Jump to content

bryter/ventil som LUKKER ved trykk


cossiemk1

Recommended Posts

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan unngå trykk inn på map sensoren i min 90 mod 2.0i ohc??

Er igang med turbo konvertering, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med map sensoren. Vil at map skal fungere ved vakum, men på en eller annen måte stenge når det blir overtrykk...

Hørte noe om en slik type ventil som skulle sitte på bremsekraftforsterkeren, men kan ikke se at jeg har det på min..

 

Takknemlig for alle tips :)

Link to comment
Share on other sites

det sitter en liten en på slangen fra innsuget bort til bremsekraft forsterkeren ja.. en sort rund liten sak..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland

Kan vel ikkje bruke einveis ventil til map sensoren vel? Da stenger vel den på max vakum...? og map sensoren registrerer kun max vakum.

 

Du må lage til ein patent omtrent som ein dumpventil fungerer, bare at i stedenfor dumpventil, må du ha ein ventil som stenger ved trykk.

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei.

Enveisventil vil beskytte MAP-sensoren, sånn sett vil det fungere, men det vil også gjøre MAP-sensoren helt meningsløs.

Første gang innsuget har mye vakuum vil ventilen slippe luft inn til innsuget, så slangen mellom MAP og enveisventil få det det samme vakuumet. Når trykket i innsuget øker (vakuumet minker) vil ikke ventilen slippe luft inn mot MAP og MAP vil fortsatt "se" vakuumet som var tidligere. Systemet får på en måte minne som husker det laveste trykket innsuget har hatt. Prøv å vippe av slangen til bremsekraftforsterkeren noen minutter etter motoren har stoppet så ser dere problemet, det er fortsatt vakuum der (hvis det ikke lekker mye).

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Nei, nei.

Enveisventil vil beskytte MAP-sensoren, sånn sett vil det fungere, men det vil også gjøre MAP-sensoren helt meningsløs.

Første gang innsuget har mye vakuum vil ventilen slippe luft inn til innsuget, så slangen mellom MAP og enveisventil få det det samme vakuumet. Når trykket i innsuget øker (vakuumet minker) vil ikke ventilen slippe luft inn mot MAP og MAP vil fortsatt "se" vakuumet som var tidligere. Systemet får på en måte minne som husker det laveste trykket innsuget har hatt. Prøv å vippe av slangen til bremsekraftforsterkeren noen minutter etter motoren har stoppet så ser dere problemet, det er fortsatt vakuum der (hvis det ikke lekker mye).

 

Jepp! Riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har noe tilsvarende problem stilling på TT 2.9 min. der sitter en ladetrykksperre i map.

 

som kutter ett eller anna så motoren dør ut. over 0.55bar. tror jeg det er.

 

en type kuleventil som har en slangs strupe effekt. eller reduksjon effekt.

 

slik at den ikke klarer å få mer en eks. 0.5bar til å passere uansett. da funker og vacum som orginalt.

 

på en vanlig luft kompressor. sitter det reduksjon trykk ventil. man kan ha 8bar luft trykk i tanken. skru reduksjonventilen igjen helt.

 

og så åpne ørlitt og kansje ha bare 0.5bar ut fra tanken.

 

dette er noe Tess har. mulig den finnes i flere str og beregna på flere typer trykk.

 

om man har en som eks ikke slipper inn mere en 1bar atmosfhærisk trykk som en std map sensor får på gasspjeld på max.

 

eller napper av slangen til map. da får den 1bar. 100kpa.

 

med riktig ventil. vil ikke det kunne passere noe mere en akkuratt 1bar. men vacum vil fungere for det.

 

trenger ikke rare hullet for det.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei.

Enveisventil vil beskytte MAP-sensoren, sånn sett vil det fungere, men det vil også gjøre MAP-sensoren helt meningsløs.

Første gang innsuget har mye vakuum vil ventilen slippe luft inn til innsuget, så slangen mellom MAP og enveisventil få det det samme vakuumet. Når trykket i innsuget øker (vakuumet minker) vil ikke ventilen slippe luft inn mot MAP og MAP vil fortsatt "se" vakuumet som var tidligere. Systemet får på en måte minne som husker det laveste trykket innsuget har hatt. Prøv å vippe av slangen til bremsekraftforsterkeren noen minutter etter motoren har stoppet så ser dere problemet, det er fortsatt vakuum der (hvis det ikke lekker mye).

 

Du skal jo selfølgelig montere ventilen motsatt av slik den står montert opp mot bremsekraftforsterkern.

Prøv å puste igjenom en slik ventil så skjønner du.

Link to comment
Share on other sites

Du skal jo selfølgelig montere ventilen motsatt av slik den står montert opp mot bremsekraftforsterkern.

Prøv å puste igjenom en slik ventil så skjønner du.

Jeg har prøvd å blåse og suge luft gjennom ventilen begge veier, den slipper bare luft gjennom ene veien (derav navnet enveisventil).

Det virker enda dummere å montere den andre veien, da vil MAP-sensoren få trykk hele tiden.

 

Trykkregulator virker som en bedre løsning, jeg har lest om en som har gjort det med godt resultat.

http://www.audinsane.se/trimarticle.htm

regulator.bmp

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Du skal jo selfølgelig montere ventilen motsatt av slik den står montert opp mot bremsekraftforsterkern.

Prøv å puste igjenom en slik ventil så skjønner du.

 

Da vil jo map sensor registrere max lade trykk heile tida.... trykket vil jo holde seg på max mellom ventil og map sensor.... :P

 

må ha ein trykk reduksjonsventil som går fra 0 bara (-1bar) som ikkje slipper gjennom meir enn 1 bara. (0 bar)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan unngå trykk inn på map sensoren i min 90 mod 2.0i ohc??

Er igang med turbo konvertering, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det med map sensoren. Vil at map skal fungere ved vakum, men på en eller annen måte stenge når det blir overtrykk...

Hørte noe om en slik type ventil som skulle sitte på bremsekraftforsterkeren, men kan ikke se at jeg har det på min..

 

Takknemlig for alle tips :)

Det er mange og forskjellige løsninger på dette problemet. Du kan f.eks bruke en slik magentventil som datasprutene bruker til å styre ladetrykket. "Alle" selger dette, inkl Haltech, Autronic osv.

Disse åpner og lukker forskjellige passasjer når de kobles til og fra strøm.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...