jeg skal kjøpe.

 

Ja foto er en litt tidskrevende hobby... Jeg bruker Nikon D2x kamerahus med Sigma 24-70EX 2.8 og Nikkor 80-200ED 2.8. Så har jeg også noen studioblitzer jeg bruker av og til og en rekke forskjellige fotostativer og noe fjernkontroller og diverse.

 

Hva slags utstyr bruker du da ? :)

Edited by Endrewj

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

Ja foto er en litt tidskrevende hobby... Jeg bruker Nikon D2x kamerahus med Sigma 24-70EX 2.8 og Nikkor 80-200ED 2.8. Så har jeg også noen studioblitzer jeg bruker av og til og en rekke forskjellige fotostativer og noe fjernkontroller og diverse.

 

Hva slags utstyr bruker du da ? :)

 

 

Studioblitser hadde vært morsomt og prøve engang :) Er latterlig dårlig på lyssetting!

Jeg har et Canon 40D med kit objektivet, og et kjempedårlig 70-300. Har en 580EX II også.

Har som sagt skulle hatt meg nytt objektiv, men lommeboka er ikke helt på bane der enda :D

 

Får se om den tillater det når det kommer feriepenger.

 

 

 

 

- Lasse -

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Studioblitser hadde vært morsomt og prøve engang :) Er latterlig dårlig på lyssetting!

Jeg har et Canon 40D med kit objektivet, og et kjempedårlig 70-300. Har en 580EX II også.

Har som sagt skulle hatt meg nytt objektiv, men lommeboka er ikke helt på bane der enda :D

 

Får se om den tillater det når det kommer feriepenger.

 

 

 

 

- Lasse -

 

Ja det er ganske stor forskjell på vanelige kamerablitzer og studioblitzer, Lyssetting er ikke så vanskelig vist en ikke har 6-7 blitzer og jobbe med ;).

Objektiv har mer og si en kamerahus på bildekvalitet til selvfølgelig en viss grad. 70-300 fra Sigma?. Har såfall hatt Sigma 70-300 til Nikon, Og det er som du sier, Veldig dårlig ja. Kit objektiv er helt o.k og ikke det første en trenger og bytte ut vist en ikke vil bruke så mye penger, Men mtp prisklasse så er det vanskelig og anbefale noe, Men Canon 24-70 2.8 er råbra, Den kombinert med Canon 70-200 2.8 L serie USM så har du alt du trenger! Dette er objektiver til ca 10.000 pr stk, Men vist du skal ha mest mulig glede for lavest mulig pris så er vel Sigma 70-200 2.8 helt ypperlig, Denne får du til rundt 4000,- brukt og tar knallbra bilder. Kit objektivet kan du ha på siden av dette evt. Men nå har ikke jeg så mye peiling på Canon siden jeg selv bare bruker Nikon da ^_^ mye bra og finne på www.Foto.no`s bruktmarked og veldig hyggelige folk :)

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ganske stor forskjell på vanelige kamerablitzer og studioblitzer, Lyssetting er ikke så vanskelig vist en ikke har 6-7 blitzer og jobbe med ;).

Objektiv har mer og si en kamerahus på bildekvalitet til selvfølgelig en viss grad. 70-300 fra Sigma?. Har såfall hatt Sigma 70-300 til Nikon, Og det er som du sier, Veldig dårlig ja. Kit objektiv er helt o.k og ikke det første en trenger og bytte ut vist en ikke vil bruke så mye penger, Men mtp prisklasse så er det vanskelig og anbefale noe, Men Canon 24-70 2.8 er råbra, Den kombinert med Canon 70-200 2.8 L serie USM så har du alt du trenger! Dette er objektiver til ca 10.000 pr stk, Men vist du skal ha mest mulig glede for lavest mulig pris så er vel Sigma 70-200 2.8 helt ypperlig, Denne får du til rundt 4000,- brukt og tar knallbra bilder. Kit objektivet kan du ha på siden av dette evt. Men nå har ikke jeg så mye peiling på Canon siden jeg selv bare bruker Nikon da ^_^ mye bra og finne på www.Foto.no`s bruktmarked og veldig hyggelige folk :)

 

 

70-300 min er et gaaaaammelt Canon objektiv som jeg nærmest fikk. Så det er ikke helt topp. Det var sikkert bra en gang i tiden, men tror det er en stund siden nå :)

Er lenge siden jeg har lest og oppdatert meg noe særlig på kamera fronten nå. Er bytting av bil og huset som har er prioritert nå :)

 

Kommer en som skal se på bilen min i løpet av uka. Så håper den blir solgt da, så jeg får kjøpt Cosworth :)

 

 

 

Men får begynne og lese meg opp på tester og slikt når det nærmer seg sommeren :)

Hvis det ikke kommer noe jobber, type svart, snart ;)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

70-300 min er et gaaaaammelt Canon objektiv som jeg nærmest fikk. Så det er ikke helt topp. Det var sikkert bra en gang i tiden, men tror det er en stund siden nå :)

Er lenge siden jeg har lest og oppdatert meg noe særlig på kamera fronten nå. Er bytting av bil og huset som har er prioritert nå :)

 

Kommer en som skal se på bilen min i løpet av uka. Så håper den blir solgt da, så jeg får kjøpt Cosworth :)

 

 

 

Men får begynne og lese meg opp på tester og slikt når det nærmer seg sommeren :)

Hvis det ikke kommer noe jobber, type svart, snart ;)

 

hehe, Høres bra ut :), Du må slenge ut bilder når du får kjøpt cossie da ! :D

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

hehe, Høres bra ut :), Du må slenge ut bilder når du får kjøpt cossie da ! :D

 

Må prøve og få til det :D

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Veldig mange bra bilder her Endrewj.

Kunne du tenke deg å dele noen eksempler på hvordan du får bildene slik. Hva du ser etter når du skal komponere ett bilde og litt om kamera innstillinger og redigering.. Enkelt!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange bra bilder her Endrewj.

Kunne du tenke deg å dele noen eksempler på hvordan du får bildene slik. Hva du ser etter når du skal komponere ett bilde og litt om kamera innstillinger og redigering.. Enkelt!

 

Takk for det.

 

Hvordan og få bildene slik er kansje litt vanskelig og forklare. Gjelder egentlig bare og se motivet og hvilket potensiale det har. se etter linjer og former som kan väre med og skape liv og dybde i bildet, Det vanskeligste er vel og finne riktig bildevinkel og utsnitt av bilde, Det avgjör mye av helheten i bildet. Det er jo også en stor del av selve komposisjonen også. Det viktigste når en skal ut og ta bilder er og tenke på lyset. Når sola ligger lavt (Kveldsol) er det lett og komme over mange flotte motiver. Når solen står höyt på himmelen så blir det veldig flatt lys. Noe som ofte kan skape "Kjedelig, livlöst bilde med lite dybde". Når det kommer til innstillinger kjörer jeg kamera mest mulig manuelt. aperture priority blir mye brukt. Da går alt manuelt utenom lukkerhastigheten. Og 90% av bildene jeg tar så er det for det meste blenderen jeg forandrer på fra motiv til motiv. Dette for og balansere litt mellom dybdeskarpheten jeg önsker i bildet. Når jeg redigerer bildene bruker jeg photoshop/Camera Raw. Det jeg pröver på med nesten alle bildene er og få et mest mulig naturlig resultat. (Slik öyet ser det). Dette er en stor svakhet på Digitale kamera`er at di ikke klarer og få med all "informasjon". Jeg redigerer mest på höylys og skygge for og få frem bedre dynamisk omfang. Dette sliter digitale kamera`er med noe enormt! Det er også noe av årsaken til at jeg kun tar bilder i raw format. Det kan väre litt mye og sette seg inn i fra begynnelsen men det lärer en ved og eksprimentere og pröve nye ting. Bare väre kreativ. Når det kommer til utstyr så er ikke kamerahus det viktigste, Heller opptikken som blir brukt. Et bra objektiv har evnen til og gjengi mye bedre detaljer en di dårlige. Det eneste forskjellen på dagens kamerahus er nesten bare ISO stöy når det kommer til bildekvalitet. Om du tar et bilde med et vanelig speilrefleks til 5000kr, Eller et proff speilrefleks til 50.000kr på samme opptikk så vil en nermest ikke se noen forskjell!

Bled ganske mye her, Men håper det var til nytte :)

 

Legger ved noen bilder som kan väre veldig nyttige for nybegynnere.

 

 

ISO Stöy: ISO1600-100-3200.jpg

 

Dybdeskarphet (blender) dybdeskarphetvedblender4-22.jpg

 

Bevegelse skarphet (lukker) Lukkertider.jpg

 

blenderlameller Blender_lamellene.jpg

 

blenderskarphet Blenderskarphet.jpg

 

linjer som gir "liv i bildet" Gyllneregel2.gif

 

1/3 himmel regelen Gyllneregel3.jpg

 

 

Vist du ser bildet jeg har tatt av flyet som står på bakken, Klar til take off. Der kan du også se "linjene" i bakgrunnen som er med på og skape en god dybde i bildet.

Bildet jeg har tatt av rullesteina i vannet, ut mot solnedgang, Her er det brukt 1/3 himmel (Litt mer)

Dette er ikke noe du tenker på når du tar bildene, Men det er veldig greit og vite.

Taunus Mk3 banebil (Solgt)

<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...