Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei

 

scorpioen min feiltenner noe grusomt.

har prøvd å stille tenning, men uten hell. det smeller av potta, den er tungstarta og dauer når jeg tar inn clutchen i alle veikryss. den sviver heller ikke på tomgang, bare av og til.

 

noen som vet hva dette kan være?

 

jeg har byttet pluggkabler, plugger, pussa fordelerlokk og rotor.

 

bilen er også veldig dau, NULL bunndrag og bare litt drag når den får turtall. er jo somregel omvendt på disse motorene.

 

den sugde falskluft imellom spjeld og luftmengde målern før, tettet dette men fortsatt fusking.

 

hadde jo en 2.9 v6 i xr4x4'en min før. den var jo mye sprekere! er jo oppgitt til sånn ca samme effekt så noe er veldig galt.

 

takker for svar, mvh Thomas :)

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Posted

Trinn 1 på feilsøkingslisten er alltid kompresjonstest.

Trinn 2 er i ditt tilfelle å sørge for riktig tenningstidspunkt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

takk :)

 

bestilte akkurat nytt fordelerlokk og rotor, bare sånn at jeg vet at det er i orden.

kan sjekke kompresjonen i morra når e kommer heim.

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Posted

kompresjon testen sier vel det meste, hehe :P

 

sylinder:

1, 9,5 bar

2, 1,5 bar

3, 2,5 bar

4, 0 bar

5, 0 bar

6, 10 bar

 

dobbelt sjekket 4 og 5 for å være sikker, men det var 0.

 

hvor kan feilen ligge? tviler sterkt på toppakning for bilen bruker verken vann eller noe særlig olje.

 

lekker vel kanskje i ventiler eller noe da? eller forbi stempelringene.

kan kanskje ha brent hull i stemplene også.

 

hva sier dere ? :)

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Posted

virker som kompresjons problemer er en syke på de motorene.

har vært borti 2 2.8efi motorer som hadde problemer med kompresjon.

er vel mest sansynlig stempel ringer eller noe i forbindelse med ventiler som tar kvelden.

uansett så må du demontere toppene dine, kan være toppakning i ditt tilfelle siden det er 2 sylindere ved siden av hverandre.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted
kompresjon testen sier vel det meste, hehe :P

 

sylinder:

1, 9,5 bar

2, 1,5 bar

3, 2,5 bar

4, 0 bar

5, 0 bar

6, 10 bar

 

dobbelt sjekket 4 og 5 for å være sikker, men det var 0.

 

hvor kan feilen ligge? tviler sterkt på toppakning for bilen bruker verken vann eller noe særlig olje.

 

lekker vel kanskje i ventiler eller noe da? eller forbi stempelringene.

kan kanskje ha brent hull i stemplene også.

 

hva sier dere ? :)

Jada, håpløst.

 

Det rette å gjøre her er å ta av topp-dekslene. Det du så må gjøre er å finne frem skyvelær og måle hvor høyt ventilløft du maksimalt får på alle 12 ventilene. Ta én ventil av gangen og skriv ned resultatet. Hvis det mangler mye ventilløft på flere ventiler, da er kammen utslitt, alt metallet fra kammen er gått i motoroljen og da har motoren gått på olje fylt med metall"spon". = Mye slitasjeskader.

Det blir endel snurring på veiven så er det er fordel å ta ut tennpluggene først.

 

Neste trinn krever to mann. Du trenger en modifisert kompresjonstester eller en modifisert tennplugg. Du knuser vekk isolatoren og sveiser / lodder på ett rør slik at du kan kjøre trykkluft inn i sylinderen. Aktuelle sylinder stilles på øvre dødpunkt med begge ventilene lukket og kammaraten holder den i ro der. Forsikrig tilsetter du trykkluft og hører etter hvor det lekker. Du vil høre at det blåser i en eller flere av følgende 3 steder;

1. Gass spjeld = Lekk innsugsventil.

2. Eksosanlegg = lekk eksosventil.

3. Oljepåfyllingslokk / hull for peilepinn / veivhusventilasjon = lekk sylinder / stempelfjærer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Du vil høre at det blåser i en eller flere av følgende 3 steder;

1. Gass spjeld = Lekk innsugsventil.

2. Eksosanlegg = lekk eksosventil.

3. Oljepåfyllingslokk / hull for peilepinn / veivhusventilasjon = lekk sylinder / stempelfjærer.

 

Bra tiltak RS1000! Denne var ikke dum!

 

Det vil uansett lekke litt luft på punkt nr3 selv om det ikke er noe galt. Men det skal ikke blåse mye. Test på en sylinder med god komp først slik at du har en referanse å gå etter.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Posted
Jada, håpløst.

 

Det rette å gjøre her er å ta av topp-dekslene. Det du så må gjøre er å finne frem skyvelær og måle hvor høyt ventilløft du maksimalt får på alle 12 ventilene. Ta én ventil av gangen og skriv ned resultatet. Hvis det mangler mye ventilløft på flere ventiler, da er kammen utslitt, alt metallet fra kammen er gått i motoroljen og da har motoren gått på olje fylt med metall"spon". = Mye slitasjeskader.

Det blir endel snurring på veiven så er det er fordel å ta ut tennpluggene først.

 

Neste trinn krever to mann. Du trenger en modifisert kompresjonstester eller en modifisert tennplugg. Du knuser vekk isolatoren og sveiser / lodder på ett rør slik at du kan kjøre trykkluft inn i sylinderen. Aktuelle sylinder stilles på øvre dødpunkt med begge ventilene lukket og kammaraten holder den i ro der. Forsikrig tilsetter du trykkluft og hører etter hvor det lekker. Du vil høre at det blåser i en eller flere av følgende 3 steder;

1. Gass spjeld = Lekk innsugsventil.

2. Eksosanlegg = lekk eksosventil.

3. Oljepåfyllingslokk / hull for peilepinn / veivhusventilasjon = lekk sylinder / stempelfjærer.

Får ferdig verktøy til dette på Biltema , eller lån deg en skikkelig lekasjetester.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Posted (edited)
Får ferdig verktøy til dette på Biltema , eller lån deg en skikkelig lekasjetester.

Har begge deler jeg, men lekkasjetesteren er såpass fintfølende at den stort sett bare nyttig på motorer som går greit og som ser ut til å være "helt i orden". Det skal ikke så mye lekkasje til før en slik viser VRAK - FIX IT. Den er derfor også grei til f.eks å teste trykksystemet på turbomotorer fordi den lett avslører hvor elendig mange dumpventiler er.

 

takk for hjelpa :) skal få gjort det så fort jeg får tid. har et prosjekt jeg holder på med også hehe.

Du finner mange meget gode og meget nyttige tips i boken til Jan Arne Markussen; "Ka e dé? Det er vri!".

Faktisk er mulighetene for å sku sammen en motor på den korrekte måten svært liten uten denne nyttige, men ganske så tungleste håndskrevne boken i telefonkatalogformat.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 2 weeks later...
Posted

noen som vet om 2.9 efi topper passer på 2.8 efi? vett at det kun er to eksosporter på 2.8 men det kan ordnes ;) lurer egentlig bare på om det passer.

Ford Sierra XR4i Prosjekt

Ford Focus 1.6 3 dørs, bruksbil.

Posted

2.9 og 2.8 har litt forskjellig rekkefølge på ventilene, så det går nok dårlig.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Det er mulig, men ikke bolt on. Du må få spesiallaget en kam for eksempel, siden kammen går motsatt vei i 2,9 og det ikke er samme rekkefølgen mellom eksos og innsugs "knaster". Km-Cams på hemnes fikser det for en fire-fem store.

Sånn utenom det så skal det vel gå mener jeg. Hør med mr. BrRacingV6 her på forumet. Han har gode peiling på slikt og kan sikkert skaffe en grom kam til deg.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...