Jump to content

01' Mondeo 1.8 Stv


Caprinut

Recommended Posts

Hei og hå folkens!

 

 

Kanskje på tide å putte inn bilen min her laugh.gif

 

Har postet om denne bilen et annet sted på dette forumet:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/41765-min-nye-mondeo/page__p__389408__hl__mondeo%20mk3%2001*__fromsearch__1&?do=findComment&comment=389408

 

 

Har ikke fått gjordt allverdens i det siste men litt, kommer helst av lite eller ingen penger..

 

Fikk 5 toer feil på sist eu.

 

For stor forskjell på handbrekk bak, venstre side

For stor forskjel på bremser bak, venstre side.

Løst kjøtt bein på h. side foran

Mer enn 25% rust på den ene skiva bak.

Feil innstillinger på hovedlys.

 

Så løpet av sist uke (må stå i tunet å skru uten garasje) så har jeg byttet begge skivene bak, tok meg tid til å lakke senteret av skivene, siden det ser så balle ut med rust etter en uke.

 

Har også byttet venstre caliper bak, den gamle utløste ikke handbrekket etter at du hadde tatt ned håndbrekk spaken inni bilen.

Før jeg satt på caliperen så malte jeg den rød med caliperlakk, tenkte å ha noe som bryter av og ser greit ut.

Malte også krybba caliperen ligger i før jeg satt på caliperen.

Har også malt den andre siden..

Etter jeg luftet bremsene så er det forsatt litt luft i systemet, så je må ut å lufte en annen dag.

Håndbrekket ble heller ikke skikkelig stramt, håper det løser seg når jeg får luftet.

 

Skal få malt caliperene foran også før det blir skikkelig kaldt.

Maling begnte faktisk å stivne i boksen mens jeg malte ute her om dagen, så kan ikke vente for lenge før jeg blir ferdig med jobben.

 

Har også fått strammet mutteren på det kjøtt beinet som var løst foran.

Byttet disse på begge sider, uka før eu kontroll.

Dagen før eu så hørte jeg et klunk i en rundkjøring og lyden forsatte bare når man kjørte over små hull i veien eller korigerte bilen på nokså rett vei.

Så det virker som den ene mutteren har skrudd seg løs, men nå er den iallefall fast.

Strammet til jeg ble blå i trynet laugh.gif

 

Lysa tror jeg bare har stått på feil høyde når den var inne til eu, så skal ut å justere i kveld tenker jeg etter at det har blitt mørkt.

 

Uka før EU så var jeg så uheldig å krasje med en dame.

Jeg kom litt for fort på en parkeringsplass og ho overholdt ikke høyre reglen.

Venter på resultat fra forsikringa, men de to selskapene krangler om skylda, så det er mulig det blir skyld deling.

Men regner med all plast under fangeren er kaputt, metall bjelka bak fangeren er trykt inn nesten 20cm på midten, så denne må også byttes.

Skummet bak fangeren kunne jeg pille ut når jeg kom hjem, bitene lå foran bjelka.

Bilen ser hel ut når du ser på bilen forfra men jeg tror skinnet bedrar.

 

Ho jeg krasjet med måtte frakte bilen på vikingbil, mens jeg kunne kjøre videre tongue.gif

Bilen var en Passat som jeg traff høyre framhjul med mitt reg skilt.

Fjærbeinet hennes knakk, ellers kunne du nesten ikke se skader.

Heldigvis utløste ikke airbaggen, så det kan jo ikke ha gått så fælt...

 

Fixer det nok på egen andelen hvis det blir skyld deling.

 

På eu kontrollen sa kontrolløren at grøfte lysa mine kunne trent en justering, da humra jeg og sa det ikke var så rart når jeg hadde krasja noen dager før.

 

I smellen så fikk det bakre motorfeste seg antakligvis seg en trøkk, for på eu kontrollen fikk jeg beskjed om at den ene bolten var løs på motorfestet, fikk ikke dette på mangel lappen, bare på eget ark som et tips at dette burde gjøres.

 

Gikk under bilen for å stramme bolten som forøvrig var den tverrgående bolten som gå igjennom motorfestet på kassa og gjennom moment staget.

Vridde litt grann på denne og så var det ikke mere tak.

Skrudde så av festet og der satt siste cm av bolten igjen i festet.

Men det skule ikke være lett å fjerne denne nei skulle det vise seg...

Etter masse varming og forsøk så knakk den største grisepiggen jeg kunne få gjennom bolten.

Ble bestilt nytt feste som kom etter litt over en uke.

Mye bedre å kjøre nå, kom alltid et lite jukk når man girte før, så de som har byttet motoren har nok strammet litt for mye så gummien ikke har fått arbeide som den skal.

Sikkert derfor den knakk også..

 

Har dessverre ingen biler av dette men skal forsøke å få lagt ut i løpet av noen dager.. rolleyes.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Ikke no respons her, jaja, jeg forsetter jeg :P

 

 

Men MECA byttecaliperen funka ikke som den skulle, så jeg fikk kjøpt ny caliper på Ford og nå har jeg handbrekk igjen.

Skal ut å teste etterpå, men det virker lovende.

 

Den jalla byttecaliperen ville ikke holde tett så det sigde luft inn, derav no handbrekk og fjærende pedal..

 

Lover å komme med noen bilder når caliperene er malt B)

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja ja, har ikke skjedd allverdens med denne pga pengemangel og at jeg ikke har vært helt frisk i vinter, men det kommer seg, iallefall formen.

 

Penger er det værre med, er raka blakk for tidenmad.gif

 

 

Men jeg har iallefall fått rettet og lakket fronten så nå ser det bedre ut.

Fargeforskjellen er der forsatt, men ganske mye bedre enn før.

Hadde noen skrap på den ene forskjermen så den tok verkstedet på huset, og den høyre skjermen var det litt rust på helt nede + noen skrap fra et autovern, denne tok de å lakka mot et lite tillegg som jeg betalte kontant.

Så nå er fanger, tverrbjelke mellom vangene, 1 innerskjerm og div plast biter byttet.

 

Eneste jeg ikke var fornøyd med var at de ikke byttet min venstre hovedlykt da feste for metallpinnen er knekt og det mangler et klips på grillen, så den henger litt løst.

Så må få kjøpt en venstre hovedlykt i løpet av sommeren...

 

Ellers så virker det som caliperene foran henger mer og mer på så enten må jeg ta opp caliperene og pusse sylinderene inni (billig måten), eller kjøpe 2 brukte calipere (har en deal på gang her på forumet, men jeg eier ikke nåla i veggen for øyeblikket) som er nest billigste måten.

 

Venste framfjær er knekt, så denne må også byttes sammen med fjærbeinslager som er en 1000 lapp ca.

Idielt skulle jeg ha byttet til senkesett, men har ikke råd for da må bakdempere også kjøpes inn.

Har enda ikke satt på mine 19 tommere, siden jeg fikk ødelagt et dekk ifjor pga knekt fjær på den andre siden...mad.gif

 

Skivene foran er helt skutt med 3-4mm kant på ytters, samt at en 10cm flik på den ene skiva er borte.

Bremser er viktig så min plan er å kjøpe de hullborra skivene fra england som ligger på ebay, da disse kittene er svin billige (4 skiver med røde klosser for samme pris som 2 orginale skiver her hjemme).

 

Håndbrekk wiren på venstre side går nå tregt og henger seg opp, så denne må kjøpes inn.

Wiren for 04' og senere med selvjustering koster 660 på Ford for en side, forresten funker den sammen med calipere med selvjustering????

 

Hmmm ble mye tekst detta.....

 

Får vel slenge inn noen bilder fra i vinter før fronten ble fixet...

100_35572.jpg

 

100_35462.jpg

 

100_35422.jpg

 

 

 

Er som sagt blakk, men dette må gjøres i løpet av året:

 

#Kjøpe nye skiver foran evt komplett sett med alle 4.

#Pusse calipere foran evt bytte calipere.

#Kjøpe ny nøkkel til sentrllåsen.

#Bytte håndbrekkwire venstre side bak evt begge.

#Bytte venstre framfjær foran samt fjærbeinslager, evt senkesett, da må bakdempere kjøpes inn.

#Bytte venstre hovelykt pga knekte fester.

 

 

Har litt annet plukk som jeg gjerne vil få gjordt:

 

#Bytte til hvite sideblinklys foran

#Bytte armlene pga knekt låsetapp.

#Bytte klokke, går for sakte.

#Bytte til kon filter, $50 på ebay eller 450kr hos Biltema.

 

 

Ellers kan jeg nevne at jeg har hatt bilen inne på diagnose sjekk for bilen gikk ikke som den skulle og brukte sinnsykt med suppe tidligere i vår....

På 4 mil brukte jeg ca 7l og jeg har 1.8 maskinblink.gif

De eneste de fant var 2 vakum slanger, ene var ikke koblet til og den andre lakk litt, men det skulle ikke ha noen betydning for forbruket..

 

De fant en tredje ting også, det var at blandingsforholdet var feil, så de stilte hjernen tilbake til slik den skulle være.

Hvorfor den hadde stilt seg slik av seg selv, nei det viste de ikkeglare.gif

 

Håper å komme med bilder av de røde caliperene mine snartwhistling.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjordt litt fornuftig idagsmartass.gif

 

Malte claveren på nytt og malte den umalte caliperen på venstre side bak...

100_4275.jpg

 

Fikk endelig malt venstre caliper foran som jeg ikke rakk i høst...

100_4276.jpg

 

Og tok et bilde av den knekte fjæra også, dere kan se den nederste ringen ligger på fjærskåla bakom selve fjæra...

100_4277.jpg

 

 

Får ikke gjordt noe med høyre caliper imorra (male) for da skal jeg en del ærender og mekke litt for en kamerat..

 

Caliperen på høyre side foran vil jeg bytte for denne er treg i stemplet og skiva er det snart ikke noe mer igjen av.

Alt ser mye bedre ut på venstre side..

Forhørte meg litt på pris idag og caliperen var faktisk billigere på Ford enn Meca.

På Ford ville de ha 1400 et eller annet + mva, ikke galt..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk gjordt litt fornuftig idag også nå som skattepengen har kommetbiggrin.gif

 

 

For å hjelpe motoren å puste, så gikk jeg på Biltema (ja jeg vetohmy.gif ) å kjøpte et åpent kon filter og en rett rør stubbe samt en rustfri slangeklemme.

 

Hele jobben var gjordt på 15min og det hjalp faktisk litt, responsen ble litt bedre og kanskje den går litt billigere enn før.

Fikk også tøff lyd på kjøpettongue.gif

101_0331.jpg

 

101_0332.jpg

 

 

Imorra er det oljeskift, bytte av den siste knekte fram fjære så jeg kan sette på 19" sommerfelgene, samt at jeg skal forsøke å mykne opp høyre fram caliper da denne henger litt på av og til..

 

For å spare penger til noen bedre bremser, så tror jeg kommer til å kjøpe en bremseskive eller 2 til foran da disse er fryklig slitt.

Biltema skivene blir bare midlertidig....

 

Har også funne håndbrekk kabel på engelske ebay'n som er under 1/3 av prisen her hjemme, så den blir nok bestilt ganske snart vil jeg tro...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjordt litt fornuftig idag også nå som skattepengen har kommet

 

 

For å hjelpe motoren å puste, så gikk jeg på Biltema (ja jeg vet ) å kjøpte et åpent kon filter og en rett rør stubbe samt en rustfri slangeklemme.

 

Hele jobben var gjordt på 15min og det hjalp faktisk litt, responsen ble litt bedre og kanskje den går litt billigere enn før.

Fikk også tøff lyd på kjøpettongue.gif

 

 

 

Imorra er det oljeskift, bytte av den siste knekte fram fjære så jeg kan sette på 19" sommerfelgene, samt at jeg skal forsøke å mykne opp høyre fram caliper da denne henger litt på av og til..

 

For å spare penger til noen bedre bremser, så tror jeg kommer til å kjøpe en bremseskive eller 2 til foran da disse er fryklig slitt.

Biltema skivene blir bare midlertidig....

 

Har også funne håndbrekk kabel på engelske ebay'n som er under 1/3 av prisen her hjemme, så den blir nok bestilt ganske snart vil jeg tro...

 

Synes en liten film jeg! alltid lurt på hvordan di sekserene hørres ut :)! med mindre jeg ser feil og det er en 4'er. ( har ikke linser eller briller på :P )

Ford Escort RS turbo S2 1986

Link til bilen:

Min RST

Theli (bandet mitt. Prog rock)

Link to comment
Share on other sites

Hjalp å få på seg briller på morgenen tongue.gif!

 

Hehebiggrin.gif

 

 

Har vært en produktiv dag idagsmartass.gif

 

 

Bytter venstre fram fjær samt fjærbeinslager.

Smørt opp glidepinnene på høyre fram caliper.

Byttet høyre bremseskive foran pga vibrasjon og dårlig tilstand. (Bytte på den andre siden når jeg har råd igjen.)

Byttet spylerpumpe som har lagt i hanskerommet i 2 årwhistling.gif

Byttet olje etter 15k, den var svart ja og rant seint ut av tappehullet.

Satt på 19" Zito sommerhjula igjencool.gif

 

 

Skal se om jeg får vasket den idag eller inorra, formen er ikke helt på plass....

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Rakk å vaske bilen idagsmartass.gif

 

 

Mens kinamannen gjorde seg klar med maten min, tok jeg noen bilder av den nyvaska vognarolleyes.gif

Ser forsatt skille på ny og gammel lakk, men ser værre ut på bildene enn i virklighetenhappy.gif

 

 

 

101_03492.jpg

 

101_03412.jpg

 

101_0340.jpg

 

101_0343.jpg

 

101_03442.jpg

 

101_03502.jpg

 

 

Ser iallefall litt bedre ut med lakka caliperewink.gif

101_0347.jpg

 

101_0346.jpg

 

101_0342.jpg

 

 

Trenger seriøst senk-jeg vet.

Men lommeboka sier NOPEmad2.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Ser du har to forskjellige dekk på framakselen:P

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

kan jo kjøpe biltema senk tongue.gif hahaha! men liker denne stv smile.gif! de er litt skumle når di har xenon og ligger bak deg når du kjører litt raskt rolleyes.gif

 

Ja liker ikke biler med Xenon som kommer bakbra, iallefall de som kjører uten grøftelysa på.

Er nesten bare purken og gamlinger som ikke bruker lysa i fangeren..

 

 

Senk ala Bosch funker ikke på denne da det er koniske fjærer oppe og nedetongue.gif

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Da har jeg vært ute å byttet TPS føleren....

 

Ser ut som den går som den skal nå, og det føles bedre nå...

Hadde en tur Arendal-Hønefoss-Arendal for en måned siden og da brukte den en full tank på den turen, dvs 1l på mila, treg, bråkte (hørtes ut som du gav på med full pupp med kon filter, men det skjedde null og niks) så dette var uholdbart for en 1.8 motor...

 

Nå er det respons både på 4 og 5 gir, du kjenner at den akslererer (ikke fort, men helt ok), før skjedde det ingenting i disse girene...

Tomgang er også stedy 750 før var det litt opp og ned....

 

Pga flatt lommebok kjøpte jeg TPS føleren på MECA, der den koster 503,- (med litt rabatter gjennom en kamerat havnet den på 359,-biggrin.gif ), Ford ville ha 803,- for samme føleren...

Mekonomen handler jeg ALDRI på, de ville ha over 1200,-

 

Men bilen er forsatt til salgs

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Pokker, det var ikke TPS følern, bilen hadde nok bare en "god dag" de to første turene idag, bilen går like ræva enda og siden Ford ikke får opp en eneste feilmelding så mistenker jeg at hjernen er defekt...

Men det merklige var at engine check lampa sluttet å lyse etter btte av TPS idag....

 

Bilen bruker forsatt 1l på mila, fylte 200kr igår, kjørt 7-8mil og reservetanken har lyst de siste 2 mila eller no...

 

Så er spørsmålet, noen som vet om hjernen til 1.8 og 2l Duratec HE er like?????

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En moderator kan gjerne flytte denne tråden til Mondeo forumet da det er lite prosjekt egentlig og økonomien er lik null...

 

 

Men når det er sagt så byttet jeg idag coilpakka.

I forrige uke så fant den ut midt under kjøring at den bare ville gå på 3 sylindere og litt på 4 i noen sekunder av og til.

Engine check lampa lyste, så jeg regnet med at det var coilpakka som hadde tatt kvelden siden dette er en vanlig feil på disse bilene, samt at hvis det er en plugg eller pluggkabel som er defekt så vil som regel ikke engine check lampa komme på..

 

Så forrige Torsdag bestilte jeg en coilpakke fra England for nette sum av 28 pund, Ford ville ha 1550 + mva og det hadde jeg ikke råd til.

Idag dukket hentelappen opp i postkassa, ned på posten og en liten halvtime etterpå så var jeg på test tur, og alt er nå i ordenwhistling.gif

 

Tidligere i vinter merket jeg at den lugget litt ved gjevn kjøring på lave turtall, var knapt merkbart, men jeg registrert at det var noe..

Jeg tenkte da at det kunne være kondens eller noe i tanken, men tenkte ikke noe mere over det.

 

Tror dette var et lite hint at coil pakka holdt på å gå..

 

 

Så konklusjonen er at hvis du har en 1.8 eller 2.0 bensin motor i din Mk3 Mondeo som lugger littegrann ved visse turtall eller belastning så er det mest sannsynlig at det er coilpakka som holder på å gå.

Samme hvis engine check lampa begynner å lyse og bilen går på 2 eller 3 sylindere, så er det garantert coilen som er kaputt.

Mazda 6 har samme problemet siden de bruker nøyaktig den samme coilen i sine biler...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har skjedd litt med denne i vinter halvåret...

 

 

Fått byttet:

 

Poly foringer på stab stag framme..

Nye styrekuler og kjøttbein.

T Map sensor..

 

 

Og i ettermiddag startet jeg med å sette på 50/50 senkesett..

 

Før senking

480917_406448772702301_100000115462637_1733385_2091172137_n.jpg

 

Nye dempere med senkefjær foran montert

541326_406450169368828_100000115462637_1733387_1038308768_n.jpg

 

Rakk bare foran idag, tar bak imorra..

550239_406450709368774_100000115462637_1733388_699502180_n.jpg

 

 

 

Vindusheisen på fører døra har tatt kvelden, så finne en ny snart for en grei penge..

 

 

Forresten så banker det forsatt i forstillinga etter senkinkinga idag, tror synderen er den oljefylte foringa i bærearmen fra Biltema som er kaputt.

Dette er på venstre side og bilen har dratt har til venstre med sommerdekk, forsvant nesten helt med senkesettet på plass, så satser på foringa..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Er det bildet som tuller med meg eller står ikke fronthjulet ditt i midten av hjulbuen??

 

Mulig det er fordi du mangler innerskjærm i hjulbuene i front eller noe. Såg bare veldig pussig ut.

 

Ble fin høyde på den da, men trodde den skulle blitt mere gjevn med det senkesettet

Link to comment
Share on other sites

Er nok bildet som tuller med deg Kimsa :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Er nok bildet som tuller med deg Kimsa :)

 

 

Ja er nok det...

 

Stod litt mer bak en foran da jeg tok bildet..

Mangler også innerskjerm, enten forlagt eller kastet etter bytte av stab foring foran sist sommer...

 

 

Håper også den blir gjevnere, har sett flere med samme sett her inne og de ser spot on ut.

Er forøvrig Supersport 50/50 kit som er kjøpt hos Parts & Retards..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...