Jump to content

Tuning av ST170?


focusst86

Recommended Posts

Den raskeste og enkleste måten å få no mer ut av motoren på er vel å invistere i en Bluefin for å remappe ecu. Kanskje ikke den billigste eller det som gir mest hester men.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest joSTein

Nå siktet jeg mer til de plug an play greiene du linka til der oppe.

 

jeg har forsåvidt nettopp begynt å snuse etter flere hester til min egen ST170, er ikke spessielt dreven i leting og finning av bildeler på nett så alt av linker til alt mulig settes stor pris på:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hei igjen!

 

Nok et spørsmål, siden ingen av de Ford-forhandlerne jeg har snakket med klarer å svare...!!

 

Er det registerkjede eller reim på ST170'n??

 

Ganske vesentlig, da min har rusla straks 121k...

Thomas S.

Focus ST170, 2003

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen som veit hvor mye effekt og dreiemomentsøkning det blir med bluefin på en slik ? ev K/N panelfilter ...

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som veit hvor mye effekt og dreiemomentsøkning det blir med bluefin på en slik ? ev K/N panelfilter ...

Tviler på at det er så veldig mye, ettersom det ikke er mulig å gi motoren mer luft via økning av turbotrykk, slik en kan gjøre med en turbomotor. Min gjetning vil være 5-10% med bluefin og kanskje 5% ekstra med K/N, maks.

Link to comment
Share on other sites

dvs 8+9=17 hk økning.... da er det jo plutselig 185-190hk :)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

En finner et par videoer av ST170 med bluefin på youtube. Her er det en video av en ST170 på ruller, som brukeren påstår utviklet 165hk på hjulene med bluefin. Om en går ut ifra et effekttap på 15% fra motor til hjul, altså 25hk, betyr det at motoren utvikler 190hk.

 

Edited by Focuspokus
Link to comment
Share on other sites

Husker å ha lest i et gammelt fast ford at de monterte et justerbart kamdrev og endret noen grader på kamtiminga. Henta ti hester på det. De målte før og etter effekten. Må jo være det absolutt billigste.

 

Ang filter og chip så er det nok ikke så enkelt som å legge sammen antatt effekt. Sleng på bedre eksos òg så har du 200hk? Neeeppe.. Og kommentaren ang at man ikke får mer luft..hva annet kan man endre enn luft og bensin? Tenning.

Mer aggressiv tenning for 98oktan gir som regel mer effekt.

 

Anbefaler å sjekke litt rundt på diverse engelske forum hva de har fått til. Er som regel det beste.

 

Les post 23 her: http://passionford.com/forum/ford-focus-and-focus-rs/369775-focus-st170-tuning-pls.html

Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig info her, rart med kam drevet da det er variable kamtider på denne motor'n.

 

Blir å prøve med chip, filter og eksos i første omgang, men tviler på at jeg tar måling av effekt ført og etter

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Mye nyttig info her, rart med kam drevet da det er variable kamtider på denne motor'n.

 

Blir å prøve med chip, filter og eksos i første omgang, men tviler på at jeg tar måling av effekt ført og etter

 

Det er eksoskammen du endrer på med justerbart drev. Er kun innsugskmmen som er variabel originalt..

Link to comment
Share on other sites

Ang filter og chip så er det nok ikke så enkelt som å legge sammen antatt effekt. Sleng på bedre eksos òg så har du 200hk? Neeeppe.. Og kommentaren ang at man ikke får mer luft..hva annet kan man endre enn luft og bensin? Tenning.

Mer aggressiv tenning for 98oktan gir som regel mer effekt.

Joda, er forsåvidt enig. Det blir veldig upresist og kanskje fjernt fra virkeligheten å skulle legge sammen på den måten. Har en tilgang til utstyr som lar en endre tenningen, og ikke bryr seg om driftssikkerhet, så kjør på, framfor å koble til en bluefin eller sette på et møkkafilter.

Link to comment
Share on other sites

Joda, er forsåvidt enig. Det blir veldig upresist og kanskje fjernt fra virkeligheten å skulle legge sammen på den måten. Har en tilgang til utstyr som lar en endre tenningen, og ikke bryr seg om driftssikkerhet, så kjør på, framfor å koble til en bluefin eller sette på et møkkafilter.

 

Poenget mitt var at bluefin eller dreamscience(som skal være det beste..) endrer tenning og derfor kan gi mer effekt siden det stort sett er det og bensin som kan trikses med elektronisk på en sugemotor.

 

Driftsikkerhet bør være null problem da sånne "chip" bokser som regel er rimelig safe, da de skal kunne brukes på alle biler med de motorene, og som kjent er ingen motorer lik.. Sugetrim er dyrt og gir lite for pengene dessverre..

 

Her kan du lese til du blir våt i øya.. http://www.fordst170.co.uk/review2.php

 

 

 

Kort fortalt: Kjøp dreamscience hvis du skal chippe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...