Jump to content

spjeldstyring kupevifte mondeo 94 mod


Mk1-Sindre

Recommended Posts

Har i lengre tid hatt problemer med å kunne stille hvor kupevifta skal blåse inne i kupeen, ikke hastigheten, men hvor. Jeg har vakuum mener jeg å tro inn til bryteren, siden jeg løsna på en slange oppå et T-stykke inne i midtkonsollen, og da susa det. Men får fortsatt ikke stilt på hvor det skal blåse hen.

Er det noen som har noe erfaring med spjeldstyringen til hvor vifta skal blåse? Aner jeg må demontere midtkonsollen, men vet jo liksom ikke hva jeg møter når jeg er bak der. Og haynes sier ingenting om dette..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det absolutt ingen som har vært borti dette problemet? Altså, vifteposisjons-bryteren er som låst på vinduet, og jeg fryser beina av meg nå i vinter :P

Leste et sted at hvis man blokkerte den svarte slangen som går inn på AC bryteren, så skal det visstnok løse problemet.. ikke prøvd enda, for kaldt ute :P

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Får sjelden reparert bilen av å bare spørre på forum. Som jeg sa på pm så er det ikke noe vanlig problem, men man må først å fremst se om man finner noe galt eller levere bilen på verksted. Det lar seg ikke reparere over nett

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Får sjelden reparert bilen av å bare spørre på forum. Som jeg sa på pm så er det ikke noe vanlig problem, men man må først å fremst se om man finner noe galt eller levere bilen på verksted. Det lar seg ikke reparere over nett

Det vet jeg.

Kikka litt nærmere på det i dag, og de 2 vakuumklokkene som styrer spjelda sitter ikke fast. Smørte de opp for sikkerhets skyld.

Det virker egentlig som det mangler nok vakuum til å dra ned og styre disse vakuumklokkene, eller det blir jo feil siden det ikke bvygger seg opp noe vakuum inn til bryteren i det hele tatt etter tid, noe det vel egentlig skulle gjort.

Kan denne Solenoiden som sitter i motorrommet være problemet tro? mulig den ikke lager vakum eller no..

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Får sjelden reparert bilen av å bare spørre på forum. Som jeg sa på pm så er det ikke noe vanlig problem, men man må først å fremst se om man finner noe galt eller levere bilen på verksted. Det lar seg ikke reparere over nett

 

Synes allikevell det er greit at han deler erfaringene sine her i tilfelle andre støter på problemet.

91` Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

En solenoid lager ikke vakuum, det er bare en elektrisk ventil. Jeg regner med den bruker vakuum fra innsuget. Hvis du finner slangen i motorrommet kan du prøve å koble den direkte til innsuget uten eventuelle ventiler (eller suge manuelt). Det kan hende det er en lekkasje et sted, eller en blokkering av noe slag.

 

Oppdatering: Jeg sjekket litt. Slangen til varmestyringen går fra en forgreining mellom innsuget og EGR/PAS solenoidene. Altså mellom den øverste slangen på bildet og de 2 svarte plastdingsene til høyre. Jeg antar det er T-stykket 2-3cm fra innsuget.

Idle.h4.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk tatt diagnosetest på bilen i dag på et verksted i nærområdet, men de visste ikke helt hva feilen kunne være.

 

Jeg fikk feil på

-Drivstoff/tenning

-327 Elektronisk trykkgiver/trykkfallgiver eller elektronisk vakuumregulator.

 

På engelsk:

Electronic pressure transducer (EPT)/differential pressure feedback exhaust (DPFE) sensor/electronic vacuum regulator (EVR)

 

Har noen en formening om hvilken komponent dette kan være? Det må jo ha en sammenheng

post-1785-1263329847_thumb.jpg

Edited by Mk1-Sindre

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme prob på min mod i 08. tok bare å nappet av stagget fra vacum klokka og stilte den manuelt midt imellom så lenge.

 

for å få varme opp og nede. nå har vifta kutta ut trinn nr 4. og går kun på hakk 3. og 1. moro yes.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Fikk samme prob på min mod i 08. tok bare å nappet av stagget fra vacum klokka og stilte den manuelt midt imellom så lenge.

 

for å få varme opp og nede. nå har vifta kutta ut trinn nr 4. og går kun på hakk 3. og 1. moro yes.

 

Kan være motstandspakka di som har gått da. Den ville jeg sjekket var jeg deg ;)

Har også stilt min klokke manuelt ved hjelp av en kobbertråd, hehe :P

 

Jeg burde da egentlig ikke få denne feilkoden.. Men det må jo være noe siden jeg ikke får stilt på spjelda. Får gå nærmere over slanger og slikt.

- Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan

Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell

 

x- Mondeo 94 2.0 Sedan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...