Jump to content

Roller cam 2,0/2,3/2,6/2,8


Cortiworth

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har forespurt en roller cam til 2,3V6 hos KM Cams. Tanken er å bruke denne i en stroket 2,3.

Siden kammen er nokså lik i alle V6'erne vil det ikke være noe stort problem å tilpasse til store / små

kamlagre eller sliping av profil i henhold til den enkeltes ønske om motorkarakteristikk.

 

I tillegg til selve kammen kreves det at løfterboringene maskineres for styrespor til løfterne.

Det brukes løftere fra 4,0 OHV hvor innmaten er fjernet og støtstangkoppen er plassert i bunnen av løfteren.

Det må brukes lengre støtstenger. Jeg tenker også å bruke 4.0 ventiler. (44mm/36mm)

 

Tilbud ved bestilling av 1 stk er 10600,- innkl. mva. Hvis flere henger seg på vil stykkprisen gå noe ned.

Har ikke fått noe tall på dette ennå. Siden hver kam må håndlages fra et rundt emne blir ikke gevinsten ved

en miniserie så veldig stor. Lang leveringstid. Ikke regn med å ha motoren klar til kommende sommer.

 

Jeg kommer nok til å bestille en uansett, men legger ut infoen her også i tilfelle noen tenker i samme baner.

Hvis en samler flere bestillinger vil alle spare noen kroner.

 

Jeg kommer ikke til å organisere noe gruppekjøp. Hvis noen er interessert kan en vise sin interesse her for at KM Cams

kan få en formening om hvor mange kammer det kan dreie seg om. Evt. bestillinger får den enkelte ordne med selv.

Har satt deadline for meg selv i slutten av november.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på ett par ting;

Hvorfor vil du bruke 4,0 løftere i stedet for retrofit løftere til SBC?

Hva er grunnen til at du vil bruke motorblokk med 90 mm borring? De er jo både lettere og svakere enn 2,8 og 2,9 motorene? For kr. 10 000,- i høyeffekt spesial kam er det nesten bare fantasien som begrenser hva man kan gjøre med 2,8 og 2,9 motorene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på ett par ting;

Hvorfor vil du bruke 4,0 løftere i stedet for retrofit løftere til SBC?

Hva er grunnen til at du vil bruke motorblokk med 90 mm borring? De er jo både lettere og svakere enn 2,8 og 2,9 motorene? For kr. 10 000,- i høyeffekt spesial kam er det nesten bare fantasien som begrenser hva man kan gjøre med 2,8 og 2,9 motorene.

 

1: Har løftere fra før som overdkudd fra en 4.0 blokk som skal få Cosworth topper. Disse passer nøyaktig i std løfterboringer. Trenger bare et enkelt styrespor.

2: Har allerede en 2.3 blokk som er ferdig boret 0,5mm m. nye stempler. Dumt å ikke bruke den, fremfor å putte enda mer penger i en annen passe sliten 2.8 blokk som må bygges på nytt fra bunnen.

3: Blokken er fra 81. I bunn og grunn samme blokk som 2,8, men med en tanke mindre boring. Samme vekt.

4: Bruker 2,4 veiv maskinert for 2,3 veivakseldrev. Kostet en pose kaffe hos et anerkjent maskinverksted. Volum 2780cm2

5: For merkbar økning i ytelse med en mekanisk kam kreves mer turtall fordi denne krever mer durasjon for å gi godt løft uten at løftkurvene overstiger grensene for kontakt trykk mellom kam og løfter samt vinkel mellom løfter og kamprofil. Det går en grense hvor løftern ikke lenger henger med uten at det oppstår rivninger i overflaten på kammen. Med roller kam kan en kjøre med mye mer aggressive kamprofiler uten å måtte benytte mye durajon og overlapp for å oppnå rask åpning/lukking av ventiler med mye løft. Jeg vil ikke øke turtallsområdet nevneverdig. Kommer til å kjøre med tenningskutt på 6500 rpm.

6: Motoren skal ha et retro-look. Dvs. se ut som en std. 2.3, men med 38DGAS forgasser. Med litt portarbeid, ventiler, litt bedre eksos og kam er målet 150+ og god effekt fra tomgang.

7: 10000 i budsjett holder ikke helt til mål når en skal trimme V6 uten pustehjelp nesten uansett hva en finner på. Jeg putter nesten hele budsjettet i kam da jeg har det meste andre fra før.

8: Motoren skal gå i en hverdagsbil. Holdbarhet er nøkkelord.

9: Vet ikke om andre som har gjort dette før i en slik sammenheng. Har hørt om liknende til løpsbruk o.l.

 

Eneste ulempen er pris på kammen. Etterpørselen er for liten til at noen vil støpe en batch med emner. Det blir dyrt når hvert kamemne må dreies ut enkeltvis, kutte fordelerdrev, slipe og herde.

Det er også MYE mer slipearbeid på en kam som er maskinert fra et rundt emne. Støpte emner har tilnærmet riktig fasong rett fra støperiet. Å slipe siste profilen er ganske fort gjort.

Link to comment
Share on other sites

Er merkelig at Du av alle som vet jeg allerede har dette oppsette i min 2.8 motor som blir montert om kort tid i min prosjekt tråd, at du

 

ikke spør meg om råd. jeg må si at jeg har full oversikt på kostnader på rullekam. og vet hvem som kan levere til hva. Og da når det er sagt .Ikke her i landet.

 

Jeg fikk forøvrig omslipt en 4.0l kam hos KM for den nette sum av 5000kr.

 

ny kam til suge rally 2.8 min som blokka er ferdig maskinert til 4.0 rulle løftere..koster en kam under 10 som du sa hos ham den gang jeg spurte.

 

Men Jeg har måttet regne med 5-7000kr fra et annet firma. da får du kam som du selv ønsker alt på. ikke må ta en ferdig profil i sammlinga til KM.

 

Min 2.8 roller cam kostet meg 15lapper med all dritten det bar med seg med masse tolldrit. betalte både svensk og norsk moms.

 

Billet emne er vel og bra. sikkert veldig dyrt også.

 

min roller er ikke billet. laget på vanlig emne for små kamlagre.

 

Jeg må få laget en roller cam til rally 2.8 min. den skal maxes max hva kan taes ut.

 

Har også 1.7:1 roller løftere på ventilenen. disse er også custom laget. og for dyrt. men rally motoren vil nok ikke bli rimlig uansett.

 

bare maskinering av blokka for 4.0 løfteren har jeg betalt 10lapper hver av blokkenen. var 12t i cnc fresemaskin. vanskelig å borre seg ned i kanten på et rundt hull. krever sin mann. EBB fixer det sikkert greit.

 

 

 

 

 

Jeg lurer på ett par ting;

Hvorfor vil du bruke 4,0 løftere i stedet for retrofit løftere til SBC?

Hva er grunnen til at du vil bruke motorblokk med 90 mm borring? De er jo både lettere og svakere enn 2,8 og 2,9 motorene? For kr. 10 000,- i høyeffekt spesial kam er det nesten bare fantasien som begrenser hva man kan gjøre med 2,8 og 2,9 motorene.

 

 

Hei. handlet inn lenka 302 rulle løftere til min motor ,men fant fort ut at de stakk for høyt opp.samt når toppa kom på så krasjet det fullstendig.

 

Eller er disse retrofit noe annet som ikke stikker over kanten til løfterhullet? hvordan styring da. jeg ribbet bare 4.0l hydr løfteren innvendig til

vanlig mekanisk type. mulig trenger lengre støtstenger. men det finner jeg snart ut av.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

1: Har løftere fra før som overdkudd fra en 4.0 blokk som skal få Cosworth topper. Disse passer nøyaktig i std løfterboringer. Trenger bare et enkelt styrespor.

2: Har allerede en 2.3 blokk som er ferdig boret 0,5mm m. nye stempler. Dumt å ikke bruke den, fremfor å putte enda mer penger i en annen passe sliten 2.8 blokk som må bygges på nytt fra bunnen.

3: Blokken er fra 81. I bunn og grunn samme blokk som 2,8, men med en tanke mindre boring. Samme vekt.

4: Bruker 2,4 veiv maskinert for 2,3 veivakseldrev. Kostet en pose kaffe hos et anerkjent maskinverksted. Volum 2780cm2

5: For merkbar økning i ytelse med en mekanisk kam kreves mer turtall fordi denne krever mer durasjon for å gi godt løft uten at løftkurvene overstiger grensene for kontakt trykk mellom kam og løfter samt vinkel mellom løfter og kamprofil. Det går en grense hvor løftern ikke lenger henger med uten at det oppstår rivninger i overflaten på kammen. Med roller kam kan en kjøre med mye mer aggressive kamprofiler uten å måtte benytte mye durajon og overlapp for å oppnå rask åpning/lukking av ventiler med mye løft. Jeg vil ikke øke turtallsområdet nevneverdig. Kommer til å kjøre med tenningskutt på 6500 rpm.

6: Motoren skal ha et retro-look. Dvs. se ut som en std. 2.3, men med 38DGAS forgasser. Med litt portarbeid, ventiler, litt bedre eksos og kam er målet 150+ og god effekt fra tomgang.

7: 10000 i budsjett holder ikke helt til mål når en skal trimme V6 uten pustehjelp nesten uansett hva en finner på. Jeg putter nesten hele budsjettet i kam da jeg har det meste andre fra før.

8: Motoren skal gå i en hverdagsbil. Holdbarhet er nøkkelord.

9: Vet ikke om andre som har gjort dette før i en slik sammenheng. Har hørt om liknende til løpsbruk o.l.

 

Eneste ulempen er pris på kammen. Etterpørselen er for liten til at noen vil støpe en batch med emner. Det blir dyrt når hvert kamemne må dreies ut enkeltvis, kutte fordelerdrev, slipe og herde.

Det er også MYE mer slipearbeid på en kam som er maskinert fra et rundt emne. Støpte emner har tilnærmet riktig fasong rett fra støperiet. Å slipe siste profilen er ganske fort gjort.

Takker for ett av de mest oppklarende svar ever. Det er ingen uklarheter nå.

 

 

Handlet inn lenka 302 rulle løftere til min motor, men fant fort ut at de stakk for høyt opp.samt når toppa kom på så krasjet det fullstendig.

 

Eller er disse retrofit noe annet som ikke stikker over kanten til løfterhullet? hvordan styring da. jeg ribbet bare 4.0l hydr løfteren innvendig til

vanlig mekanisk type. mulig trenger lengre støtstenger. men det finner jeg snart ut av.

Jeg har ikke sjekket dette litt engang, hverken 302 eller 5.0L løftere , men til Chevrolet (som har rett diameter) er utvalget enormt av absolutt alt mulig så det ville være rart om det ikke finnes noen som kan brukes.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er merkelig at Du av alle som vet jeg allerede har dette oppsette i min 2.8 motor som blir montert om kort tid i min prosjekt tråd.

ikke spør meg om råd.

 

Jeg har syslet med Ford V6 i mange år og liker å løse ting og tang på egenhånd. At det ikke alltid er raskeste og billigste veien til målet har

jeg opplevd flere ganger. At alle Køln V6'erne er beslektet gjør det relativt enkelt å adoptere ting mellom dem. Det er heller ikke så mange

måter å kombinere dem på. At vi derfor ender opp med liknende løsninger er vel derfor ikke så rart. Jeg spør om råd hvis jeg trenger det, men

jeg ser ikke på det som en plikt ^_^

 

jeg må si at jeg har full oversikt på kostnader på rullekam. og vet hvem som kan levere til hva. Og da når det er sagt .Ikke her i landet.

 

Greit å vite.

 

Jeg fikk forøvrig omslipt en 4.0l kam hos KM for den nette sum av 5000kr.

 

5000 for omslip høres mye ut. Mener å ha sett komplette kam-kit i USA for langt under den prisen. Desverre bare med truck profiler.

 

ny kam til suge rally 2.8 min som blokka er ferdig maskinert til 4.0 rulle løftere..koster en kam under 10 som du sa hos ham den gang jeg spurte.

 

10600 innkl mva er det tilbudet jeg fikk denne uken for 1 stk laget fra rundt emne. At du har fått det billigere tyder på at du er bedre til å prute en meg :D

 

Men Jeg har måttet regne med 5-7000kr fra et annet firma. da får du kam som du selv ønsker alt på. ikke må ta en ferdig profil i sammlinga til KM.

 

KM har gitt tilbud på lage en profil ut i fra mine ønsker til motorkarakterisitikk. Dvs en snill gatemotor hvor alt skjer under 6000 rpm, men med effekt over standard. Har satt et moderat

mål på 150hk så lenge jeg bruker en 38DGAS på std innsug. Alt over er bonus. Hvis KM bruker en profiil som de allerede har bryr jeg meg ikke så mye om så lenge den passer mine ønsker.

Det er så mange variabler å ta hensyn til at det er nesten umulig å få alt perfekt.

Hvis du mener du kan få laget en tilsvarende kam fra grunn av og samtidig spare meg for flere tusen kroner er jeg ikke uinteressert i å høre mer.

 

Min 2.8 roller cam kostet meg 15lapper med all dritten det bar med seg med masse tolldrit. betalte både svensk og norsk moms.

 

Jeg regner med at det tilbudet jeg har fått er den prisen jeg må betale. Å bomme på prisen med 50% pga momskrøll høres voldsomt ut. Jeg kommer i alle fall til å be om et bindende tilbud

når/hvis jeg bestiller.

 

Billet emne er vel og bra. sikkert veldig dyrt også.

 

Billet er dyrt fordi det er så mye mer å slipe, samt herding. Metallet er ikke bedre en et støpt emne. Newman Cams har en bra beskrivelse av materialer på sin nettside.

De regner CHILLED CHROME CAST IRON som beste alternativ.

 

min roller er ikke billet. laget på vanlig emne for små kamlagre.

 

Hvordan får du da sentrert kamlobene i løfterboringene? Med mekaniske løftere er lobene off-set med nesten 5mm for å få dem til å rotere. Hvis en putter en roller nedi vil

bare halve rullen treffe kammen. Å forskyve kammen fremover sentrerer lobene, men da går drevet til oljepumpe/fordeler ut av inngrep. Kamlagrene kommer også ut av posisjon

og snuten på kammen må dreies av.

 

Jeg må få laget en roller cam til rally 2.8 min. den skal maxes max hva kan taes ut.

 

Her er litt av forskjellen på deg og meg. Du bygger og studerer for helt andre ytelser en meg. Jeg bruker 8-10 timer i månden i garasjen og et par timer i uken til å tenke

og fundere. Også går det litt tid til å være her og et par andre steder. Mer har jeg ikke tid eller ork til. Jeg regner med at du befinner deg på et litt annet nivå.

 

Har også 1.7:1 roller løftere på ventilenen. disse er også custom laget. og for dyrt. men rally motoren vil nok ikke bli rimlig uansett.

 

Har også vært inne på tanken om roller løftere, men fordelene til mitt bruk oppveier ikke høy pris og dårlig tilgjengelighet. Standard vippearmer er 1:1,47, men de varierer

en god del. Noen antyder fra 1:1,4 til 1:1,6. Jeg har 50-60 stk liggende som jeg skal teste i en hjemmelaget jig for å finne dem med mest løft.

 

bare maskinering av blokka for 4.0 løfteren har jeg betalt 10lapper hver av blokkenen. var 12t i cnc fresemaskin. vanskelig å borre seg ned i kanten på et rundt hull. krever sin mann. EBB fixer det sikkert greit.

 

12 timer i cnc fres for å lage styrespor for løfterne? Jeg tenker å gjøre dette selv med en liten borejig som jeg lager selv. Da kan sporene bores ut med en hånd drill.

Borer et 5mm hull i en aksel i samme avstand fra senter som senter i styretappen befinner seg. Deretter dreies akselen ned til samme diameter som løfterboringen.

Da vil halve hullet dreies bort. På toppen av akselen er diameteren litt større slik at hullet forblir helt. Deretter herdes metallet. Nå kan en stikke et vanlig bor ned i hullet og bore.

Halve boret vil følge sporet i jig'en mens den andre halve vil bore i blokken. Pga herdingen slites ikke jig'en mye. I alle fall ikke hvis en bruker smøring.

I tillegg kan en frese en plan side på toppen av jig'en og feste en arm som forankres i en annen aksel som passer i løfterboringene. jig'en være låst og en får alle

sporene på samme sted i alle boringene. Har ikke laget den ennå, foreløpig befinner tegningen seg mellom ørene mine. Må få lagt inn strøm i kjelleren til dreiebenken

først.

Link to comment
Share on other sites

Hei. så nå at innlegget mitt ble feil formulert. Det er nå gjort om til.

 

Rart du ikke spør meg. istedet for.. Ikke spør meg.

 

 

er en stor forskjell der.

 

Jeg skal måle med det du sier med treffe rullehjulet riktig på kammen. mener å huske sist jeg hadde i kammen at det ikke kom helt perfekt

 

ut for hele bredda max til løfteren .,Jeg legger bilder av blokk og dette på prosj tråden min på stv 2.8i min.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Altså dette er bare min høyst personlige mening, men at dere ser noen mening med å bruke så mye penger på så lite, fatter jeg ikke, hehe. 10 lapp for en kam ????? BARE 150 hk????? Galskap i min ører. :D :lol:

 

Men at du har peiling på det du driver med, har jeg ingen problemer med å tro.

 

 

 

12 timer i cnc fres for å lage styrespor for løfterne? Jeg tenker å gjøre dette selv med en liten borejig som jeg lager selv. Da kan sporene bores ut med en hånd drill.

Borer et 5mm hull i en aksel i samme avstand fra senter som senter i styretappen befinner seg. Deretter dreies akselen ned til samme diameter som løfterboringen.

Da vil halve hullet dreies bort. På toppen av akselen er diameteren litt større slik at hullet forblir helt. Deretter herdes metallet. Nå kan en stikke et vanlig bor ned i hullet og bore.

Halve boret vil følge sporet i jig'en mens den andre halve vil bore i blokken. Pga herdingen slites ikke jig'en mye. I alle fall ikke hvis en bruker smøring.

I tillegg kan en frese en plan side på toppen av jig'en og feste en arm som forankres i en annen aksel som passer i løfterboringene. jig'en være låst og en får alle

sporene på samme sted i alle boringene. Har ikke laget den ennå, foreløpig befinner tegningen seg mellom ørene mine. Må få lagt inn strøm i kjelleren til dreiebenken

først.

 

Genial ide !! Du får lage det en prosjekt tråd om denne kjærra di, høres ut som det kan skjule seg en liten patent her og der. ;)

Link to comment
Share on other sites

Altså dette er bare min høyst personlige mening, men at dere ser noen mening med å bruke så mye penger på så lite, fatter jeg ikke, hehe. 10 lapp for en kam ????? BARE 150 hk????? Galskap i min ører. :D :lol:

 

Men at du har peiling på det du driver med, har jeg ingen problemer med å tro.

 

 

 

 

helt uenig syns det var fornuftig bygging av en holdbar motor ..

Og endelig en som ikke skryte på seg utallige ponny hester :-)

hvis en leser tråden ser man at denne skal brukes i en bruksbil dermed er det ikke så morro sluker den 1.5 liter pr mil og ikke drar skikkelig før man passere 3500 omd

Etter hva han skriver er det tydelig at motoren er bra gjennomtenkt til det den skal brukes til .. :-)

BARE å ønske lykke til her og håpe resultatet av byggingen blir lagt ut :-)

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Altså dette er bare min høyst personlige mening, men at dere ser noen mening med å bruke så mye penger på så lite, fatter jeg ikke, hehe. 10 lapp for en kam ????? BARE 150 hk????? Galskap i min ører. :D :lol:

 

Men at du har peiling på det du driver med, har jeg ingen problemer med å tro.

 

 

 

 

helt uenig syns det var fornuftig bygging av en holdbar motor ..

Og endelig en som ikke skryte på seg utallige ponny hester :-)

hvis en leser tråden ser man at denne skal brukes i en bruksbil dermed er det ikke så morro sluker den 1.5 liter pr mil og ikke drar skikkelig før man passere 3500 omd

Etter hva han skriver er det tydelig at motoren er bra gjennomtenkt til det den skal brukes til .. :-)

BARE å ønske lykke til her og håpe resultatet av byggingen blir lagt ut :-)

 

 

Litt enig med 351 , men bygger selv en NA trimmet 2,8, og ja ,vi er nok litt gærne.

Gleden ligger nok mye mer i bygginga og det å eie noe man sjøl har lagd senere. I tillegg er v6'erne vi bygger godt over 20 år og kunne trengt en overhaling uansett, og da er det jo ingen vits i å sette de sammen som orginalmotorer igjen ;) Motoren jeg bygger blir nok desverre å bruke 1,5 liter pr mil og dra dårlig under 3500 omdreininger :P

Samtidig ser jeg jo fort at de pengene vi legger i v6'erne lett kunne ha gitt dobbelt så mange hester i en cossie eller v8 motor, men da må man jo oppgradere hele bilen enda mer, noe som jo heller ikke er gratis + alt styret man må gjennom med biltilsynet etc. Kommer til å følge med på dette, selv om jeg går for en mer 'konvensjonell' -hyllevare + brukte deler + raskt slitt kam- motor ;) (om ikke budjsettet tillater noe nitratherding etterhvert)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Altså dette er bare min høyst personlige mening, men at dere ser noen mening med å bruke så mye penger på så lite, fatter jeg ikke, hehe. 10 lapp for en kam ????? BARE 150 hk????? Galskap i min ører. :D :lol:

 

Er det ikke kjekt at folk bruker tid og penger på spø ideer da? Om det er fornuftig er en HELT annen sak. :D Jeg skal være den første til å innrømme at å bruke så mye tid og penger for så lite nok kan kvalifisere til betegnelsen galskap. På den annen side blir det ikke mye utvilking hvis ingen gjør de "gale" tingene. Du er vel selv et av de beste eksemplene på at utforsking av egne ideer gir resultater. Du legger riktig nok vekt på økonomi også, men likevel... All honør for god innsats!

 

Men at du har peiling på det du driver med, har jeg ingen problemer med å tro.

 

Når en holder på med noe lenge nok er det ikke til å unngå at noe kunnskap fester seg. Jeg har bil og mekanikk som hobby. Den har ført meg i kontakt med mange mennesker med stor kunnskap på mange fagområder. Dessuten er jeg født nyskjerrig. Med kunnskap kommer også forståelse for det en driver med. Samtidig som jo mer en lærer jo mer skjønner en at en ikke kan. Da må en prøve å lære mer. ...skulle ønske jeg tenkte slik da jeg gikk på skole :D

 

Genial ide !! Du får lage det en prosjekt tråd om denne kjærra di, høres ut som det kan skjule seg en liten patent her og der. ;)

 

Genial er vel kanskje et litt sterkt uttrykk...selv om det ligger litt tankearbeid bak "hvordan presisjonsbore et halvt hull med enkle midler". Prosjektbilen(e) min(e) har stått i henholdsvis 10, 8 og 5 år og det er for øyeblikket ikke noe som er modent for presentasjon her. Nedstøvete "halvvrak" er ikke mye å se på. Blir det noe jeg mener kan ha interesse vil det nok bli presentert her.

 

Prosjeker med planer i stikkordsform:

1976 Taunus 2,3S : Tilnærmet std 2,9 12V, MT75, Atlas m. Quaife diff og stikkaksler. Spesiallaget på mål da Qauife ikke hadde deler som passet i Taunus Atlasen. (lyder kjent?) Det tok 2 år å få til.

Tilnærmet original inn- og utvendig.

 

1976 Taunus 2,3S Trinn 1: Tilnærmet std. 2,9 Cosworth BOA, T5, 3-link à'la Mustang, Atlas med Quaife diff og stikkaksler. Breddet, senket... "Rånebil"... :lol:

Trinn 2: 4,0 Cosworth hybrid.

http://image.mustangmonthly.com/f/16321673...t+rear_axle.jpg

 

1982 Taunus 1,6 Bravo II: Stroket 2,3 til 2,8, roller cam...som beskrevet tidligere i tråden. Hverdagsbil, året rundt.

 

Modifikasjoner av bremser, drivverk og hjuloppheng etter behov.

 

Som en ser; ingen helt spinnville planer og jeg lever i håpet om å få alle mods i vognkort. ...Det er en stor utfordring i seg selv. Nesten som en eksamen :D

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke kjekt at folk bruker tid og penger på spø ideer da? Om det er fornuftig er en HELT annen sak. :D Jeg skal være den første til å innrømme at å bruke så mye tid og penger for så lite nok kan kvalifisere til betegnelsen galskap. På den annen side blir det ikke mye utvilking hvis ingen gjør de "gale" tingene. Du er vel selv et av de beste eksemplene på at utforsking av egne ideer gir resultater. Du legger riktig nok vekt på økonomi også, men likevel... All honør for god innsats!

Joda det er seff sant, og jeg har da åsså hørt folk lure på hvorfor i all verden jeg bruker tid og penger på den gamle bilen, hehe. Jeg ristet godt på hue når jeg leste første innlegget her, en spesiallaget kam i de prisklasser til en gammel 2,3 er ikke slikt man hører om hver dag, men skjønte jo fort at det var en ganske nøyaktig plan med det hele.

 

Når en holder på med noe lenge nok er det ikke til å unngå at noe kunnskap fester seg. Jeg har bil og mekanikk som hobby. Den har ført meg i kontakt med mange mennesker med stor kunnskap på mange fagområder. Dessuten er jeg født nyskjerrig. Med kunnskap kommer også forståelse for det en driver med. Samtidig som jo mer en lærer jo mer skjønner en at en ikke kan. Da må en prøve å lære mer. ...skulle ønske jeg tenkte slik da jeg gikk på skole :D

 

Akkurat det samme mener jeg åsså. Jeg kan ting idag og har gjort ting, som jeg aldri trodde jeg skulle klare, og det takket være en (u)sunn nysgjerrighet.

 

Genial er vel kanskje et litt sterkt uttrykk...selv om det ligger litt tankearbeid bak "hvordan presisjonsbore et halvt hull med enkle midler". Prosjektbilen(e) min(e) har stått i henholdsvis 10, 8 og 5 år og det er for øyeblikket ikke noe som er modent for presentasjon her. Nedstøvete "halvvrak" er ikke mye å se på. Blir det noe jeg mener kan ha interesse vil det nok bli presentert her.

 

Har ikke sett en slik måte å låse løftere fra å rotere før, så undret litt over den patenten, men så fort jeg leste problemstillingen, tenkte jeg at det var ikke helt lett å borre et "halvt hull", hehe. Men den skulle funke den patenten din.

 

Prosjeker med planer i stikkordsform:

1976 Taunus 2,3S : Tilnærmet std 2,9 12V, MT75, Atlas m. Quaife diff og stikkaksler. Spesiallaget på mål da Qauife ikke hadde deler som passet i Taunus Atlasen. (lyder kjent?) Det tok 2 år å få til.

Tilnærmet original inn- og utvendig.

 

1976 Taunus 2,3S Trinn 1: Tilnærmet std. 2,9 Cosworth BOA, T5, 3-link à'la Mustang, Atlas med Quaife diff og stikkaksler. Breddet, senket... "Rånebil"... :lol:

Trinn 2: 4,0 Cosworth hybrid.

http://image.mustangmonthly.com/f/16321673...t+rear_axle.jpg

 

1982 Taunus 1,6 Bravo II: Stroket 2,3 til 2,8, roller cam...som beskrevet tidligere i tråden. Hverdagsbil, året rundt.

 

Modifikasjoner av bremser, drivverk og hjuloppheng etter behov.

 

Som en ser; ingen helt spinnville planer og jeg lever i håpet om å få alle mods i vognkort. ...Det er en stor utfordring i seg selv. Nesten som en eksamen :D

 

Taunus mann til fingerspissene her ser jeg, hehe.

Tja, jeg syntes definitivt det er nok til en tråd her, og mere til. Uansett er det ikke støvet vi skal se på. Taunus er ikke ofte man ser modda, så dette høres spennende ut.

 

Flere som har hatt kontakt med Quaife ja. Har vaffal bare godord å si om både produktet og service derfra.

Link to comment
Share on other sites

Billet er dyrt fordi det er så mye mer å slipe, samt herding. Metallet er ikke bedre en et støpt emne.

 

Det er ikke heelt riktig svein arne..

 

Billett er laget av emner som er ekstruderte, disse vil alltid ha mye bedre materialegenskaper enn støpte saker. ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke heelt riktig svein arne..

 

Billett er laget av emner som er ekstruderte, disse vil alltid ha mye bedre materialegenskaper enn støpte saker. ;)

 

 

Nå er ikke jeg materialekspert, men støpt stål har vel som regel betydelig høyere karboninnhold, noe som gjør det mer herdbart?

For en kamaksel det hovedsaklig hardhet som bestemmer holdbarhet. Ekstrudert stål kan nok behandles for å få opp karbon innholdet

slik at en kan oppnå tilsvarende hardhet ved etterfølgende herding. En vi da få et godt herdbart stål med bedre kontroll på de øvrige

materialegenskapene. Jeg vet du kan dette bedre en meg ;)

Jeg bare refererte til hva Newman Cams sa i sin beskrivelse av materialvalg for kamaksler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har noen tanker jeg tenkte å dee, men først...

Jeg tror nok at denne mannen har mye nyttige tips å komme med. Garantert i forhold til kammer også.

http://www.stahlmotor.se/Bilar_jag_jobbat_med/Ford/ford.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...