Jump to content

Turbo på Explorer 4,0 ?


Slåstad RS

Recommended Posts

Jeg har 91 mod aerostar 4.0 som en prosject motor. med sikte på hvertfall 500hk og 750nm.

 

Count driver jo på med nyere motor med 24v topper på.

 

er bra potensiale i disse motorene også.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Noen formeininger?

Advarsler føre jeg går til innkjøp?

 

94 - 96 motor.

 

Rs 1000 ?

Selv om jeg ikke vet målet ditt og ønsket for sluttresultat så har jeg ingen motforestillinger. Det blir garantert ett suverent resultat dersom det utføres riktig, men noen høyturtallsracer blir det selvsagt ikke.

 

6 sylindre og twin turbo er det optimale oppsettet og med bare 3 syl. pr 2000 ccm så blir det veldig "store" eksospulser og derfor spesielt god opplading. (Kan sammenlignes med en 4 syl. 2,7 L motor) Jeg kjenner ikke til noen spesielle svakheter så da blir det å følge vanlig oppskrift.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert 1stk turbo , og helt original motor.( Alltid den tomme lommboka som bestemmer)

Slik jeg har forstått det så er denne motoren bygd for lavoktan , og er "plugget" igjen i alle ender for å holde avgassutslipp nede.

Ser for meg at disse vil reagere positivt på litt pustehjelp , bra eksosanlegg og riktige tenningskurver ved 98 okt bensin.

Tror neppe man trenger mere enn 0,5-0,6 i trykk føre denne begynner å tygge i stykker t9 kasser.

Hvilken turbostørelse bør en tenke på her?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

jeg vurd her å bruke min 4.0l motor i isbilen etter hvert. og da tenkte jeg twin turbo.men med singel turbo vil man ikke kunne få

 

det samme draget helt fra bunn av som twin. det blir da isåfall en turbo som tømmer seg for tidlig på turtall.

 

jeg har sjekket rundt med de rimligste turbo alternativene.og som svenskene bruker kina garrett kopi gt40 .

 

man får og T70 turbo med ar84 med t3 fot. under 2000kr hjem. gt40 kommer på kansje 4000kr .

 

jeg har sett litt på en gt45 turbo og den har eksos ar1.06 med t4 fot. prisen ligger på 3500kr ca.

 

det svært lite trykk som skal til på 4.0l for å få god effekt.

 

 

turtall stopper seg fornuftig rundt 6000rpm.

 

 

0.5bar med twin turbo med t3 std cosw turboer som min motor var planlagt med før jeg overtok. er jo en grei løsning.

 

du må nesten tenke over hvilken karakteristikk du ønsker .

 

twin gir gjemn effekt over hele registret.

singel gir lite i bunnregister.men mere på mellom og topp.

 

lar du motoren få ha ca 9:1 i comp og bra innsprut kan du hente bra drag fra bunn av uten ladetrykk også-

 

mye å velge mellom og måter å bygge på-. men ihovedsak.,kan dette gjøres greit rimlig.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Nei. har sett kun med kompressor-.

 

har 2 jeg har kontakt med som har gromme 4.0l

 

en i finland. med 4.33l twin turbo i blå vingebil. 509hv and 624nm 1.45 bar boost

 

en i Sverige med twin i sedan sierra. http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=51904

 

vet ikke effekten men det er en del.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert 1stk turbo , og helt original motor.( Alltid den tomme lommboka som bestemmer)

Slik jeg har forstått det så er denne motoren bygd for lavoktan , og er "plugget" igjen i alle ender for å holde avgassutslipp nede.

Ser for meg at disse vil reagere positivt på litt pustehjelp , bra eksosanlegg og riktige tenningskurver ved 98 okt bensin.

Tror neppe man trenger mere enn 0,5-0,6 i trykk føre denne begynner å tygge i stykker t9 kasser.

Hvilken turbostørelse bør en tenke på her?

Skal vi se; 4000 ccm er 244 CID, som med det realistiske 1,1 lb/Ft pr. CID gir 268 lb/ft + 55% for ladetrykk og omregnet til Nm => 566 NM.

T9 kassen skal få prøvd seg ja.

Med originaldeler og lavbudsjett så er det viktig å holde eksostrykket lavt og da blir det fort lastebilturbo som det foreslås her. GT 40, 45 eller Holset.

 

 

Nei. har sett kun med kompressor-.

 

har 2 jeg har kontakt med som har gromme 4.0l

 

en i finland. med 4.33l twin turbo i blå vingebil. 509hv and 624nm 1.45 bar boost

 

en i Sverige med twin i sedan sierra. http://fmcs.mer.nu/forum/showthread.php?t=51904

 

vet ikke effekten men det er en del.

624 Nm med 1,45 BAR ladetrykk på hele 4330 ccm gir ett resultat som IST på bare 290 Nm. Jeg vet om 2 stk. Volvo motorer med 1 stk. strømbergforgasser som gav henholsvis 392 og 410 Nm på tilsvarende ladetrykk så dette var jaggu elendig.

 

For å vise potensialet så er faktisk en 4330 ccm motor med 1,45 BAR ladetrykk tilsvarende en sugemotor på smått utrolige 10,6 L!!!!

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. jeg har mest sannsynlig fått kjøpe et komplett skogen racing manifold sett de bruker. tenkte å bruke det som mal å lage en ny type

 

med mulighet for intern wastegate og en for extern. men dem fjerner batteriet foran. tenkte å få laget en annen type som gjør ting enklere.

 

jeg vurd å bruke dette på 4.0 l min . det som er fint. er at man bruker de orginale manifoldenen.2.9 og 4.0 har lik innfesting i toppen.

 

det er mye større porter i 4.0 da. har ikke fått sjekket om 4.0 manif går likt som 2.9 enda. men klart gjør de det.kan det bli enklere

å få til et greit kit.

 

Jeg tenker da å kjøre 2 stegs lading på to stk turboer på ene sia .om det først funker bra på ohc turboen jeg skal igang med først.

 

da blir det fort en gt45 turbo.- med sammarbeid med en T25 eller noe på 4.1l

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

jeg har sjekket rundt med de rimligste turbo alternativene.og som svenskene bruker kina garrett kopi gt40 .

 

 

Rättelså där ang turbos. Vi åker med Äkta Garrett GT40. Välj inte en för stor turbo GT40 klarar 550hk.

 

Föresten så gav min 2.9 460hk och 660nm på motorn vid 1.3 som en jämförelse mot 4330 motorn

Link to comment
Share on other sites

Rättelså där ang turbos. Vi åker med Äkta Garrett GT40. Välj inte en för stor turbo GT40 klarar 550hk.

 

Föresten så gav min 2.9 460hk och 660nm på motorn vid 1.3 som en jämförelse mot 4330 motorn

 

 

Hei. har dere kjøpt turbo fra Danmark. turbopower. eller hva det heter.

 

gt40 turbo med glidelager til lastebil eller tractor?

 

med intern wastegate også såg jeg på bilden.

 

prisen er vel over 6000sek for en slik.

 

typ 60mm extern wastegata. er det en rimlig china ventil. ebay vare til ca 75$

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

A/R är 0.99, fullt ladd strax efter 4000varv, är som att bli sparkad av en häst B)

 

Har köpt turbo begagnat faktiskt, gav 3000 nånting, kan verkligen rekomendera en sådan på en Ford Sexa om ni hittar någon. Intern wastegate går inte att använda. För liten helt enkelt. Så en separat är ett måste.

 

Vanliga HKS kopierna funkar bra, 50mm eller 60mm spelar ingen roll

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...