Jump to content

Sikrings oversikt


viceguy

Recommended Posts

Større bil betyr ikke at det er lettere å finne ting har jeg akkurat funnet ut. På min gamle Mondeo kunne jeg vippe sikringsboksen ned når jeg måtte bytte en sikring, på den nye er det et oppbevaringsrom som må tas bort for å komme til.... å når det er borte så lurer man på hvor Ford installerte lommelykta som BURDE ha fulgt med... for å i det hele tatt se sikringene skikkelig.

 

Så når man har funnet sikringsboksen å muligens lommelykta nedrest i verktøy kassa, da setter man seg til å lete i instruksjonsboka etter en tabell der man finner ut hvem nr sikringen har (for mitt vedkommende er det den som styrer tåkebaklysa).... men finner man noen tabell??? Neida... bare en liten henvisning over 3 sider som mere eller minder bare forteller om diverse reléer og deres plassering samt at det også er en sikringsbox under panseret. Også boka på min forrige bil var bedre en dette.

 

Så for å slippe at dere skal høre meg klage å syte mere.... hvor på nettet kan jeg finne en slik oversikt, for jeg tviler på at det nytter å gå til Ford forhandleren å spørre... kan jeg forreesten reklamere på at disse pærene ikke virker? Skulle vært tatt en sjekk på alle lys før de leverte bilen til meg (Glaner bort på Larsen å spør "sjekket du virkelig alle lysa?) ?

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at samme sikringen er til både tåkelys forran og bak, så da kan jeg nok utelukke sikringen siden de lyser forran. Får handle inn noen nye pærer å prøve fra andre enden.

 

EDIT: Har forsøkt å bytte både sikring og pærer i kveld uten hell, men fant problemet. En eller annen tosk som har montert på hengerfestet har riktignok brukt Ford ledningsnett for dette, men for meg så virker det som ledningen som skal gi strøm til tåkelysa bak bare går ned til hengerfestet. Den er ikke bare tilkoblet med strømtyv eller lignende men ledningen bare tar en sving fra kontakten å ned i ledningsstrømpa til hengerfestet :huh: Så uten strøm så vil jo ikke noen pære virke :D

 

Blir nok en tur til Ford forhandleren i morra å reklamere på dette, meg bekjent er jo baklys som ikke virker en 2'er på EU kontrollen

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Fant ut at samme sikringen er til både tåkelys forran og bak, så da kan jeg nok utelukke sikringen siden de lyser forran. Får handle inn noen nye pærer å prøve fra andre enden.

 

EDIT: Har forsøkt å bytte både sikring og pærer i kveld uten hell, men fant problemet. En eller annen tosk som har montert på hengerfestet har riktignok brukt Ford ledningsnett for dette, men for meg så virker det som ledningen som skal gi strøm til tåkelysa bak bare går ned til hengerfestet. Den er ikke bare tilkoblet med strømtyv eller lignende men ledningen bare tar en sving fra kontakten å ned i ledningsstrømpa til hengerfestet :huh: Så uten strøm så vil jo ikke noen pære virke :D

 

Blir nok en tur til Ford forhandleren i morra å reklamere på dette, meg bekjent er jo baklys som ikke virker en 2'er på EU kontrollen

tåkebaklys er 1 feil. og det kan være en mikrobryter i kontakten til hengerfestet som henger. skal være for å slå av tåkebaklyset når du har henger på

Link to comment
Share on other sites

Nei, er en helt vanlig 7 pins kontakt som sitter montert, tror det er best at jeg lar forhandleren fikse dette... regner med at det går under garantien siden de ikke har virket siden jeg fikk bilen.

Edited by viceguy
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...